printlogo


کد خبر: 229009تاریخ: 1400/2/19 00:00
یووه، رئال و بارسا قصد عقب‌نشینی ندارند
جنگ داخلی در سوپرلیگ

داستان سوپر لیگ اروپا هنوز به پایان نرسیده است و اتفاقاً دارد به فصل هیجان‌انگیز خودش می‌رسد، فصلی که از یک جنگ داخلی میان سه ابرقدرت جان‌سخت و نترس با 9 تیم بزرگ دیگر قاره سبز حکایت دارد. 
9 تیمی که در ابتدا اعلام کرده بودند در سوپرلیگ شرکت می‌کنند (منچستریونایتد، منچسترسیتی، آرسنال، تاتنهام، چلسی، لیورپول، اینتر، میلان و اتلتیکومادرید)، بعد از آنکه با تهدیدهای یوفا و سایر نهاد‌های ملی و بین‌المللی فوتبال و اعتراضات گسترده هواداران‌ مواجه شدند، جا زدند و دو روز پیش هم تعهدنامه‌هایی را امضا کردند که مطابق آن دیگر اجازه شرکت در هیچ تورنمنت انحصاری و اختصاصی خارج از ساختار کنونی فوتبال اروپا را نخواهند داشت. این در حالی بوده که آنها ماه گذشته هم سندهایی اینچنینی را همراه با یوونتوس، رئال مادرید و بارسلونا برای متعهد شدن به ماندن در سوپرلیگ امضا کرده بودند. همان اسناد حالا دلیلی برای جنگ آنها و سه باشگاه جان‌سخت ایتالیایی و اسپانیایی شده است. این سه باشگاه با انتشار بیانیه‌ای مشترک 9 باشگاه انصراف‌دهنده را تهدید کرده‌اند در صورتی که به انصراف خود جنبه رسمی ببخشند باید منتظر عواقب آن باشند که مهم‌ترین آنها ملزم شدن به پرداخت غرامتی سنگین بابت نقض تعهداتی است که پای آن را امضا کردند.
مطابق صلحنامه‌ای که روز جمعه به امضای یوفا و 9 باشگاه انصراف‌دهنده رسید، این باشگاه‌ها متعهد شدند که دیگر در تورنمنت‌هایی مانند سوپرلیگ شرکت نکنند و یوفا هم قبول کرد که مجازات آنها را به خاطر موافقت با تشکیل این تورنمنت را به جریمه نقدی حداکثر 15 میلیون یورویی (مجموعاً از همه آنها) محدود کند. اما تهدید یوفا در مورد مجازات تیم‌های باقیمانده در سوپرلیگ اروپا با جریمه نقدی 100 میلیون یورویی و محرومیت از همه تورنمنت‌های اروپایی، نه تنها یوونتوس، رئال مادرید و بارسلونا را نترسانده بلکه آنها را بیش از پیش به محقق کردن هدف‌شان مصمم کرده است.
در بیانیه مشترکی که این سه باشگاه منتشر کرده‌اند، آمده است که آنها اقدام حقوقی مقتضی برای مقابله با تهدیدهای یوفا، فیفا و سایر نهادهای فوتبالی تهدیدکننده را حق خود می‌دانند. آنها که هنوز هم حاضر به انصراف از سوپرلیگ نشده‌اند و ذات و هدف از تشکیل آن را اشتباه نمی‌دانند، علاوه بر یوفا و فیفا، 9 باشگاهی که پا پس کشیده‌اند را هم تهدید کرده‌اند.
در چشم یوفا، این سه باشگاه، یاغیانی هستند که نه تنها برخلاف 9 باشگاه دیگر حاضر به اعتراف به اشتباه‌شان نشده‌اند بلکه بر آن پافشاری می‌‌کنند. الکساندر چفرین، رئیس یوفا گفت: «همانطور که در اجلاس دو هفته قبل یوفا گفتم، اعتراف کردن به یک اشتباه نیازمند ساز و کاری قوی است به خصوص در این روزهای قضاوت مردم در رسانه‌های اجتماعی. این 9 باشگاه اما این کار را انجام داده‌اند. یوفا اما با پذیرش تعهدات آنها و اشتیاق‌شان برای جبران آشفتگی به وجود آمده، می‌خواهد این فصل را پشت سر بگذارد و با روحیه‌ای مثبت به حرکت روبه جلوی خود ادامه دهد. معیارهای اعلام شده برجسته هستند اما هیچ یک از درآمدهای حاصله از جریمه باشگاه‌ها به خزانه یوفا واریز نمی‌شود بلکه در بخش‌های مختلف فوتبال و همچنین در جوامع فوتبال محلی نقاط مختلف اروپا از جمله انگلیس سرمایه‌گذاری خواهد شد. این باشگاه‌ها خیلی زود به اشتباه خود پی‌ بردند و نسبت به جبران آن و نشان دادن تعهدشان به فوتبال اروپا اقدام کرده‌اند. این موضوع اما در مورد باشگاه‌هایی که همچنان در پروژه به اصطلاح سوپرلیگ می‌مانند، صدق نمی‌کند و یوفا متعاقباً به شیوه‌ای دیگر با آن باشگاه‌ها برخورد خواهد کرد.» یوفا هم در یک بیانیه‌ با لحنی قاطعانه‌تر نوشت که این سازمان برای خود تمام حقوق را جهت انجام اقدامی متناسب علیه باشگاه‌های خودداری کننده از انصراف از سوپرلیگ محفوظ می‌داند. از این رو موضوع به مراجع انضباطی ذی‌صلاح یوفا ارجاع داده می‌شود.
یوفا در مجازات باشگاه‌هایی که انصراف داده‌اند تخفیف قابل توجهی داده است. علاوه بر آن 15 میلیون یورویی که آنها باید به عنوان نماد حسن نیت‌شان برای کمک به فوتبال پایه اروپا می‌پردازند، آنها به اندازه 5 درصد از درآمد و پاداش‌های فصل آینده‌شان از محل حضور در رقابت‌های اروپایی مانند لیگ قهرمانان و لیگ اروپا جریمه نقدی خواهند شد. 
این رقم برای تیم‌های انگلیسی و اسپانیایی با فرض کسب بیشترین پاداش یعنی پاداش رسیدن به فینال، تنها به 5 میلیون پوند می‌رسد. این بدان معناست که تیم‌هایی که در مراحل قبلی لیگ اروپا یا لیگ قهرمانان حذف شوند باید جریمه نقدی کمتری بپردازند. در همین حال این باشگاه‌ها متعهد شده‌اند در صورتی که دوباره هوس کنند در تورنمنت‌هایی مانند سوپرلیگ شرکت کنند، 100 میلیون یورو جریمه نقدی بپردازند و اگر دیگر تعهدات‌شان در قبال یوفا را نقض کنند 50 میلیون یورو جریمه نقدی شوند.
منبع: دیلی میل
 

Page Generated in 0.0067 sec