printlogo


کد خبر: 228839تاریخ: 1400/2/15 00:00
نگاهی به انتخاب‌های هیأت رئیسه برای کمیته‌های فدراسیون
چهره تازه فدراسیون فوتبال

گزارش
بهناز میرمطهریان 
 
 انتخاب‌های شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از زمان شروع به کارش در فدراسیون فوتبال، کم و بیش با حواشی و انتقادهای مختلفی همراه بوده است. از انتخاب خورشیدی به عنوان سرپرست تیم ملی فوتبال و انتقادهایی که این انتخاب را نشانه گرفت، بگیرید تا برسید به انتخاب‌هایی مثل علی جوادی به عنوان مدیریت روابط عمومی و علیرضا امامی‌فر به عنوان رئیس مرکز ملی فوتبال ایران که دوام زیادی نداشت و با استعفای زودهنگام این افراد همراه شد.
هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال اما روز دوشنبه بعد از جلسه‌ای 9 ساعته، درباره ریاست و سرپرستی کمیته‌های فدراسیون فوتبال تصمیم‌گیری کرد تا بعد از حدود دو ماه، بدنه فدراسیون فوتبال مطابق نظر ریاست جدید فدراسیون فوتبال چیده شود.
 
کمیته فوتبال مجازی، منبع درآمدزایی مهم فوتبال
فوتبال مجازی و مسابقات فوتبال به صورت آنلاین، یکی از پرمخاطب‌‌ترین شاخه‌های گرایش بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال را به خود اختصاص داده است. حضور فعال پلیر‌ها یا همان بازیکنان ایرانی فوتبال مجازی در مسابقات بین‌المللی در سال‌های اخیر نشان از پتانسیلی دارد که ما از آن برخورداریم. اسپانسرهای متعددی برای حمایت مالی از این مسابقات پیشقدم می‌شوند و مدیریت صحیح این شاخه از فوتبال می‌تواند منبع درآمدی برای فدراسیون فوتبال باشد. فدراسیون فوتبال اما حیدر بهاروند را همزمان با کمیته مسابقات لیگ برتر به عنوان رئیس کمیته موقت فوتبال مجازی منصوب کرده است! آیا حیدر بهاروند شناخت کافی از فوتبال مجازی دارد؟ تخصص کافی برای نظارت بر برگزاری لیگ فوتبال مجازی و ساماندهی زیرساخت‌های لازم برای آن را دارد؟ اگر فرض را بر این بگیریم که بهاروند لیگ فوتبال ایران را خوب مدیریت کرده است، این فرض کافی است برای اینکه او در فوتبال مجازی هم موفق باشد؟
 
عضو هیأت رئیسه: سرپرست‌ها، رئیس می‌شوند
یکی دیگر از نکات بحث‌برانگیز انصاب‌های اخیر فدراسیون فوتبال، انتصاب سرپرست برای کمیته‌هاست. براساس متن خبری که روی سایت رسمی فدراسیون فوتبال قرار گرفته است. از بین همه افرادی که برای کمیته‌های مختلف انتخاب شدند، فقط حیدر بهاروند، میرشاد ماجدی و احمدرضا براتی بودند که به عنوان رئیس کمیته‌های مسابقات، کمیته جوانان و کمیته تدوین مقررات معرفی‌ شده‌اند. عنوان بقیه افراد انتخاب شده، سرپرست است.
آیا شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به این وسیله می‌خواهد زمان بیشتری برای انتخاب گزینه قطعی برای این کمیته‌ها داشته باشد؟ آیا انتخاب‌های قبلی که منجر به استعفا شده‌اند، باعث این تصمیم از سوی او شده است؟
خداداد افشاریان به عنوان یکی از اعضای هیأت رئیسه که خودش هم سرپرست کمیته داوران شده است، در این رابطه به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «همه انتخاب‌ها، از سوی ریاست فدراسیون فوتبال انجام شده است و مصوبه رسمی هیأت رئیسه را دارد. اینکه عنوان همه به جز سه نفر سرپرست قید شده است، به خاطر استعلام‌هایی است که باید از مراجع نظارتی صورت بگیرد. این استعلام‌ها در روزهای آینده انجام خواهد شد و سرپرست‌ها به عنوان رئیس کمیته‌ها کار خود را ادامه می‌دهند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.»
 ابقای شهریاری، انتخاب افشاریان
ابقای پریا شهریاری به عنوان رئیس دپارتمان فوتبال ساحلی، آن هم بعد از انتقادهای فراوانی که بعد از حذف فوتبال ساحلی از جام جهانی به او وارد شد، یکی از عجیب‌ترین تصمیم‌های شهاب‌الدین عزیزی‌خادم بود. کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد با توجه به اینکه شهریاری در فدراسیون مهدی تاج بوده و بعد از حذف فوتبال ساحلی از تاج تا حدودی حمایت کرده بود، همچنان در فدراسیون عزیزی‌خادم به کار خود ادامه دهد. بخصوص که اهالی فوتبال ساحلی انتقادهای قابل تأملی را درباره او مطرح کرده بودند که ظاهراً هیچ‌یک از این موارد در جایگاه شهریاری در فوتبال ساحلی تأثیری نداشته است.
انتخاب خداداد افشاریان هم با اینکه از سوی جامعه داوری قابل پیش‌بینی و پذیرش بود اما خبرهایی از فدراسیون فوتبال شنیده می‌شد که گویا تمایل چندانی برای انتخاب او وجود ندارد و مواردی مانع از این انتخاب خواهد شد اما اینطور که به نظر می‌رسد، نتایج جلسه روز دوشنبه هیأت رئیسه برخی معادله‌ها را هم اینچنین برهم زده است.
 
چراغپور: برای خودم تعهد ایجاد می‌کنم
انتخاب جلال چراغپور برای کمیته آموزش، یکی از معدود انتخاب‌های خوب هیأت رئیسه جدید است. کسی که از همین حالا برنامه مدون و مفصلی برای کمیته‌ای دارد که قرار است سرپرستی یا بعدها ریاستش را برعهده بگیرد. برخلاف تعدادی از منصوبین هیأت رئیسه که در پاسخ به خبرنگار ایران ورزشی از بیان برنامه‌های خود به طور واضح طفره رفتند اما چراغپور در این رابطه گفت: «برنامه مدون و مفصلی برای کمیته آموزش دارم که می‌خواهم بعد از ماه رمضان در نشستی مطبوعاتی یا وبیناری با حضور اصحاب رسانه، همه آن را به اطلاع برسانم. هدفم از ارائه این برنامه این است که برای خودم تعهد ایجاد کنم و تک تک موارد این برنامه از من مطالبه شود. همه باید بدانند که قرار است چه اتفاقی در کمیته آموزش بیفتد. ضمن اینکه تلاش من بر این است که در این مدت افراد قابلی را هم برای مدیریت این کمیته آماده کنم و بعد از مدتی کار را به آنها بسپارم. در مجموع فعالیت‌هایی انجام شود که حتی 20 سال آینده هم آثار آن قابل مشاهده باشد.»
 
مهرداد سراجی، سرپرست کمیته فوتسال و مدیرعامل باشگاه سایپا
انتخاب مهرداد سراجی به عنوان سرپرست کمیته فوتسال که هم‌اکنون مدیریت باشگاه سایپا را برعهده دارد. انتخاب بهرام رضاییان به عنوان سرپرست کمیته بازی جوانمردانه و مسئولیت اجتماعی و همچنین حضور احسان اصولی در کمیته مهم بازاریابی از موارد قابل بحث دیگری است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. آیا سراجی می‌تواند همزمان با مدیریت باشگاه سایپا و مسائل و مشکلات مختلف آن، کمیته مهمی چون فوتسال را هم اداره کند و بر مشکلاتش تمرکز لازم را داشته باشد؟ بخصوص که او همزمان عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هم هست و بدون شک در این سمت هم وظایفی دارد که باید به آنها بپردازد.
شرح وظایف بهرام رضاییان به عنوان سرپرست کمیته بازی‌ جوانمردانه و مسئولیت اجتماعی چیست و از او باید چه انتظاری داشت؟ آیا خود او به وظایفش در پست جدیدش واقف است؟
با وجود شناختی نسبی که از هر یک از منصوبین وجود دارد اما هر قضاوتی درباره آنها را به زمانی بعد از ارزیابی چند ماهه عملکرد آنها در کمیته‌های تحت نظرشان موکول می‌کنیم.
 
مصوبات روز دوشنبه 12 اردیبهشت هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال:
* کمیته موقت فوتبال مجازی طبق ماده 57 اساسنامه ایجاد شد و حیدر بهاروند ریاست این کمیته را برعهده گرفت. او همچنین رئیس کمیته مسابقات شد.
* میرشاد ماجدی، رئیس کمیته جوانان شد.
* هیأت رئیسه پریا شهریاری را به عنوان رئیس دپارتمان فوتبال ساحلی ابقا کرد. امیرحسین محتشم هم به عنوان سرپرست کمیته فوتبال ساحلی منصوب شد.
* احمدرضا براتی در سمت قبلی خود یعنی رئیس کمیته تدوین و تطبیق مقررات باقی ماند.
*خداداد افشاریان به عنوان سرپرست کمیته داوران منصوب شد.
* سرپرستی کمیته بازی جوانمردانه و مسئولیت اجتماعی برعهده بهرام رضاییان قرار گرفت.
* جلال چراغپور به عنوان سرپرست کمیته آموزش منصوب شد.
* پس از تصویب اعضای هیأت رئیسه، مهرداد سراجی سرپرست کمیته فوتسال شد.
*اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال، احسان اصولی صفار را به عنوان سرپرست کمیته بازاریابی و تلویزیون منصوب کردند.

 


Page Generated in 0.0197 sec