printlogo


کد خبر: 224021تاریخ: 1399/11/14 00:00
کمیته اخلاق بررسی می‌کند
دست بردن فولادی‌ها در ابعاد زمین تخلف است

تغییر محل خط عرضی زمین فوتبال در بازی فولاد مقابل پیکان، با واکنش‌های مختلفی از سوی مقامات هر دو تیم همراه بود. در نهایت هم سعید آذری بابت این موضوع عذرخواهی کرد و به ظاهر همه حاشیه‌ها به پایان رسید. سؤال اساسی اما این است که تکلیف تخلف صورت گرفته در این بازی و تغییر محل خط عرضی زمین فوتبال که بدون هماهنگی با سازمان لیگ انجام شده بود چه می‌شود؟
در حال حاضر در آیین‌نامه انضباطی، قانونی برای مقابله با تخلفی این چنینی تعریف نشده است اما آیا این سکوت آیین‌نامه دلیل موجهی است برای سکوت فدراسیون فوتبال مقابل تخلف صورت گرفته در لیگ برتر؟
حق ورود به این پرونده اما کماکان برای کمیته اخلاق محفوظ است و گفته می‌شود که پرونده‌ای با این مضمون در کمیته اخلاق برای باشگاه فولاد تشکیل خواهد شد.
در ماده 3 کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال آمده است: «کمیته اخلاق می‌تواند اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه فوتبال از جمله مقامات رسمی، بازیکنان و همچنین کارگزاران و واسطه‌های رسمی را در خصوص نقض قوانین اخلاقی و رفتارهایی که می‌تواند به تمامیت و اعتبار فوتبال کشور لطمه وارد کند، مورد بازخواست قرار دهد و در صورت لزوم، احکام مناسب را صادر نماید.»
همچنین در فصل دوم این آیین‌نامه درباره قواعد کلی رفتاری گفته شده است: «لازم است کلیه افرادی که مشمول این مجموعه مقررات هستند، از اهمیت تکالیف، وظایف و مسئولیت‌های حوزه کاری خود در فدراسیون، باشگاه‌ها، هیأت‌ها، اتحادیه‌ها، آکادمی‌ها، مدارس فوتبال و امر کارگزاری آگاهی داشته و موارد زیر را رعایت نمایند:
1- به تمام قوانین و مقررات مربوط و همچنین چارچوب قانونی فدراسیون فوتبال در گستره آن احترام بگذارند.
2- تعهد خود به مبانی رفتاری و رویکردهای اخلاقی را آشکار نمایند و به اصول رفتاری در فوتبال کشور احترام بگذارند.
3- از مقام و موقعیت خود به هیچ طریقی سوءاستفاده نکنند و به ویژه از خود برای مقاصد با اهداف خصوصی بهره نگیرند.»
بر اساس این دو بخش از آیین‌نامه کمیته اخلاق، این کمیته قصد دارد در موضوع تخلفی که باشگاه فولاد مرتکب شده است، به این پرونده رسیدگی کند.
این در حالی است که براساس مصاحبه‌های منتشر شده از سوی مسئولان باشگاه فولاد به نظر می‌رسد که آنها امیدوار بوده‌اند این موضوع با عذرخواهی مدیرعامل باشگاه حل شود اما تغییر در اندازه‌های استاندارد زمین فوتبال چیزی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 

Page Generated in 0.0054 sec