printlogo


کد خبر: 223996تاریخ: 1399/11/14 00:00
از قهرمانی در سوپرلیگ ترکیه تا مرز فاجعه
باشاک شهیر لب خط سقوط

 سوپرلیگ ترکیه و تیمی که قهرمان آن می‌شود، ماجرای عجیبی دارند. تفاوت کیفیت میان لیگ قهرمانان و سوپرلیگ باعث می‌شود تیم قهرمان سوپرلیگ در فصل بعدی این رقابت‌ها به دردسر بیفتد.
تیم‌ها بعد از آنکه لیگ ترکیه را می‌برند، با استراتژی جدیدی شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند و سعی در آوردن بازیکنان جدید دارند تا خودشان را با نیازهای لیگ قهرمانان اروپا که خیلی فراتر از سوپرلیگ است، منطبق کنند. معمولاً این استراتژی کوتاه مدت و اصطلاحاً دوپینگی جواب نمی‌دهد چون این روند آماده‌سازی برای کسب موفقیت در لیگ قهرمانان کافی نیست اما برای اینکه تیم‌ها را در رقابت‌های داخلی به دردسر بیندازد، بس است.
این اتفاقی است که دقیقاً برای مدیپول باشاک شهیر رخ داده. آنها یکی از غنی‌ترین تیم‌ها و درخشان‌ترین مربی‌های لیگ ترکیه را داشتند اما در حال حاضر تنها 4 امتیاز با منطقه سقوط فاصله دارند. این تیم تنها 6 تا از 21 بازی‌اش در این فصل را برده است در حالی که تیم‌های صدرنشین فنرباغچه، بشیکتاش و گالاتاسرای که امشب با این سومی بازی دارد، 13 برد یا بیشتر دارند. باشاک شهیر همین جمعه، مربی اوکان بوروک را اخراج کرد و روز بعد آیکوت کوچامان را به جایش برگزید.
اما تا دو ماه قبل هیچ کس فکرش را نمی‌کرد چنین سرنوشتی در انتظار باشاک باشد چون هنوز مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در جریان بود. این تیم روی بازی‌های سختش برابر رقبایی مثل پاری‌سن‌ژرمن، لایپزیگ و منچستریونایتد تمرکز داشت و می‌خواست به مرحله حذفی صعود کند برای همین بازی با امثال هاتای اسپور، کاراگومروک و آلانیا اسپور به دست فراموشی سپرده شده بود.
باشاک شهیر با وجود برتری کیفی رقبای اروپایی مبارزه جانانه‌ای کرد، این تیم استانبولی توانست منچستریونایتد را شکست دهد و به کسب امتیاز برابر پاری‌سن‌ژرمن و لایپزیگ نزدیک شد. با این حال، این مبارزه به خلاقیت زیادی نیاز نداشت -چون باشاک بیشتر در حالت دفاعی بود- بلکه بیشتر تحرک دفاعی می‌طلبید. اما در برابر بیشتر تیم‌های ترک اما داستان کاملاً فرق داشت. تقریباً همه تیم‌های به اصطلاح ضعیف ترکیه یاد گرفته بودند با ایجاد یک بلوک دفاعی مستحکم چطور رقیب را از کار بیندازند. از طرف دیگر سلطه بی‌چون و چرای تیم‌های بزرگ ترکیه به پایان رسیده بود و استراتژی کم زحمت و معمولی آنها که اتکایش به کیفیت تیم بود، دیگر جواب نمی‌داد. تیم اوکان بوروک هم به چنین سرنوشتی دچار شد.
وقتی کار باشاک در لیگ قهرمانان به پایان رسید، برنامه‌ای برای بازگشت به لیگ نداشت. علاوه بر آن دومین تیم مسن این رقابت‌ها بعد از قونیه اسپور، انرژی لازم را برای لیگ 40 هفته‌ای، لیگ قهرمانان و جام حذفی ندارد. برای همین تیم ناآماده و خسته باشاک حالا تنها چهار امتیاز از منطقه سقوط و تیم‌هایی که از نظر کیفی برتری قابل توجهی نسبت به آنها دارد، بیشتر است و 21-18 امتیاز از تیم‌هایی با کیفیت برابر کمتر دارد. بازی سوپرجام برابر ترابزون اسپور آخرین امید باشاک برای تغییر وضعیت بود که از بین رفت. حالا کوچامان باید همه چیز را درست کند تا تیم را از سقوط نجات دهد چون باشاک از نظر دفاعی حتی از استانداردهای سوپرلیگ هم پایین‌تر است. از نظر هجومی هم ترکیب ناموزونی از مالکیت بیهوده توپ و حرکات سریع و کنترل نشده است. غرور آشکار برخی بازیکنان که خود را بالاتر از تیم یا لیگ می‌پندارند، هم مشکل دیگری است. بنابراین کوچامان باید روی ثبات دفاعی و جو مثبت رختکن تمرکز کند قبل از آنکه هدف‌های بزرگی را در سر بپروراند.
منبع: دیلی صباح
 

Page Generated in 0.0065 sec