printlogo


کد خبر: 224065تاریخ: 1399/11/14 00:00
سهام پرسپولیس و استقلال تا چند روز دیگر عرضه می‌شود
سرخابی‌ها به بورس جان می‌دهند؟

رسول مجیدی     @Rasoulmajidi

پرسپولیس و استقلال در دهه فجر امسال وارد بورس می‌شوند. این خبری بود که روز گذشته ژاله فرامرزیان، معاون توسعه و منابع وزیر ورزش در یک نشست خبری به اهالی رسانه داد.
شاخص بورس ایران روز گذشته شاهد ریزشی 17 هزار واحدی بود اما در 5 ماه ابتدایی سال آنچنان اوج گرفته بود که آوازه‌اش تمام ایران را در نوردیده بود. حالا خیلی‌ها یا خودشان تجربه حضور در بورس را دارند یا نزدیکان درجه یک‌شان. با این همه اوضاع این بازار مالی در 6 ماه گذشته پرنوسان بوده اما حالا خبر ورود 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس به بورس، سهامداران را امیدوار به گرم شدن دوباره تنور بورس کرده. سرخابی‌ها البته سال‌هاست که قرار است خصوصی شوند اما هر بار یک مشکلی جلوی روند انتقال این 2 باشگاه از دولت به بخش خصوصی را گرفته تا خیلی‌ها به این باور برسند که عزمی به واگذاری سرخ‌ها و آبی‌های تهرانی نیست اما در چند وقت اخیر و با پیگیری دولت حسن روحانی و البته رونق بورس، ماجرای خصوصی‌سازی از طریق بورس در اولویت وزارت ورزش قرار گرفته و حالا طبق گفته معاون توسعه این وزارتخانه قرار است در همین چند روز عرضه اولیه سهام دو تیم عملی شود. او گفته است سرمایه دو باشگاه به بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است که عدد قابل توجهی به نظر می‌رسد. به گفته علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش، دوشنبه 6 بهمن‌ماه معارفه پرسپولیس با فرابورس انجام شد. باشگاه استقلال هم در مرحله ارسال مدارک برای مشاوره پذیرش است که با ارسال مدارک، زمان معارفه و پس از آن، ورود به هیأت پذیرش مشخص خواهد شد.
سایت اقتصاد آنلاین دیروز نوشته بود این امکان وجود دارد که در عرضه اولیه، ۱۲ درصد از سهام برای عموم مردم، ۳ درصد دیگر برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ۳ درصد برای بازارگردان و در مجموع ۱۸ درصد در نظر گرفته شود.
بد نیست بدانید موضوع واگذاری سرخابی‌ها به زمان ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی (سال ۱۳۸۷) باز می‌گردد. با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی طبقه‌بندی بنگاه‌ها و تصویب دولت در سال ۱۳۸۸، پرسپولیس و استقلال در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند اما در مردادماه سال ۱۳۹۴، دولت طی مصوبه‌ای این دو باشگاه را از فهرست واگذاری‌ها خارج کرد.
در سال ۱۳۹۷، این دو باشگاه دوباره در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش خبر از تصویب پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها در کمیسیون اقتصادی دولت داد. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در همان سال بر واگذاری سهام این دو باشگاه تا پایان سال ۹۷ تأکید و اعلام کرد که واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال دوباره به جریان افتاده و عزم دولت برای واگذاری این دو باشگاه جدی است و منتظر روش‌های جدید واگذاری هستیم تا بر اساس آن واگذاری این دو باشگاه انجام شود.
از سوی دیگر براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۸، وزارت ورزش، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس می‌بایست تا شهریور ۹۸ نسبت به واگذاری این دو باشگاه از طریق فرابورس اقدام می‌کردند اما در نهایت به دلیل نداشتن اهلیت خریداران بالقوه، موضوع بایگانی شد.
 

Page Generated in 0.0060 sec