printlogo


کد خبر: 225016تاریخ: 1399/12/2 00:00
حواشی شطرنج تمامی ندارد
شرح وارونه یک ماجرا

ایران ورزشی - انتخاب نایب رئیس زنان شطرنج بهانه‌ای شد برای سر و صدای زیاد از سوی شادی پریدر؛ نایب رئیس سابق که یکی از کاندیداهای ریاست فدراسیون هم بوده و هست.
به محض اعلام خبر انتصاب لیلا زکی‌زاده به عنوان نایب رئیس؛ پریدر که از قهرمانان سابق این رشته بوده، انتقادهای تندی را در صفحه شخصی‌اش به این رویه داشت و به مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون اتهام های زیادی را وارد کرد. او حتی با ادبیاتی نامناسب برای برخی افراد از نام‌های حیوانات استفاده کرد و افشین داوری را که یکی از مدیران وزارت است و برای انتخابات شطرنج ثبت‌نام کرده، به بدترین شکل ممکن مورد انتقاد قرار داد. البته در این بخش به بیراهه رفت چرا که اینطور برداشت کرده بود که چهره دو تابعیتی شطرنج و البته وزارت از «داوری» که کارمند وزارت است، حمایت می‌کند؛ در حالی که اتفاق‌های انتخابات دوومیدانی نشان می‌دهد داوری مورد حمایت وزارت ورزش نیست. واکنش پریدر به برکناری‌اش از نایب رئیسی فدراسیون آنقدر تند بوده که فضای عجیب و غریبی را در این رشته به وجود آورده تا جایی که خیلی از ورزشکاران هم پشت او قرار گرفته‌اند. اما در این فضا سؤال اصلی این است که اصل ماجرا چه بوده است؟ در اینکه وزارت ورزش در مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها عملکرد قابل انتقادی داشته، شکی وجود ندارد اما نباید فراموش کنیم که یکی از همین اقدامات مورد انتقاد  وزارت، حمایت قطعی‌اش از شادی پریدر بود؛ زمانی که او شش ماه قبل برای حضور در انتخابات فدراسیون ثبت‌نام کرد. در آن مقطع وزارت ورزش هر کاری را که می‌توانست برای حمایت از پریدر انجام داد و در  مقابل  خیلی از نقدها مثل اینکه «چرا او با وجود کاندیدا بودن، همچنان نایب رئیس فدراسیون است؟» ایستادگی کرد اما حالا همان مدیران مورد اتهام پریدر قرار می‌گیرند. در حالی که به درست یا به غلط، او تاوان اشتباه خودش، اعتماد به یک دوست دیروز و البته رفتار غیراخلاقی یکی از مدیران سابق شطرنج را پس می‌دهد و در این شرایط عملاً کاری از دست کسی برای حمایت از او بر نمی‌آید.  وزارت ورزش اصرار داشت که مجمع انتخاباتی را آبان ماه برگزار کند اما چند روز مانده به انتخابات، تصویر بدون حجاب پریدر در حاشیه سفر تیم ملی به گرجستان منتشر شد و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرد. البته در آن مقطع گفته شد که انتخابات فدراسیون به خاطر شیوع موج جدیدی از کرونا لغو شده است اما به نظر می‌رسد حواشی، بیشتر از کرونا در به تعویق افتادن مجمع تأثیر داشته است. بعد از مدتی و با گذشت شش ماه از ثبت‌نام قبلی، وزارت ورزش ثبت‌نام مجدد گذاشت و باز هم پریدر به همراه تعدادی دیگر از کاندیداهای قبلی و دو سه چهره جدید ثبت‌نام کردند و از اینجا به بعد است که ماجرا تغییر می‌کند.
گویا با فشارهایی که به واسطه تصویر منتشر شده از پریدر روی وزارت ورزش وجود داشته؛ نشستی بین معاون ورزش زنان وزارت، سرپرست فدراسیون و پریدر گذاشته می‌شود و او می‌پذیرد که برای انتخابات ثبت‌نام نکند و در عوض به عنوان نایب رئیس به فعالیتش ادامه بدهد اما بعد از جلسه پریدر ثبت‌نام می‌کند و بعد از این اتفاق‌هاست که تصمیم مجموعه مدیریتی این می‌شود که فرد دیگری به عنوان نایب رئیس انتخاب شود؛ اتفاقی که پریدر قبول نداشته و معتقد است با او بازی شده است.
پریدر در اظهارنظری  می‌گوید: «ابتدا باید بگویم که این اتفاق هر دلیلی که داشته، یک ذره هم تدبیر در آن مورد توجه قرار نگرفته است. مسئولان حداقل می‌توانستند اول حکم مرا لغو کنند و بعد برای نفر بعدی حکم بزنند. اگر دلیل این کار ثبت‌نام من در انتخابات فدراسیون شطرنج است، پس چرا در انتخابات قبلی که نام‌نویسی کرده بودم این اتفاق نیفتاد و توانستم به کارم به عنوان نایب رئیس زنان ادامه بدهم؟ واقعاً می‌خواهم بدانم دلیل این اقدام چه بوده است.»
بازیکن و مربی باسابقه شطرنج می‌گوید: «نایب رئیسی زنان در ماه‌های گذشته شغل نبود و آیا حالا تبدیل به شغل شده است؟ نمی‌دانم این موضوع ارتباطی با انتخابات دارد یا موضوع دیگری در میان است ضمن اینکه باید کتباً اعلام کنند که چرا مرا کنار گذاشتند یا در انتخابات قبلی خلاف شده بود که من با وجود ثبت‌نام در انتخابات توانستم به کارم ادامه بدهم یا این دوره خلاف شده است. من 27 سال به عنوان ورزشکار، قهرمان و مربی در شطرنج فعالیت کرده‌ام و پس از این مدت طولانی و در فاصله یک ماه به پایان سال، از سمتم کنار می‌گذارند.»
پریدر در حالی از این زاویه به موضوع برکناری‌اش نگاه می‌کند که درباره برخی حواشی پشت پرده و حمایتی که در انتخابات قبلی از او شد؛ توضیحی نمی‌دهد.
حتماً به رویه حمایت وزارت ورزش از یک گزینه در مسیر برگزاری مجمع انتخاباتی نقد وارد است اما کسی که وارد این ماجرا می‌شود و زمانی با تکیه بر این حمایت می‌خواهد کاندیداهای دیگر را پشت سر بگذارد، باید بداند که روزی ممکن است شرایط تغییر کند!
به هر حال اتفاق‌های پشت پرده انتخابات شطرنج بسیار پیچیده‌تر از اینهاست و مدیریت اشتباه باعث شده تا امروز کار از دست برود و رشته‌ای مثل شطرنج تا این حد حاشیه داشته باشد. حاشیه‌هایی که حتماً در روزهای آینده، چیزهای بیشتری درباره‌ آنها می‌شنویم.

Page Generated in 0.0065 sec