printlogo


کد خبر: 228855تاریخ: 1400/2/15 00:00
مارگا به الهلال پیوست، دیاباته و قایدی می‌مانند؟
نقل و انتقالات یا نقل و انفعالات؟

حمیدرضا عرب
 
سران باشگاه الهلال عربستان بعد از صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، فی‌الفور به دنبال تقویت تیم خود رفتند و موسی مارگا، مهاجم مالیایی تیم پورتوی پرتغال را که هم‌تیمی مهدی طارمی است، به خدمت گرفتند.
 این مهاجم با قراردادی به ارزش 20 میلیون دلار و برای حضور در 3 فصل به باشگاه ریشه‌دار سعودی ملحق شده است. اقدام ضربتی باشگاه الهلال عربستان نشان از اهمیت موفقیت این باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا از سوی سران این باشگاه دارد.
 الهلال در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا نتایج آنچنان مقتدرانه‌ای به دست نیاورده است و تصمیم‌گیران این باشگاه با علم به اینکه وضعیت فوق ممکن است منجر به حذف این تیم در بازی 23 شهریورماه مقابل استقلال شود، اقدام به جذب ستاره پورتو کرده‌‌اند.
 باید توجه داشت که الهلال مذاکراتی هم با ژوائو پدروی برزیلی، که در خط میانی تیم کالیاری ایتالیا بازی می‌کند داشته‌اند و به احتمال فراوان این بازیکن هم به زودی به جمع آبی و سفیدپوشان سعودی ملحق خواهد شد.
سران کهنه باشگاه سعودی بازیکنان شاخص دیگری را هم مد نظر دارند و می‌خواهند تا بن دندان مسلح چهار ماه دیگر به مصاف با استقلال بیایند.
سعودی‌ها که به احتمال فراوان میزبان مرحله یک هشتم نهایی هم خواهند بود، عزم خود را جزم کرده‌اند تا از این مرحله نیز سربلند بیرون آیند اما از باشگاه استقلال هیچ خبری دال بر تحرکات نقل و انتقالاتی به گوش نمی‌رسد و حتی به محض بازگشت از عربستان فراز کمالوند که در کادرفنی حضور داشت از این باشگاه جدا شد و شگفتا که مدیرعامل باشگاه استقلال -به ادعای حجت نظری- دیگر اعضای هیأت مدیره را در جریان جدایی کمالوند قرار نداده تا اقدامی در ممانعت با این اقدام انجام شود و کمالوند دست‌کم تا پایان رقابت‌های فصل جاری در استقلال باقی بماند.
جدایی کمالوند را به واقع می‌توان یک ناکامی برای مدیران باشگاه استقلال نامید و درعین حال نیز تمدید قرارداد با هرویه میلیچ به نتیجه نرسیده که این موضوع نیز نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.
 مهم‌تر از همه اینها پایان قرارداد شیخ دیاباته در انتهای لیگ بیستم است و باشگاه استقلال هنوز به طور شفاف اعلام نکرده این مهاجم را می‌خواهد یا خیر؟! اخیراً نقل قول‌هایی از سوی مجیدی به گوش رسیده که سرمربی استقلال مصرانه خواهان تمدید قرارداد دیاباته است. این نقل قول نمی‌تواند غیرواقعی باشد.
مجیدی تأثیرگذاری دیاباته را در استقلال به وضوح احساس می‌کند و بر این باور است که این مهاجم قادر است استقلال را در لیگ قهرمانان آسیا به موفقیت‌های بیشتر برساند. به همین دلیل حضور او در ترکیب آبی‌ها منجر به حفظ آرایش هجومی استقلال خواهد شد و شاید همین شیخ در بازی 23 اردیبهشت ماه، در مقابل مهاجم قلدری همچون موسی مارگا بتواند موازنه را در خط حمله برقرار کند.
مسأله استقلال البته فقط شیخ دیاباته نیست. مهدی قایدی نیز یکی از بازیکنانی است که باید تکلیف قراردادش با استقلال روشن شود. به واقع اگر استقلال به دنبال موفقیت در آسیا است مهدی باید حفظ شود، هرچند که او با پیشنهاد‌های بزرگی مواجه است اما اینجا باید منافع باشگاه در نظر گرفته شود نه بازیکن؛ با همین رویکرد سران استقلال به هر شکل ممکن باید قرارداد این بازیکن را اصلاح کنند تا قایدی از فکر جدایی خارج شود. دست‌کم می‌شود مهدی را برای یک فصل دیگر در استقلال حفظ کرد و بعد از موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا اجازه جدایی او را صادر کرد.
ترکیب استقلال با قدری تغییرات قادر است در لیگ قهرمانان آسیا موفقیت‌های بزرگی را برای این باشگاه به چنگ آورد وهمین زوج قایدی - دیاباته آنقدر توانایی دارند که اگر الهلال عربستان چندین بازیکن دیگر همسطح موسی مارگا نیز به خدمت بگیرد، این زوج بتوانند گره از کار استقلال باز کنند و در بازی مهم 23 شهریور ماه کفه ترازو را به سمت تیم خود سنگین کنند.
هر چند که لازمه موفقیت‌های بیشتر برای استقلال برخورداری از بازیکنان جدید در دیگر خطوط بخصوص خط دفاع هم هست که باشگاه استقلال اگر موضع منفعلانه در نقل و انتقالات نداشته باشد و ماجرا را ساده نگیرد، باید به سمت تقویت خط دفاع هم حرکت کرده و مردانی را به کار بگیرد که تاب مقاومت در مقابل بازیکنان بزرگ الهلال را داشته باشند و احتمالاً بعد از سال‌ها استقلال را به فینال لیگ قهرمانان آسیا سوق دهند.
 

Page Generated in 0.0044 sec