printlogo


کد خبر: 224028تاریخ: 1399/11/14 00:00
به فدراسیون نگفتیم با ویلموتس قرارداد ببندد
فرامرزیان: بودجه سال آتی به اندازه نیاز ورزش نیست

چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بهانه‌ای است برای معاونان وزیر ورزش تا درباره عملکرد بخش‌های مختلف این وزارتخانه گزارش داده و پاسخ خبرنگاران را بدهند. ژاله فرامرزیان، یکی از معاونانی است که روبه‌روی خبرنگاران می‌نشیند و درباره موضوعات مختلف صحبت می‌کند. از ماجرای تکراری استقلال و پرسپولیس گرفته تا پاداش قهرمانان. تقریباً هر چیزی که به موضوعات مالی روز ورزش مربوط می‌شود که طبیعتاً اهمیت ویژه‌ای هم پیدا می‌کند.
ژاله فرامرزیان ابتدا می‌گوید: «منابع ردیف‌های اصلی درخواست شده در سال ۹۵ کمتر از ۳۰۰ میلیارد، در سال ۹۶، ۳۶۰میلیارد، در سال جاری ۴۶۱ میلیارد و ۶۵۶ میلیارد در سال ۱۴۰۰ رسیده که در حقیقت افزایش دو برابری سهم ردیف اصلی ورزش را در طی این سال‌ها شاهد بودیم که یکی از دستاوردهای جدی است. تمام تلاش خود را برای نیاز ورزش انجام دادیم، البته اعتقاد داریم آنقدر که ورزش نیاز دارد بودجه ورزش افزایش نیافته اما رشد زیادی داشته است.»
معاون مالی و توسعه منابع انسانی وزارت ورزش به افزایش اعتبارات منابع متفرقه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر شرایط کشور ایده‌آل بود، شاید امروز گزارش بهتری را می‌توانستیم از بودجه ارائه کنیم اما با کاهش درآمدهای اصلی دولت روبه‌رو بودیم. منابعی که در ردیف‌های متفرقه به وزارت اختصاص یافته چه از محل مالیات سیگار، چه بحث ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده؛ از تمام این منابع یک درصد هم در وزارت استفاده نکردیم. در بحث نقدینگی نیز بیش از ۳۰ درصد اعتبارات ردیف متفرقه افزایش یافته است.»
فرامرزیان به اختصاص بودجه به فدراسیون‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «افزایش ۵ برابری منابع را از سال ۹۵ در پرداخت به فدراسیون‌ها داشتیم. بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت وزارت ورزش به فدراسیون‌هاست که ۷۰ درصد این مبلغ پرداخت شده که با توجه به شرایط فدراسیون‌ها توزیع شده است. تا پایان سال ۲ مرحله دیگر پرداخت داریم که ممکن است برای برخی فدراسیون‌ها به ۱۰۰ درصد و برخی دیگر نزدیک به ۱۰۰ درصد برسد.»
 
22 میلیارد و 800 میلیون؛ پاداش قهرمانان
موضوع پاداش قهرمانان و مشکلاتی که وزارت ورزش در انجام این تعهد داشته، از مواردی است که همیشه خبرساز شده. فرامرزیان درباره این موضوع و تصویب آیین‌نامه پاداش قهرمانان می‌گوید: «مجموعه پرداخت‌هایی که وزارت داشته، بر اساس برنامه‌های فدراسیون‌ها و همینطور پاداش ورزشکاران است. سال ۹۶ مبلغ ۵۲ میلیارد پاداش باقی‌مانده را پرداخت کردیم، پایان سال ۹۷ مبلغ ۸۲ میلیارد پرداخت کردیم و تا پایان سال کل پاداش باقی‌مانده در طول سال ۹۸ پرداخت می‌شود که ۲۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون خواهد بود. باقی‌مانده پاداش مدال‌آوران قرار است تا ۱۵ سفندماه به طور کامل پرداخت شود.»
 
کشتی، جلوتر از بقیه فدراسیون‌ها
فرامرزیان درباره آیین‌نامه پرداخت پاداش قهرمانان هم توضیح کوتاهی می‌دهد: «پیش‌نویس آیین‌نامه تهیه شد و متناسب به بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه می‌پذیرد پاداش پرداخت می‌شود. مثلاً المپبک، مسابقه جهانی و آسیایی چه امتیازی دارد. ما امتیاز را مشخص کرده‌ایم. برای المپیک تلاش می‌کنیم عدد را افزایش دهیم.»
بدهی مالیاتی فدراسیون‌ها هم یکی از موضوعات حاشیه‌ساز ورزش در سال جاری بوده؛ مسأله‌ای که باعث شد برخی از رؤسای فدراسیون‌ها ممنوع‌الخروج شوند: «شخص وزیر پیگیر بود و جلساتی با سازمان مالیاتی برگزار شد. برخی از فدراسیون‌ها اظهارنامه پر نکرده بودند، علی‌الراس شدند. اصل مالیات تکلیفی باید پرداخت و جرایم نیز باید بخشیده شود. البته فدراسیون‌ها اول باید وضعیت مالیات را مشخص می‌کردند که در این زمینه فدراسیون کشتی شروع کرده و موفق بوده است. سعی می‌کنیم براساس مدل ارائه شده مشکل را حل کنیم.»
 
وقتی پای آبروی کشور وسط است، ورود می‌کنیم
قرارداد ویلموتس هم یکی از موضوعات ثابتی است که درباره‌اش از وزیر و معاونانش پرسیده می‌شود. در همین رابطه فرامرزیان می‌گوید: «فدراسیون‌ها واحدهای مستقل مالی هستند که خودشان باید پاسخگو باشند. ممکن است روی منابعی که ما اختصاص می‌دهیم یا پاداش بین‌المللی حساب باز کنند اما وزارت ورزش نه فقط در فوتبال بلکه در هیچ رشته‌ای دخالتی ندارد. البته فرمتی تشکیل و الزامات تنظیم شده و قرار است رعایت آن به وزارت ورزش اطمینان داده شود اما اینکه وزارت بگوید با این شخص قرارداد ببندید یا خیر؛ بحث دخالت دولت محسوب می‌شود. موضوع ویلموتس یک واحد مستقل حقوقی است. ممکن است از محل منابع وزارت ورزش تصمیم بگیرند آن را پرداخت کنند که ما هم مشخص می‌کنیم از این منابع چقدر به قراردادها، چقدر به بانوان، چقدر همگانی و ... اختصاص یابد.»او درباره مشکلات ساختمان فدراسیون فوتبال نیز توضیحاتی داد: «فدراسیون فوتبال اقداماتی را انجام داده و تعهداتی ایجاد کرده است. ما تلاش می‌کنیم در جریانی که آبروی کشور مطرح هست، مساعدت‌هایی داشته باشیم.»
 
 افزایش سرمایه‌های ۲ باشگاه تا ۷۰۰ میلیارد
فرامرزیان در خصوص بحث واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم مواردی را مطرح می‌کند: «تصور بر این بود که بحث واگذاری با سرعت بیشتری انجام شود اما وقتی وارد کار شدیم دیدیم با باشگاه‌هایی روبه‌رو هستیم که نظام مالی آنها در ساختار دولتی تشکیل شده اما فعالیت در بخش خصوصی بوده است. یک باشگاه وقتی می‌خواست بازیکن بگیرد در ظرف مناقصه نمی‌گنجید. خصوصی‌سازی کارهای زیادی داشت. یکی از مشکلات جدی اموال بود که به راحتی نمی‌توانستند اثبات کنند برای آنهاست. در این پروسه یکسری معارض پیدا شده تا این اموال را درست و شناسایی کنیم که این کار ۴ ماه زمان برده است. تقریباً ۲ سال است که همه درگیر هستیم و به خاطر اهمیت موضوع تلاش‌های زیادی هم صورت گرفته است. اشتباه اصلی این بود که ۲ باشگاه به عنوان شرکت فرهنگی زیر نظر یک دستگاه فعالیت کرده است. کم‌لطفی است اگر کسی بگوید دولت برای اینکه تبلیغ کند این زحمت را متحمل شده است در حالی‌ که این کار لطف بزرگی به جریان سرمایه اجتماعی است. همه پای کار هستیم و اجرای این طرح تا ۲۲ بهمن قول وزیر اقتصاد بوده است. دنبال این هستیم ابهامات را برای کسی که می‌خواهد سهام را بخرد رفع کنیم. امروز افزایش سرمایه‌های ۲ باشگاه به ۷۰۰ میلیارد رسیده و تلاش ما این است در بهترین و قانونی‌ترین شکل سرخابی‌ها را وارد بورس کنیم. امیدوارم امسال در دهه فجر وارد بورس شویم.»
 

Page Generated in 0.0058 sec