printlogo


کد خبر: 229178تاریخ: 1400/2/21 00:00
در آسیا مقابل هیچ حریفی از پیش بازنده نیستیم
استکی:‌ ازبکستان به اندازه همه ورزش ما در بوکس هزینه کرد

گفت و گو
محسن وظیفه     
 
تیم ملی بوکس بعد از برگزاری یک اردوی فوق‌العاده در تاشکند ازبکستان به ایران برگشت. این تیم روز گذشته وارد تهران شد و به‌دلیل خستگی مسیر بازگشت امروز را استراحت و از فردا دوباره برای حضور در قهرمانی آسیا اردو را در تهران شروع می‌کند. برگزاری اردو در ازبکستان شاید یکی از بهترین اتفاقات در تیم ملی بوکس بود که برای اولین‌بار در سال‌های اخیر رخ داد. این تیم در حالی راهی این اردو شد که حتی فرصت تمرین کردن با نفرات المپیکی و عنوان‌دار این کشور را هم پیدا کرد؛ کاری که علیرضا استکی آن را موهبتی کم‌نظیر می‌داند و اعتقاد دارد تمرینات اینچنینی به رشد بوکس کمک می‌کند.
 
اردوی خوبی را پشت سر گذاشتید؟
 خوب نه، عالی بود. تا به حال چنین تجربه‌ای را نداشتیم و مطمئن هستم به آینده این تیم هم کمک می‌کند. ازبکستان تیم خوبی را در بوکس دارد و این‌که بتوانی فرصت با این تیم را به دست بیاوری ارزشمند است.
از نفرات اصلی و المپیکی هم استفاده کردی؟
 بله، تقریباً هر یک از بوکسورهای ما فرصت سه‌بار تمرین با بوکسورهای المپیکی این کشور را پیدا کردند. اردوی فوق‌العاده خوبی بود. تیم الجزایر هم آمده بود و هنگامی که ما در حال ترک ازبکستان بودیم، آذربایجان و اردن هم وارد این کشور شدند تا با تیم ازبکستان اردو برگزار کنند اما ما باید برمی‌گشتیم. دو تمرین با تیم‌های دوم این کشور داشتیم و یک تمرین هم روز آخر با تیم اصلی ازبکستان بود. همه نفرات قهرمان جهان و المپیکی این کشور در اردو حضور داشتند.
از عملکرد اعضای تیم راضی بودید؟
 خیلی خوب بودند. چند نفر از اعضای تیم هم بشدت مورد توجه ازبک‌ها قرار گرفتند.
با این وضعیت فکر می‌کنی بتوانید در المپیک دست به کار مهمی بزنید؟
 واقعاً گرفتن مدال در المپیک آسان نیست. البته برگزاری اردوها و مسابقات اینچنینی تأثیرگذار است اما گرفتن مدال در المپیک نیاز به برنامه‌ریزی و کار مداوم دارد. همین الان برنامه‌ریزی ازبکستان را ببینید. اینها در بوکس دنیا حرف اول را می‌زنند اما ببینید چطور در حال آماده‌سازی خود هستند.
هفته آینده باید راهی مسابقات قهرمانی آسیا شوید و حداقل در اینجا می‌توان توقع طلا را داشت.
 ببینید بوکس قهرمانی آسیا با قهرمانی جهان تفاوت چندانی ندارد، چراکه تقریباً تمام خوب‌های دنیا اهل آسیا هستند، ضمن اینکه برای اینکه بتوانیم در بوکس حرفی برای گفتن داشته باشیم باید پشت پرده بوکس را هم خوب بشناسیم. مافیا در بوکس حرفی برای گفتن دارد و در نتایج بسیاری از مسابقات تأثیرگذار است. ناامید از رسیدن به موفقیت نیستیم. دو بوکسور المپیکی خود را به‌همراه سایر نفرات راهی امارات می‌کنیم. باتجربه‌ای مثل احسان روزبهانی را در ترکیب تیم داریم اما واقعیت این است که تلاش می‌کنیم در مقابل هچ حریفی از پیش بازنده نباشیم.
در واقع در آسیا هم باید نگران داوری باشیم؟
 اگر اینقدر پیشرفت کنیم که بتوانیم با اقتدار بوکس بازی کنیم و برنده باشیم هیچ داوری نمی‌تواند نتیجه را برگرداند، اما وقتی رقابت پایاپای می‌شود به‌طور حتم برنده قزاق‌ها و ازبک‌ها و یا حتی هندی‌ها هستند. این سه کشور از قدرت‌های بوکس دنیا هستند و سرمایه‌گذاری وحشتناکی را در این ورزش انجام داده‌اند.
حتماً در همین اردوی ازبکستان با برخی از این سرمایه‌گذارها روبه‌رو شدید؟
 بله. خودشان عنوان می‌کردند برای هر یک مدال طلای المپیک یک میلیون دلار هزینه می‌کنند. شما اگر بوکس این کشور را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید فقط تیم ملی بوکس این کشور به اندازه همه ورزش ایران برای المپیک سرمایه‌گذاری کرده است. طبیعی است که رقابت با این کشور برای رسیدن به مدال المپیک ممکن نیست. قزاقستان و هند هم اسپانسرهای بسیار قدرتمندی دارند و کارهایی را در بوکس انجام دادند که وقتی می‌شنویم و می‌بینیم واقعاً برای‌مان باورنکردنی است.
با این وجود همه توقع رسیدن بوکس به موفقیت را دارند.
 ما خودمان هم این توقع را داریم و فکر می‌کنم به‌لحاظ فنی فاصله زیادی با دنیا نداریم. بیشتر فاصله ما با قدرت‌های مالی و ساختاری است وگرنه از نظر فنی خیلی نزدیک هستیم.

Page Generated in 0.0058 sec