printlogo


کد خبر: 223567تاریخ: 1399/11/7 00:00
کرسپو حالا یک قهرمان است
حواست هست چلسی؟!

دنیل ادواردز
 
  آینده نیمکت چلسی کاملاً مبهم است اما بد نبود مالک باشگاه غرب لندن، رومن آبراموویچ به آرژانتین و شهر کوردوبا می‌رفت تا یک اتفاق بزرگ را آنجا و در استادیوم ماریو کمپس از نزدیک مشاهده کند. این هفته در این ورزشگاه دو تیم هموطن «دیفنسا خوستیسیا» و «لانوس» فینال کوپا سودامریکانا را برگزار کردند و دیفنسا با سه گل برنده شد و نخستین جام تاریخش را به دست آورد. اینها چه اهمیتی می‌تواند برای آبراموویچ داشته باشد؟ مربی دیفنسا بازیکن سابق چلسی، هرنان کرسپو است.
تا قبل از سال 2020 دیفنسا هرگز در لیبرتادورس-که بالاترین رقابت باشگاهی در آمریکای جنوبی است -یا کوپاسودامریکانا -که رقابتی درجه دو محسوب می‌شود، مثل لیگ اروپا- بازی نکرده بود و این قهرمانی افتخار بسیار بزرگی است برای کرسپو که با این موفقیت ارزش‌های خود به عنوان یک مربی بزرگ را ثابت می‌کند.
البته انتظار آمدن این مربی 45 ساله از فلورنسیو وارلا به استمفوردبریج کمی ساده‌لوحانه و خوشبینانه است هرچند او با تجربه بیشتری نسبت به لمپارد برای این پست انتخاب می‌شود که تنها یک فصل در دربی‌کانتی مربیگری کرده بود.
کرسپو هنوز در مرحله یادگیری است هرچند مربیگری او بعد از شروع کندش، سرعت خوبی پیدا کرده. مهاجم سابق چلسی، اینتر، پارما و تیم ملی آرژانتین در سال 2015 نخستین بار طعم مربیگری را در تیم مودنا در سری B چشید اما کمتر از یک سال دوام آورد. بعد به کشورش و تیم بانفیلد رفت اما با وجود شروع امیدوارکننده و پر از هیجان و گل تیمش، نتایج نتوانست انتظارات را برآورده کند و تابستان سال گذشته اخراج شد تا جایش را به مربی قابل اعتماد باشگاه، خولیو سزار فالسیونی بدهد.
اما خیلی بیکار نماند و ژانویه گذشته دیفنسا قدم پیش گذاشت، تیمی که با نایب قهرمانی تاریخی‌اش در سوپرلیگای آرژانتین با مربیگری سباستین بکاچچه سهمیه لیبرتادورس گرفته بود و می‌خواست برای اولین بار در این جام مهم بازی کند.
کرسپو در زمان بازی با مارسلو بیلسا که به عنوان مربی آرژانتین باور داشت او و گابریل باتیستوتا نمی‌توانند کنار هم بازی کنند، درگیری‌هایی داشت اما همواره مربی فعلی لیدز را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین آدم‌های زندگی حرفه‌ای خودش مورد ستایش قرار داده. او اخیراً گفت: «سبک بیلسا در تمرین و پیشرفت دادن بازیکنان تحسین‌برانگیز است و سعی می‌کنم از آن الگوبرداری کنم.» کرسپو در مربیگری هم بلندپرواز است: «رویای من مربیگری تیم ملی آرژانتین است و رسیدن به چیزی که به عنوان بازیکن به آن نرسیدم، قهرمانی در جام جهانی.»
دیفنسا نتوانست از گروه سختی که در آن سانتوس -تیمی که هفته آینده در فینال با پالمیراس روبه‌رو می‌شود-، المپیای اروگوئه و دلفین اکوادور در آن حضور داشتند، عبور کند و با باختن دو بازی آخر با اختلاف یک امتیاز نسبت به نماینده اکوادور سوم شد و به سودامریکانا رفت اما بعد از آن ضربه ابتدایی دیگر به عقب بازنگشت. تیم کرسپو در هشت بازی مراحل حذفی شکست نخورد و اسپورتیوو لوکنو از پاراگوئه، واسکو دوگاما و باهیا از برزیل و کوکیمبو اونیدو از شیلی را شکست داد تا به فینال برسد.
این اصلاً دستاورد کوچکی نیست برای تیمی که بیشتر بازیکنانش قرضی هستند و با تلاش‌های ایجنت مشهور آرژانتینی، کریستین براگرنیک، یک خانه‌تکانی اساسی در آن صورت گرفته؛ مسابقات فوتبال به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت کامل به حالت تعطیل درآمد و در شروع مجدد این رقابت‌ها 12 بازیکن جدید به تیم اضافه شدند و 9 نفر از تیم جدا شدند.
دیفنسا با کرسپو فوتبالی سریع و مستقیم بازی می‌کند، خط دفاعش جلوتر از حد معمول آرایش می‌شود و برایان رومرو که یکی از گل‌های فینال را به ثمر رساند، در مرکز حرکات هجومی تیم قرار دارد. این بازیکن 29 ساله هم داستان جالبی دارد. ایندیپندینته در سال 2020 خودش را از دست او که نتوانسته بود انتظارات را برآورده کند و به اندازه کافی گل بزند، خلاص کرد اما حالا با 10 گل در 9 بازی صدرنشین جدول گلزنان سودامریکانا است. او که در پیروزی 4 بر 2 بازی برگشت نیمه‌نهایی مقابل رقیب شیلیایی هت‌تریک کرد، می‌گوید: «همیشه به کرسپو می‌گویم او بهترین پست را برایم پیدا کرد. او به شما خودباوری فوق‌العاده‌ای می‌دهد چون همیشه بالای سر بازیکنان است تا اشتباهاتشان را اصلاح کند و خیلی هم رک است.»
شاید اگر کار دیفنسا به فینال نمی‌کشید، کرسپو یک ماجراجویی تازه را شروع کرده بود. سه تا از غول‌های سنتی آرژانتین، راسینگ کلاب، ایندیپندینته و سن لورنزو سال 2020 را بدون مربی به پایان رساندند و شایعاتی درباره رفتن کرسپو به هر یک مطرح شد. شاید اگر یک روز مارسلو گایاردو تصمیم بگیرد به دورانش در ریور پلاته پایان دهد، کرسپو اولین جانشین باشد. خودش می‌گوید: «فعلاً در دیفنسا هستم اما دوست دارم به یک باشگاه بزرگ آمریکای جنوبی یا اروپا بروم البته منتظر رئال مادرید نمی‌مانم. زندگی در ریور هم بعد از مارسلو سخت خواهد بود، او در این تیم موفقیت‌های بسیاری به دست آورده است.» کرسپو با قهرمانی در سودامریکانا ثابت کرد از جمله مربیان آینده‌دار آرژانتینی است که می‌توانند در هر دوطرف اقیانوس اطلس موفق شوند. هنوز خیلی زود است که درباره جانشینی هم‌تیمی سابقش در چلسی، لمپارد حرف بزنیم اما او می‌تواند مثل روزهای بازی، مربی بزرگی هم بشود.
منبع: گل
 

Page Generated in 0.0059 sec