printlogo


کد خبر: 224412تاریخ: 1399/11/20 00:00
سهام سرخابی‌ها واگذار شود قابل برگشت نیست
علی‌نژاد: شش میلیون دلار در فیفا پول داریم

همچنان بحث‌های زیادی پیرامون ورود دو تیم پرسپولیس و استقلال به بورس شنیده می‌شود. مهدی علی‌نژاد معاون توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش می‌گوید: «اگر واگذاری به بخش خصوصی‌ انجام شود آنها طبق ساز و کار اختیار فروش را خواهند داشت. امروز حدود 710 میلیارد تومان سرمایه استقلال و 710 میلیارد تومان هم سرمایه پرسپولیس است که مربوط به ورزشگاه‌ها است. بحث ارزش دو باشگاه و برند آنها هم خیلی بیشتر از این‌ها است. یک‌بار ارزش‌گذاری شده و این ارزش‌گذاری در حال به‌روزرسانی است. اقدامات زیادی است که آنها را به فرابورس عرضه کنیم و جلسه پیش‌معارفه دو باشگاه با مجموعه هیأت پذیرش هم برگزار شد. بحث افزایش سرمایه مهم بود یکی از این دو باشگاه یک میلیون تومان و دیگری 10 میلیون تومان کل سرمایه‌شان بود به همین خاطر دو ورزشگاه به نام‌شان شد.» او با اشاره به بدهی‌های این دو باشگاه و اینکه فوتبال ما 6 میلیون دلار در فیفا پول دارد، سهم پرسپولیس دو میلیون و 800 هزار دلار و سهم استقلال 300 هزار دلار است اینطور می‌گوید: «تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا آسیب‌های جدی به کشور ما وارد کرد که از جمله آن اختلال در مبادلات بانکی بود. امروز در راستای تحریم‌ها فیفا و AFC علی‌رغم اینکه علاقه‌مند هستند با ما همکاری کنند اما بانک‌ها زیر بار این موضوع نمی‌روند. البته از مبلغی که در فیفا وجود دارد استفاده می‌شود. یک سال کار متوقف بود و خیلی از مشکلات مانند پرونده ویلموتس هم مربوط به این مسأله بود. ما این پول را در فیفا داشتیم اما فیفا حاضر نبود به شخص ثالث پرداخت کند. تقریباً از ابتدای سال 99 این مشکل حل شد و فیفا پول‌های ما را به فرد ثالث پرداخت کرد اما کنفدراسیون فوتبال آسیا این را قبول نمی‌کند. 
باید بین فدراسیون فوتبال ما و باشگاه مربوطه توافق شود اما این را فیفا پذیرفته و استقلال و پرسپولیس که به خاطر جام‌جهانی مبالغی داشتند بعضی از بدهی‌هایشان را از منابع فیفا دادند اما کنفدراسیون فوتبال آسیا قبول نمی‌کند که به شخص ثالث بدهد. در حال گفت‌وگو هستیم تا به این منابع دسترسی پیدا کنیم، امیدواریم با رفتن ترامپ بتوانیم دسترسی بانکی پیدا کنیم.» علی‌نژاد در خصوص اینکه قرار است 15 درصد دو باشگاه را در بورس مردم بخرند و 85 درصد آنها باز هم دست دولت بماند عنوان کرد: «پرسپولیس حدود یک ماه جلوتر است چون سال مالی این باشگاه 30 خرداد است و استقلال 31 تیرماه. به همین خاطر پرسپولیس از نظر تعیین شرایط جلوتر است و امیدواریم امسال عرضه اولیه را انجام بدهیم. این 15 درصد عرضه اولیه است. برای ورود به فرابورس باید کشف قیمت شود و بعد 10 تا 15 درصد عرضه اولیه می‌شود تا مردم بتوانند حجم مشخصی را بخرند بعد که قیمت مشخص شد درصدهای بعدی را واگذار می‌کنند. بنای وزارت ورزش این است که حتی یک درصد در اختیار دولت نماند. باز هم تأکید می‌کنم می‌خواهیم 100درصد سهام را واگذار کنیم بخش حمایتی را در قالب لایحه‌ای ارائه و به دولت دادیم که برای تمام باشگاه‌های خصوصی است. هفته پیش کمیته تخصصی کمیسیون اقتصادی دولت این لایحه را بررسی کرد و نهایی شد پس از آن به کمیسیون اصلی اقتصادی می‌رود بعد از تصمیم‌گیری به صحن دولت می‌رود و بعد از تصویب به مجلس برای تبدیل شدن به قانون می‌رود. هیچ تضمینی نیست سیاست واگذاری دو باشگاه در دولت بعدی ادامه داشته باشد.» او در خصوص پیشرفت بخش‌های مختلف ورزشی ایران می‌گوید: «در دولتی که گذشت ورزش همگانی از 16 درصد به 51 درصد رسید که نشان می‌دهد روند با سرعتی را در پیش گرفته‌ایم. در ورزش قهرمانی زنان 34 مدال در مسابقات آسیایی اینچئون و جاکارتا گرفتیم در صورتی که از ابتدا تا پایان بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو حدود 20 مدال داشتیم، اولین مدال المپیک را در ریو گرفتیم و در همه رشته‌ها دختران ما عملکرد خوبی داشتند.» 
او با اشاره به کرسی‌های بین‌المللی می‌گوید: «در ورزش قهرمانی برای موفقیت مؤلفه‌های زیادی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها داشتن کرسی‌های مؤثر بین‌المللی است. امروز نزدیک به 300 کرسی بین‌المللی داریم اما کرسی‌های مؤثر آن بیشتر از 20، 30 تا نیست.» علی‌نژاد درباره وضع برخی قوانین در کشتی می‌گوید: «در جودو یک تغییر قانون باعث شد یک دهه افت کنیم. اگر آن روز جلوی آن قانون را می‌گرفتیم روند رو به رشد جودو حفظ می‌شد یا در کشتی خیلی اوقات قوانینی وضع شد که مغایر با سبک ایرانی‌ها بود. ضمن اینکه بحث‌های داوری، توزیع مدال‌ها یا ... وجود دارد که اگر حضور نداشته باشیم نمی‌توانیم خوب کار کنیم.»
 

Page Generated in 0.0050 sec