printlogo


کد خبر: 223564تاریخ: 1399/11/7 00:00
تغییرات جدید در قوانین فدراسیون جهانی وزنه برداری
جریمه دلاری و یک سال تعلیق در صورت داشتن 4 دوپینگی!

ایران ورزشی - هیأت رئیسه جهانی وزنه‌برداری (IWF) پس از تهدید جدی که کمیته بین‌المللی المپیک مبنی بر احتمال حذف این رشته از المپیک‌های بعدی داشت، به سرعت دست به کار شد و قبل از خانه‌تکانی کلی و روی کارآمدن تیم جدید مدیریتی این مجموعه تغییرات اساسی را در بخش مبارزه با دوپینگ و برخورد با خاطیان دوپینگی در اساسنامه خود ایجاد کرد. تغییری جالب توجه که حکایت از آن دارد اگر کشوری در رویدادی 4 دوپینگی مثبت داشته باشد هم جریمه سنگین مالی می‌شود و هم از همان تاریخ به مدت یک سال از هرگونه فعالیت حرفه‌ای در دنیای وزنه‌برداری تعلیق خواهد شد.
سیاست قبلی هیأت رئیسه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری این بود که کشورهایی که در یک سال سه نمونه دوپینگ مثبت یا بیشتر داشته باشند، بسته به تعداد دوپینگی از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دلار جریمه شده و کشور مربوطه در صورت تشخیص اعضای هیأت رئیسه جهانی و رئیس فدراسیون جهانی براساس شرایطی که دارند مدت زمانی را محروم می‌شوند. مثل ماه آوریل سال گذشته که دو کشور تایلند و مالزی بعد از کلی کلنجار رفتن مدت یک و سه سال تعلیق شدند. اکنون اما تغییری که ایجاد شده این است که کشورها در صورت داشتن چهار نمونه دوپینگ مثبت 300 هزار دلار جریمه نقدی شده و یک سال هم به صورت قطعی از کلیه فعالیت‌های رسمی بین‌المللی تعلیق می‌شوند.
نکته جالب توجه اینجا است که قبلاً کشورها بدون هیچ گونه سؤال مسئول رفتار ورزشکار یا دیگر افراد وابسته بودند اما در قانون جدید آمده است هنگام تصمیم‌گیری در مورد مجازات مناسب، باید میزان تقصیر یا سهل‌انگاری ورزشکاران، مربیان یا کشورهای مربوطه را نیز در نظر بگیرند. برخی از کشورها از اینکه چرا فدراسیون جهانی آنها را در جریان تغییرات قرار نداده است، گلایه دارند و عنوان می‌کنند فدراسیون جهانی به هیچ عنوان توضیح نداده که این تغییرات چگونه به نفع ورزشکاران پاک است. البته این منتقدان از اینکه تعداد نمونه مثبت در سال از سه به چهار نمونه رسید و پس از آن کشور مربوطه متحمل جریمه می‌شود، استقبال کردند. قطعاً این تغییرات برای وزنه‌برداری ایران نیز حایز اهمیت است و برای اینکه احیاناً در ادامه به مشکل نخوریم باید با برگزاری دوره‌های آموزشی جامع و کامل از حوادث احتمالی پیشگیری کنند.
مایکل ایرانی، رئیس موقت فدراسیون جهانی در واکنش به این انتقادات می‌گوید: «برای ما مهم است که فدراسیون‌های عضو به درستی از قوانین و مسئولیت‌های مربوط به خود آگاهی داشته باشند. به همین خاطر به زودی تعدادی وبینار ضد دوپینگ در این خصوص برگزار می‌کنیم.»

Page Generated in 0.0059 sec