printlogo


کد خبر: 229119تاریخ: 1400/2/21 00:00
با مورینیو شروع شده و معلوم نیست به کجا می‌رسد
چرخ و فلک مربی‌ها در ایتالیا

یادداشت
کاترین بته   
 
دو هفته بعد از اخراج از تاتنهام، ژوزه مورینیو برگشته و بازگشت او به ایتالیا می‌تواند سرآغاز تغییرات گسترده مربی‌ها در سری A باشد. باشگاه رم سه‌شنبه گذشته اعلام کرد پائولو فونسکا در پایان فصل می‌رود و به جای او مربی پرتغالی هدایت تیم را به دست می‌گیرد.
مورینیو با فوتبال ایتالیا ناآشنا نیست و در سال 2010 با اینتر سه‌گانه‌ای تاریخی را برد در عین حال انتصاب او شگفت‌انگیز بود چون مائوریتزیو ساری، مربی سابق چلسی و یوونتوس، شانس اول آمدن به روی نیمکت جالوروسی بود.
ساری باید منتظر بماند اما احتمالاً تا قبل از شروع فصل تغییرات دیگری در راه خواهد بود. آندره‌آ پیرلو به شدت تحت فشار بود چون یوونتوس برای نخستین بار بعد از 9 سال قهرمانی را از دست داد. باخت خانگی 3 بر صفر یکشنبه شب برابر میلان، بیانکونری را به رده پنجم فرستاد تا در سه بازی مانده به پایان فصل احتمال از دست دادن سهمیه لیگ قهرمانان هم کاملاً وجود داشته باشد. این یعنی کار مربی 41 ساله در تورین تمام است.
او تابستان گذشته بعد از اخراج ساری مربی یووه شد و فصل اول کارش ناامیدکننده بود. از مرحله یک‌هشتم‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا به وسیله پورتو حذف شدند و از اینتر قهرمان 16 امتیاز کمتر دارند. هواداران ناراضی‌اند و برخی باور دارند که مربیگری یوونتوس برای پیرلو آن هم در آغاز کارش زیادی بزرگ بوده. او تازه مربی تیم زیر 23 سال باشگاه شده بود که هدایت تیم اول را به او سپردند.
شایعات زیادی مطرح شده درباره اینکه مربی سابق یوونتوس، ماسیمیلیانو آلگری به این تیم برمی‌گردد و بسیاری می‌گویند او کسی است که می‌تواند با اینتر آنتونیو کونته مقابله کند. آلگری در سال‌های 2019-2014 پنج قهرمانی لیگ، چهار قهرمانی جام حذفی و دو سوپرجام ایتالیا را به دست آورد. او بعد از رفتن از یووه بیکار بوده و بازگشت به این تیم را رد نکرده است.
زین‌الدین زیدان، مربی رئال مادرید، گزینه دیگری است که می‌تواند جای پیرلو را در استادیوم آلیانتس بگیرد. زیدان در دوران پنج ساله بازی برای یووه دو قهرمانی سری A به دست آورد و ماه گذشته به احتمال بازگشت به یوونتوس صحه گذاشت. وقتی از او پرسیدند مربیگری در ایتالیا برایش جذاب است، گفت: «ایتالیا همیشه در قلب من است، یووه همیشه برایم مهم بوده، نمی‌دانم، باید ببینیم چه می‌شود.»
آن طرف در ناپل هم به احتمال زیاد، جنارو گتوزو در پایان فصل از تیم جدا می‌شود. گفته می‌شود باشگاه قصد داشته در ژانویه و بعد از باخت 3 بر یک به هلاس ورونا او را اخراج کند و به جایش رافائل بنیتس را بیاورد اما در نهایت هیأت مدیره از او حمایت کرده. نتایج باشگاه در هفته‌های اخیر بهتر شده و توانسته‌اند با 70 امتیاز و یک امتیاز بیشتر از یوونتوس در رده چهارم قرار بگیرند تا شانس کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا برای فصل بعد را داشته باشند هرچند شاید این هم برای ماندن او روی نیمکت کافی نباشد.
گتوزو رابطه دشواری با رئیس پرحاشیه باشگاه، آئورلیو دلورنتیس دارد و از انتقاد او از بازی‌های تیم در اوایل فصل خوشش نیامده بود. اگر گتوزو برود، احتمال دارد مربی سابق تیم، ساری برگردد. او هم با رئیس باشگاه اختلاف نظر داشت اما رسانه‌های ایتالیایی نوشته‌اند اختلافات را کنار گذاشته‌اند. ساری دو بار تیم را به نایب قهرمانی رساند و بسیاری از بازیکنانی که با آنها کار می‌کرد، هنوز در تیم هستند.
میلان هم اگرچه با پیروزی 3 بر صفر برابر یوونتوس به رده سوم رسیده اما مثل آتالانتای رده دومی 72 امتیاز دارد و از سهمیه لیگ قهرمانان مطمئن نیست شاید اگر به این رقابت‌ها راه نیابند، استفانو پیولی هم کارش را از دست بدهد. روسونری فصل را عالی شروع کرد و تا ژانویه شکست نخورد اما به شدت افت کرد تا از رقابت در کورس قهرمانی به مبارزه برای سهمیه تنزل پیدا کند. کالچو مرکاتو گزارش داده پیولی باید به لیگ قهرمانان برود تا کارش را حفظ کند چون باشگاه با پایان مثبتی که برای فصل قبل رقم زد، تصمیم گرفت با او ادامه دهد.
گفته می‌شود ساری بعد از ترک چلسی در سال 2019 نامزد مربیگری میلان بوده اما در نهایت به یوونتوس رفته است. آلگری و مربی هلاس ورونا، ایوان یوریچ هم از نامزدهای مربیگری میلان هستند.
رسانه‌های ایتالیایی گزارش داده‌اند فیورنتینا به دنبال جذب یوریچ است بعد از آنکه اوایل فروردین، چزاره پراندلی استعفا کرد. جوزپه یاکینی برای هدایت تیم سیزدهم جدول تا آخر فصل انتخاب شد اما یک مربی خوب می‌خواهند. گفته می‌شود ساری و گتوزو به این تیم جواب منفی داده‌اند.
ورود مورینیو به نظر می‌رسد آغاز یک خانه‌تکانی اساسی روی نیمکت تیم‌های ایتالیایی باشد. انتصاب او انگیزه بالای رم برای بازگشت به جمع مدعیان لیگ را نشان می‌دهد. آنها در حال حاضر در رده هفتم هستند و در مجموع با نتیجه 8 بر 5 از منچستریونایتد شکست خوردند و از نیمه‌نهایی لیگ اروپا حذف شدند.
حالا که رم می‌خواهد با مورینیو دوباره یک تیم قدرتمند شود، امثال یووه، ناپولی و میلان هم مصمم هستند با یک مربی بزرگ از کورس رقابت عقب 
نمانند.
منبع: دیلی میل
 

Page Generated in 0.0048 sec