printlogo


کد خبر: 224027تاریخ: 1399/11/14 00:00
الزام کمیته بین‌المللی پارالمپیک برای کشورهای حاضر در توکیو
دو پرچمدار بیاورید؛ یک خانم و یک آقا

ایران ورزشی - روز گذشته نشست خبری دبیر کمیته اجرایی کمیته ملی پارالمپیک و سرپرست کاروان اعزامی به بازی‌های پارالمپیک برگزار شد. در این نشست ابتدا محمد تابع دبیر اجرایی کمیته توضیحاتی را ارائه کرد و بعد نوبت به هادی رضایی سرپرست کاروان اعزامی به بازی‌ها رسید تا درباره آخرین اتفاقات رخ داده توضیحاتی را ارائه کند. هادی رضایی با اشاره به مکاتباتی که با کمیته بین‌المللی پارالمپیک داشته تأکید کرد که برگزاری بازی‌های پارالمپیک قطعی است. او اسناد و شواهدی را از سوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک ارائه کرد که یکی از این اسناد دستور‌العمل این نهاد به کشورها برای داشتن دو پرچمدار است. اتفاقی نو و تاریخی که تا قبل از این هرگز در این بازی‌ها دیده نشده بود.
هادی رضایی با اشاره به آخرین ارتباطاتش با کمیته بین‌المللی پارالمپیک از دریافت نامه از سوی IPC در همین چند روز اخیر خبر داد: «آخرین ایمیل سه روز پیش از کمیته بازی‌ها ارسال شد که تا الان، همه شواهد مبنی بر برگزاری پارالمپیک است. حتی دستورالعمل فنی جدید برای رشته‌ها آمده است و بعد از ترجمه به فدراسیون‌ها ارسال می‌کنیم. مراسم افتتاحیه سه‌شنبه 2 شهریور 1400 از ساعت 8 تا 10:40 و اختتامیه یکشنبه 14 شهریور از ساعت 8 تا 10:15 برگزار خواهد شد. به دلیل شیوع کرونا تغییراتی در ظرفیت برخی اماکن مانند غذاخوری ایجاد شده است.» این مکاتبات نشان از این دارد که برخلاف برخی از پیش‌بینی‌ها قرار نیست که بازی‌های المپیک و پارالمپیک لغو شود. بخصوص اینکه نوع برگزاری این بازی‌ها برای IPC بسیار مهم است. به خاطر اینکه در تصمیماتی که اخیراً اتخاذ شده، به حذف برگزاری مراسم پرچم اشاره شده اما شاید مهم‌ترین موضوعی که از سوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک مطرح شده الزام تمامی کشورها به داشتن دو پرچمدار است.
الزام کمیته ملی پارالمپیک به تمامی کشورها این است که در روز برگزاری مراسم افتتاحیه حتماً تمامی کشورها باید دو پرچمدار داشته باشند؛ یک آقا و یک خانم که این تصمیم برای اولین بار است که در این بازی‌ها گرفته شده است. این تصمیم IPC برای رفع تبعیض‌های جنسیتی است که نشان می‌دهد تا چه اندازه این نهاد بین‌المللی روی این ماجرا جدی است. ظاهراً آنها متوجه شده‌اند که برخی از کشورها به طور نمایشی زنان را به عنوان پرچمدار معرفی می‌کنند اما حالا می‌خواهند این ماجرا را از حالت نمایشی خارج کنند و با زبان همین دستورالعمل‌ها بگویند که زنان باید قدم به قدم در کنار مردان باشند.
خبر مهم دیگر هادی رضایی در این نشست مربوط به بسته شدن شانس کسب سهمیه برای بسیاری از رشته‌ها بود. او درباره نفرات اعزامی به بازی‌های توکیو تأکید کرد که فهرست بسته شده و فقط تعداد سهمیه‌ها بر اساس شانس مدال‌آوری در داخل کشور تغییر می‌کند. هادی رضایی با اشاره به سهمیه‌های کسب شده تأکید کرد که دیگر رشته جدیدی اضافه نمی‌شود: «این کاروان شامل 50 ورزشکار و 20 کادر فنی تا امروز بسته شده است و افراد دیگر هم شامل سرپرست، پزشک فیزیوتراپ، مترجمی پشتیبانی دفتر هماهنگی و نماینده وزارت ورزش در لیست هستند. فهرست نفرات اعزامی در برخی رشته‌ها فیکس شده است اما در برخی دیگر امکان اضافه شدن و حتی امکان کسر شدن هم وجود دارد.» این اظهارات رضایی حکایت از این دارد که دیگر شانسی برای فوتبال 5 نفره وجود ندارد که بازی‌های پارالمپیک را ببیند.
او در تشریح رشته‌های اعزامی به بازی‌های پارالمپیک اعلام کرد تعداد سهمیه‌های کسب شده بیش از این تعداد است اما به دلیل پایین بودن شانس مدال‌آوری در بازی‌ها بعضی از سهمیه‌ها کم می‌شود: «در پاراتکواندو دو ورزشکار و یک مربی اعزام می‌شوند که اگر کسب سهمیه در زنان نیز انجام شود و آن سهمیه با سیاست کمیته ملی پارالمپیک جور دربیاید، اضافه می‌شود. در تیراندازی سه خانم و دو مربی اعزام می‌شوند. دو سهمیه دیگر هم کسب شده است که اگر رکوردها به مدال بخورد، اعزام صورت می‌گیرد. در تیر و کمان چهار خانم، یک آقا و سه نفر کادر فنی در لیست اعزام هستند. در جودو دو ورزشکار و یک کادر فنی، در وزنه‌برداری شش ورزشکار و دو مربی، در والیبال نشسته 12 ورزشکار و سه نفر اعضای کادر فنی و در بسکتبال با ویلچر نیز 12 ورزشکار، دو مربی و یک تکنیسین اعزام خواهند شد. همچنین در دوومیدانی پنج ورزشکار و سه مربی در فهرست اعزام هستند. البته چهار نفر دیگر هنوز کلاس‌بندی‌شان تأیید نشده است و به رکورد هم نرسیده‌اند. در دوومیدانی نابینایان یک نفر اعزام می‌شود، یک نفر هم برای تأیید کلاس‌بندی باید اعزام داشته باشد. نهایتاً در قایقرانی یک ورزشکار و یک مربی قطعاً اعزام می‌شوند.»
 
 
تابع: نصف بودجه کمیته را ندادند
در نشست دیروز محمد تابع دبیر کمیته اجرایی کمیته ملی پارالمپیک هم حضور داشت که اعلام کرد در حالی که تقریباً یک ماه تا پایان سال جاری باقی مانده، این کمیته نیمی از بودجه ۴۹ میلیاردی‌اش را دریافت کرده است. او با اشاره به اینکه برای بودجه سال آینده رایزنی‌های لازم را انجام داده و قول‌های مهمی را گرفته است از پرداخت نشدن بودجه سال 99 این کمیته گلایه کرد: «درباره بودجه رایزنی‌هایی انجام دادیم و قول‌هایی به ما برای سال 1400 دادند که بخشی را برای پارالمپیک در نظر بگیرند اما هنوز لایحه بودجه تصویب نشده و در حال بررسی است، با این حال قول مساعد به ما داده‌اند، ضمن اینکه تا الان حدود 50 درصد از بودجه امسال محقق شده است. بودجه 99 کمیته، 49 میلیارد است که به حدود 50 درصد رسیده و امیدواریم بتوانیم در یک ماه آینده باقی را دریافت کنیم.» تابع ادامه داد: «ما برای برگزاری اردوها و حضور در مسابقات مختلف به این بودجه نیاز داریم اما متأسفانه نیمی از بودجه مصوب کمیته واریز نشده و این می‌تواند در اجرای برنامه‌های ما تأثیرگذار باشد.»
تابع درباره ویزای دوومیدانی‌کاران برای اعزام به امارات گفت: «در حال پیگیری هستیم. در واقع به ما قول داده‌اند که انجام می‌شود. نامه‌نگاری‌ها با رئیس کمیته پارالمپیک آسیا و همچنین مسئولان مربوطه در کشور امارات صورت گرفته است و طی امروز و فردا، نتیجه مشخص می‌شود.»

 


Page Generated in 0.0060 sec