printlogo


کد خبر: 224102تاریخ: 1399/11/15 00:00
ادامه استراتژی دشمن‌پنداری مربی استقلال
جدال بی‌فایده فکری

علی مغانی
 
حرف‌های محمود فکری در برنامه «فوتبال برتر» همانی بود که پیش‌بینی می‌شد؛ ارجاع مشکلات استقلال به نیرنگ دشمنان، نپذیرفتن ضعف‌های آشکار تیم و کری‌خوانی مطلوب رسانه‌های هواداری. او فکر می‌کند این تاکتیک‌ها محبوبیتش را در میان هواداران دوچندان می‌کند اما تجربه نشان داده، رویکردی مشابه آنچه محمود فکری اتخاذ کرده، تأثیری به شدت موقتی و زودگذر دارد. ‌ای کاش مشاوران فکری به او می‌گفتند این مصاحبه‌ها، در بهترین حالت بی‌فایده است.
این برای چندمین بار در طول فصل بود که مربی استقلال از «اتاق فکر» دشمنان صحبت کرد. اتاق فکری که می‌خواهد به هر طریقی استقلال را به زمین بزند و مانع «موفقیت» تیم شود. محمود فکری معتقد است «بدخواهان فهمیده‌اند که استقلال راه خودش را پیدا کرده». از منظر مربی استقلال، کسب 23 امتیاز از 13 بازی مصداق رسیدن به موفقیت است اما از منظری دیگر، استقلال این روزها در یکی از بی‌کیفیت‌ترین لیگ‌های دهه اخیر در صدر جدول است. در هفته سیزدهم سال گذشته، با 23 امتیاز فقط می‌شد رتبه ششم جدول را در اختیار داشت و در لیگ هجدهم، جایگاه پنجم به تیمی با این امتیاز می‌رسید اما امسال استقلال با 23 امتیاز صدرنشین است و فعلاً تمام اعضای کادرفنی و بازیکنان یکصدا معتقدند که انتقادها از «صدرنشین» غیرمنصفانه است اما احتمالاً همه آنها می‌پذیرند که وضعیت صدرنشینی استقلال هنوز به نقطه‌ای پایدار نرسیده و کوچکترین لغزشی، آبی‌ها را به رتبه‌های پایین‌تر سوق می‌دهد.
محمود فکری می‌گوید: «صدرنشینی در هفته سیزدهم نمی‌تواند اتفاقی باشد». این همان نقطه‌ای است که مخالفت منتقدان با مربی استقلال آغاز می‌شود. صدرنشینی استقلال در لیگ بیستم، حاصل یک شرایط ویژه است که شاید هر 10 سال در لیگ ایران اتفاق بیفتد.
امسال به شکل عجیبی، همه مدعیان سنتی لیگ افت کرده‌اند. پرسپولیس که فصل گذشته با یحیی گل محمدی به رکورد حیرت انگیز میانگین 5/2 امتیاز برای هر بازی رسیده بود، در این فصل از هر 3 بازی فقط در یک دیدار پیروز می‌شود و برای بردن تیم شانزدهم جدول تا دقیقه 93 زجر می‌کشد. سپاهان در لیگ بیستم فقط از ماشین‌سازی قعرنشین کمتر گل خورده! این همان تیمی است که فصل گذشته در تمام لیگ فقط 22 بار دروازه‌اش باز شده بود.
تراکتور حتی با تغییر مربی هم نتوانسته از نوسان در امان باشد و یکی در میان، بازی‌هایش را می‌بازد و مساوی می‌کند. فولاد به طور معمول در هر بازی مساوی می‌کند، مگر آنکه خلافش ثابت شود و در چنین شرایطی است که گل گهر، تیمی که سال گذشته در هفته سی‌ام از سقوط نجات پیدا کرد امسال به یکی از مدعیان بالانشینی جدول تبدیل می‌شود و صنعت نفت آبادان که در فصل نقل و انتقالات، 9 بازیکن اصلی از جمله عیسی آل کثیر و میلاد جهانی را از دست داد، بیخ گوش استقلال ایستاده است.
بله آقای فکری! امسال یک سال ویژه است، چرا که بقیه حریفان از همیشه ضعیف‌تر شده‌اند و استقلال که در آغاز لیگ، کمترین خسارت را در فصل نقل و انتقالات متحمل شده، به طور طبیعی باید نخستین تیمی باشد که از خط پایان لیگ می‌گذرد. مربی استقلال، بی‌توجه به ظرفیت بزرگی که تیمش دارد، صرفاً در مقایسه با حریفان باقی مانده. فکری مدام می‌گوید: «مگر بقیه تیم‌ها چه کار می‌کنند؟». مسأله همینجاست! تیمی قهرمان می‌شود که مثل «بقیه» نباشد اما استقلال لااقل فعلاً تفاوتی با همان بقیه‌ای که فکری دائماً درباره آنها حرف می‌زند، ندارد.
 

Page Generated in 0.0060 sec