printlogo


کد خبر: 223565تاریخ: 1399/11/7 00:00
حکم عجیب هندبال و شائبه حمایت از یک تیم خاص سؤال‌‌های بی‌جواب!

ایران ورزشی - حکمی که کمیته انضباطی فدراسیون هندبال درباره اتفاق‌های بازی سپاهان و فراز صادر کرد، آنقدر عجیب و تعجب‌برانگیز بود که مشخص بود حاشیه‌های بسیاری خواهد داشت. حاشیه‌هایی که چند ساعتی پس از انتشار حکم آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد. کمیته انضباطی این فدراسیون پس از بررسی اتفاق‌های رقابت فرازبام و سپاهان، رفتار برخی بازیکنان این دو تیم را «هماهنگی منفی!» تلقی کرده و آنها را جریمه و محروم کرد. آن هم در شرایطی که موضوع اعتراض تیم ثالث یعنی نماینده طبس «احتمال تبانی» بود. اتهام در آخر هم مشخص نشد انجام شده یا خیر و صحبت‌های طولانی پاکدل که روز گذشته در توضیح این حکم انجام شد هم پاسخ روشنی به آن نداد. پاکدل عنوان کرده که هماهنگی برخی از بازیکنان این دو تیم محرز شده اما اتهامی متوجه دو تیم نیست و آنها تبرئه شده‌اند! مهرداد صمصامی یکی از همین سه بازیکنی است که فدراسیون آنها را مجرم دانسته و محروم کرده است. او در اظهار نظری جالب می‌گوید: «مگر دو بازیکن در ورزش گروهی می‌توانند نتیجه بازی را تغییر دهند؟» سؤال خوبی که برای خیلی‌ها مطرح است و می‌خواهند بدانند چطور می‌شود تنها دو سه بازیکن درگیر این تبانی بوده و نتیجه بازی را تعیین کرده باشند.
بر فرض اینکه هیچ کس دیگری خبردار نبوده، آیا هیچ مسئولیتی بر گردنشان نبوده و نباید در برابر رفتار بازیکنانشان پاسخگو باشند و محکوم شوند؟ صمصامی در ادامه می‌گوید: «اگر تیم‌ها تبانی کرده‌اند چه ربطی به بازیکنان دارد؟ اگر بازیکن تبانی کرده با کدام مدرک اثبات کرده‌اند؟ من پولی از سپاهان گرفته‌ام؟ کاری کرده‌ام که مدرکی دارند؟ ما در کمیته انضباطی شهادت دادیم که در زمین بازی کار خود را درست انجام داده‌ایم. هرچند با برد، ما دو امتیاز کسب می‌کردیم ولی ما با تساوی هم صعود کردیم.»
سرپرست تیم فراز هم درباره این حکم و تصمیم فدراسیون می‌گوید: «اکنون رأی طبق آیین‌نامه انضباطی فدراسیون نیست. اگر تبانی محرز است باید دو تیم را محروم کنند. ما که با در و دیوار تبانی نکردیم. فدراسیون به هر دلیلی می‌خواست یک تیم را راضی نگه دارد و در مسابقات باشد. قرار بود سه تیم بالا بیاید اکنون چهار تیم بالا آمده‌اند.»
او ادامه می‌دهد: «اگر تبانی شده تیم‌ها، مربیان و  سرپرستان را محروم کنید. ما هم یک سال محروم بودیم. اکنون بحث تیم‌ها را کنار گذاشته‌اند و بازیکنان خوب ما را محروم کرده‌اند. دیگر بازیکن ما را که حدود ۸ گل زده در بازی ۱۰ میلیون جریمه کرده‌اند. اگر می‌خواست بازی نکند چرا این همه گل زده است.»
نکته جالب درباره این حکم این است که هیچ‌کدام از مسئولان و بازیکنان سپاهان اعتراضی به این حکم نداشته و شواهد نشان می‌دهد که از اتفاقی که افتاده راضی هستند. آنها با این نتیجه به دور بعد صعود کردند و همان یک بازیکن محروم شده‌شان هم تنها جریمه نقدی شده است!
علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال هم در توجیه این رأی عجیب کمیته انضباطی اینطور توضیح داده است: «در مسابقات قهرمانی آسیا از این دست اتفاقات افتاده که بلافاصله در شب مسابقه تعدادی از بازیکنان محروم و دو تیم حذف شدند یا گاهی اتفاق افتاده که تیم‌ها مبرا شدند و امتیاز بازی حفظ شده اما بازیکنان به دلیل هماهنگی‌ها محروم شده‌اند. این نظر و تصمیم را کمیته انضباطی براساس مشاهدات عینی داده است.»
پاکدل در شرایطی به رأی‌های آسیایی استناد می‌کند که قطعاً رقابت‌های آسیایی آیین‌نامه مختص خودش را دارد و ربطی به اتفاق‌های لیگ‌های داخلی ندارد. از طرف دیگر او ادعایی را مطرح کرده که هیچ نمونه خاص و دقیقی برای آن مطرح نکرده و تنها خواسته با اتکا بر آن، تصمیم عجیب کمیته انضباطی را توجیه کند!

Page Generated in 0.0057 sec