printlogo


کد خبر: 229274تاریخ: 1400/2/25 00:00
اصلاح اساسنامه برای جانشینی عضو هیأت رئیسه

 صادق رئیسی‌کیا
 
با توجه به اینکه رئیس هیأت فوتبال و یا مدیرعامل باشگاه لیگ برتر و لیگ یک، به اعتبار سمت خود در هیأت یا باشگاه و از محل سهمیه انتخاباتی آنان به هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال راه پیدا می‌کند، در صورتی که فوت شود یا از سمتش برکنار یا به دلیل بیماری و... از انجام وظایف عضویت در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال ناتوان گردد برابر مقررات اساسنامه فدراسیون فوتبال، تکلیف و روش جایگزینی آنان چیست؟
 پاسخ
1- برابر بند «ج» ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال، باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ یک و هیأت‌های فوتبال در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال ایران هرکدام دو سهمیه و مجموعاً چهار سهمیه انتخاباتی دارند.
2- از دیدگاه اصول حقوقی با توجه به تصریح بند «ج» ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال، حضور رؤسای هیأت‌های فوتبال و مدیران باشگاه‌ها در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال از محل این سهمیه انتخاباتی بوده و به نمایندگی از هیأت‌های فوتبال و باشگاه‌ها قلمداد می‌شود و قائم به شخص رئیس هیأت فوتبال و مدیرعامل باشگاه نیست.
3- با نگرش به آنچه گفته شد این نتیجه به دست می‌آید که اگر مدیرعامل باشگاه و رئیس هیأت فوتبالی که از محل سهمیه بند «ج» ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال عضو هستند فوت یا برکنار شوند بایستی رئیس جدید هیأت فوتبال یا مدیرعامل جدید باشگاه مربوطه برای باقیمانده مدت، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال قلمداد شوند.
 نکته مهم:
هر چند استدلال و نتیجه‌گیری که مطرح شد بنا به تصریحات اساسنامه، بسیار قابل دفاع و جدی است اما با در نظر گرفتن این اصل که همه اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال باید منتخب مجمع باشند و نباید حالت انتصابی پیدا کنند بهتر است در اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال درباره روش جایگزینی عضو هیأت رئیسه‌ای که از محل سهمیه هیأت‌ها و باشگاه‌ها به هیأت‌ رئیسه فدراسیون فوتبال راه یافته است با لحاظ اصل انتخابی بودن اعضای هیأت رئیسه، به صورت دقیق‌تری قانونگذاری شود.

Page Generated in 0.0050 sec