صادق رئیسی کیا
سؤال: آیا به لحاظ قانونی و اجرایی، کمیتههای دائمی و دپارتمانهای فدراسیون فوتبال با هم تداخل وظیفه و تعارض نقش دارند؟
پاسخ:
۱- برابر بند ۳ ماده ۲۰ و مواد ۴۰ تا ۵۶ اساسنامه فدراسیون فوتبال، کمیتههای دائمی که از دیدگاه حقوقی و ساختاری، جایگاه بالاتری نسبت به دپارتمانها دارند در رابطه با فوتبال و فدراسیون فوتبال، اساساً و غالباً، نقش مشورتی، تدوینگری، تنظیمگری، تحلیلگری، برنامهریزی، رسیدگی و نظارتی را برعهده دارند و در رابطه با هیأت رئیسه به عنوان بازوی مشورتی، سیاستگذار و ناظر، فعالیت دارند و به رئیس و هیأت رئیسه پاسخگو هستند در حالی که برابر بند ۴ ماده ۲۰ و بند ۷ ماده ۶۷ اساسنامه فدراسیون فوتبال، دپارتمانها بخشی از سازمان اداری فدراسیون فوتبال بوده و در رابطه با دبیرکل فدراسیون فوتبال به عنوان بازوی اجرایی فعالیت دارند و به دبیرکل و رئیس فدراسیون فوتبال پاسخگو
هستند.
بنابراین از دیدگاه اساسنامه فدراسیون فوتبال، کمیتهها و دپارتمانها در عرض همدیگر قرار ندارند بلکه (با قرار داشتن کمیتهها در جایگاه و شأن بالاتر) در طول هم هستند و در اغلب موارد، وظایف و کارکرد متفاوتی با هم دارند و قانوناً با یکدیگر تداخل وظیفه ندارند.
۲- برابر مواد ۴۰ تا ۵۶ و بند ۵ ماده ۴۰ اساسنامه فدراسیون فوتبال، هیأت رئیسه در رابطه با تعداد و نوع کمیتههای دائمی فدراسیون فوتبال و حداکثر تعداد اعضای آن، موظف و بدون اختیار است و مجاز به افزایش یا کاهش در تعداد کمیتهها و تغییر بنیادی در مأموریت آنها نیست و فقط در رابطه با شرح وظایف و مقررات کمیتههای دائمی، دارای قدرت و اختیار تصمیمگیری در چارچوب اساسنامه است.
در حالی که برابر بند ۷ ماده ۶۷ حذف یا ایجاد دپارتمان و افزایش یا کاهش تعداد دپارتمانهای فدراسیون فوتبال و تعیین حدود اختیارات و تعریف و تفکیک وظایف آنها پس از پیشنهاد دبیرکل، کاملاً در اختیار هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال است.
بنابراین به لحاظ حقوقی و اداری، دبیرکل و رئیس و هیأت رئیسه اختیارات و صلاحیتهای گستردهای برای تعیین حدود فعالیت دپارتمانها داشته و به راحتی میتوانند با صدور مصوبات و دستورات لازم خطاب به دپارتمانها از بروز تداخل و تعارض، جلوگیری کرده یا تعارض و تداخل پیش آمده را مهار و رفع
کنند.
۳- برابر بند ۳ ماده ۳۵ و بند ۲ ماده ۴۰ اساسنامه فدراسیون فوتبال انتصاب رئیس و اعضای کمیتههای دائمی با پیشنهاد رئیس و تصویب هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال برای چهار سال انجام میشود، در حالی که برابر قسمت ط بند ۴ و بند ۷ ماده ۶۷ اساسنامه فدراسیون فوتبال، انتصاب و عزل رؤسا و اعضای دپارتمانها پس از هماهنگی با رئیس فدراسیون فوتبال به وسیله دبیرکل انجام میشود و مدت تصدی رئیس و اعضای دپارتمانها نیز به تشخیص او
است.
استحکام و ثبات مقررات ناظر بر تعداد و ترکیب و مشخصات و مدت تصدی اعضای کمیتههای دائمی فدراسیون فوتبال بیانگر جایگاه بالاتر آنها نسبت به دپارتمانهاست و چون حیطه صلاحیت و اختیار کمیتههای دائمی در اساسنامه مورد تصریح قرار گرفته و غالباً کارکرد تنظیمگری و مشورتی و نظارتی دارند تداخل و تعارضی با وجود و مأموریت دپارتمانها ندارند و اگر اعضای کمیتهها و دپارتمانها به تمایز جایگاه و وظایف و مأموریتهای خود به خوبی آگاه شده و آن را رعایت کنند عملاً نیز هیچ گونه تعارض و تداخلی در انجام وظایف آنها پیش نخواهد آمد.
از اینها گذشته حتی در فرضی که تداخل یا تعارضی هم بروز کند طولی بودن جایگاه کمیتهها و دپارتمانها و شأن بالاتر کمیتهها و نیز تسلط و اختیار گسترده دبیرکل و رئیس و هیأت رئیسه فدراسیون نسبت به دپارتمانها امکان رفع سریع تعارض و حل اختلاف را فراهم کرده است.