printlogo


کد خبر: 228996تاریخ: 1400/2/19 00:00
عضویت همزمان در هیأت فوتبال و بخش کارشناسی هیأت رئیسه فدراسیون

 صادق رئیسی‌کیا
 
سؤال:
آیا حضور رؤسای هیأت‌های فوتبال در انتخابات هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال (در بخش کارشناسی) با اساسنامه فدراسیون فوتبال مغایرتی دارد؟
پاسخ:
حضور رؤسای هیأت‌های فوتبال به عنوان کارشناس در انتخابات هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال، برابر اساسنامه کنونی فدراسیون فوتبال، منع قانونی ندارد اما نکات زیر درباره آن قابل طرح است:
۱- ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال دربردارنده یک نوع سهمیه انتخاباتی برای بخش‌های مهم فوتبال ایران است که به این شرح است:
الف) دو نفر از رؤسای هیأت‌های فوتبال.
ب) دو نفر مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر یا لیگ دسته یک.
ج) سه نفر کارشناس که دارای سابقه مدیریت ورزشی باشند.
د) یک نفر بانو در هیأت رئیسه
اقتضائات و فلسفه این سهمیه‌بندی انتخاباتی، ایجاب می‌کند که رؤسای هیأت‌های فوتبال بیش از سهمیه تعیین شده، در هیأت رئیسه فدراسیون، نقشی نداشته باشند به ویژه آنکه هیأت‌های فوتبال، بخشی از ساختار تحت مدیریت فدراسیون فوتبال نیز هستند و وزن غیرمعمول و ناموزونی (در حدود ۳۵ درصد) در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال دارند.
۲- عضویت همزمان افراد در هیأت‌های فوتبال، هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و کمیته‌های دائمی فدراسیون و دیگر ارکان و اجزای فدراسیون فوتبال، یقیناً دامنه تعارض منافع و تعداد موارد آن را افزایش می‌دهد.
بنابراین هر چقدر که از این جنبه دقت شود بهتر است.
عضویت‌های همزمان افراد در ساختارها و ارکان و اجزای فدراسیون را باید با در نظر داشتن اصل تعارض منافع به حداقل رساند.
همانگونه که قبلاً هم یادآوری کردم و هشدار دادم بی‌توجهی به اصل تعارض منافع می‌تواند منشأ آسیب‌های فراوان به اعتبار و سرمایه اجتماعی فدراسیون فوتبال باشد و اعتماد جامعه و اهالی فوتبال را به فدراسیون فوتبال و دست اندرکاران آن به شدت کاهش دهد.
به ویژه آنکه نسل تحصیلکرده و آگاه امروز، برنمی‌تابد که از یک سو فردی در چندین موقعیت شغلی و جایگاه قدرت قرار بگیرد و از سوی دیگر چند نفر، متخصص جوان و شایسته، خانه‌نشین و بدون شغل باشند.

Page Generated in 0.0045 sec