printlogo


کد خبر: 229251تاریخ: 1400/2/25 00:00
پایان داستان بوفون در یوونتوس
وفاداری به بانوی پیر، تا آخر!

علی بابازاده
 
او آخرین نفر بود! گویا دیگر قرار نیست بازیکنانی از جنس جیانلوئیجی بوفون به دنیای فوتبال معرفی شوند؛ بازیکنانی بیشتر از یک فوتبالیست معمولی، که شوق و علاقه‌شان به تیمی که در آن توپ می‌زنند، فراتر از قراردادهای کاغذی و دفتری بود. داستان بوفون ویوونتوس هیچ فصلی برگرفته از مسائل مالی، حواشی، و اختلاف نظر را به خود ندید و پیوند میان این دو برگرفته از روابطی عمیق و قلبی بود؛ فوتبال ایتالیا بازیکنان وفادار و متعصب فراوانی را به خود دیده و به جرأت می‌توان گفت که در تمامی کشورهای فوتبال‌دوست دنیا، این مردمان سرزمین چکمه هستند که عشق به باشگاه مورد علاقه‌شان را با هیچ پیشنهاد بهتری معاوضه نمی‌کنند؛ باشگاه‌های ایتالیایی با عنصر غرور و تعصب خو گرفته‌اند و اگر جالوروسی، به مهاجم و هافبک افسانه‌ای خود، فرانچسکو توتی و دانیله دروسی می‌بالد، طرفداران نراتزوری و باشگاه اینتر، از خاویر زانتی به عنوان نماد عشق و علاقه یاد می‌کنند! میلان دهه ۲۰۰۰ تحت سلطه پائولو مالدینی و الساندرو نستا بود و هستند؛ نفرات دیگری که قید حضور در باشگاه‌های رقیب را زده و به قراردادهای قلبی‌شان پایبند ماندند.
برای بانوی پیر اما شرایط متفاوت است؛ باشگاه پس از خداحافظی الساندرو دل پیرو از شهر تورین، آخرین نفر، و تنها بازمانده نسل و فاداران را در خود جای داده بود و بوفون با تعهد خود، بار دیگر شعار همیشگی یووه را عملی کرد و «تاآخر» در کنار سفیدوسیاه‌ها باقی ماند. عصر سه‌شنبه رسانه‌های معتبر اعلام کردند دروازه‌بان۴۳ ساله ایتالیایی که در انتهای فصل قراردادش با یوونتوس به پایان می‌رسد، تصمیم به جدایی گرفته و پس از یک سال نیمکت نشینی در مصاف با وویچک شزنی لهستانی، قرارداد جدیدی به امضا نخواهد رساند؛ بوفون در فصل جاری از سری رقابت‌های سری آ ایتالیا تنها در هفت مسابقه از سوی آندره پیرلو به کار گرفته شده و بعد از سال‌ها حضور در ترکیب ثابت، به عنوان گلر دوم یوونتوس شناخته می‌شود.
کاپیتان تیم ملی ایتالیا در جام جهانی۲۰۰۶ آلمان، از ماه‌ها قبل به اتخاذ چنین تصمیمی فکر کرده بود؛ «هر آغازی پایانی هم دارد و اکنون زمان پایان دومین دوره حضورم در یوونتوس فرار سیده؛ تصمیمی که گرفته‌ام آسان نبود اما روی آن مدت‌ها فکر کردم. قطع این ارتباط و دوری از باشگاه محبوبم سخت بود و می‌دانید که یوونتوس جایی است که داستان من، شادی‌ها و اشک‌هایم در آن رقم خورد. یوونتوس خانه من است اما حالا وقت رفتن فرا رسیده؛ از همه شما هواداران تشکر می‌کنم و با افتخار می‌گویم که برای یووه، همه چیزم را دادم و بیشتر از آن، دریافت کردم!»
وقتی اولین مسابقه رسمی، و حرفه‌ای خود را در سال۱۹۹۵ برگزار کرد، تصور چنین کارنامه و آینده درخشانی دور از ذهن به نظر می‌رسید؛ نراتزوری همواره از نعمت دروازه‌بان‌های مطمئن و افسانه‌ای برخوردار بوده و تاریخ فوتبال لاجوردی پوشان، بزرگان زیادی را در این پست به خود دیده. در کشوری که سباستینو روسی، دینوزوف، آنجلوپروتزی و فرانچسکو تولد و پرورش یافته‌اند، پیش‌بینی بر روی آینده یک جوان هفده ساله منطقی نبود! بوفون در سال۲۰۰۱ میلادی طی انتقالی پر سر و صدا، با مبلغ ۳۷ میلیون یورو از پارما، راهی تورین و باشگاه یوونتوس شد؛ عملکرد جیانلوئیجی را نه با تعداد کلین شیت‌ها و جام‌های به دست آورده، بلکه به واسطه تعصب، غرور و وفاداری او قضاوت می‌کنند. روزهایی که تیم ملی ایتالیا برای برگزاری مراحل پایانی جام جهانی در کشور آلمان حضور داشت، رسوایی‌های کالچو پولی رسانه‌ای شد و خبر مذاکرات پشت پرده تیم‌هایی چون میلان، رجینا و یوونتوس با کمیته داوران سری آ حواشی زیادی به راه انداخت. بر‌ملا شدن هماهنگی‌های غیرقانونی در جهت انتخاب داوران مسابقات، روند فوتبال در ایتالیا را عوض کرد و در میان حجم انبوهی از محرومیت‌ها و جریمه‌ها، یوونتوس به سری بی فرستاده شد. اتفاق قابل پیش‌بینی رخ داد و بعد از اجرای این حکم، بخش بزرگی از ستارگان بانوی پیر به سایر باشگاه‌های ایتالیایی و اسپانیایی پیوستند. فابیوکاناوارو، پاتریک ویرا، جیانلوکا زامبروتا و لیلیان تورام حاضر به رقابت در دسته پایین‌تر نشده و به فکر جدایی افتادند. بوفون جولای ۲۰۱۸ تا جولای ۲۰۱۹ را به فرانسه و پاریس نقل مکان و اولین دوره از ترک تورین را در باشگاه پاری سن ژرمن سپری کرد؛ قهرمان ۹ دوره لیگ ایتالیا اما، پس از رسوایی‌های کالچو پولی قید باشگاه محبوب خود را نزد و با ماندن در یوونتوس، بازگشت مجدد به سری آ را جشن گرفت. کارنامه پر از افتخار بوفون قهرمانی متعددی همچون لیگ ایتالیا، جام حذفی، جام جهانی و سوپرجام ایتالیا را در خود جای داده و حالا که خبر جدایی‌اش در پایان فصل به گوش همگان رسیده، مشتریان جدیدی برای جذب او اعلام آمادگی کرده‌اند؛ توتو اسپرت نوشته باشگاه‌های المپیاکوس یونان، آینتراخت فرانکفورت، اسپورتینگ لیسبون، دیناموکیف اوکراین و گالاتا سرای ترکیه، حاضرند با قراردادی یک ساله بوفون راجذب کنند. شایعاتی مبنی بر بازگشت او به باشگاه پارما هم به گوش رسیده و باید منتظر ماند و دید در نهایت چه اتفاقی برای یکی از برترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال خواهد افتاد. بوفون و یوونتوس از کنار یکدیگر به روزهای طلایی و عناوین بی‌شماری رسیده‌اند ولی، بالاتر از تمامی افتخارات، این فوتبال است که بخشی از محبوبیت خود را مدیون«آخرین نفر» از نسل بازیکنان وفاداراست!
 

Page Generated in 0.0059 sec