printlogo


کد خبر: 223175تاریخ: 1399/11/1 00:00
تجلیل از ایوب، زرینی و دباغی در فدراسیون کشتی
تقدیر از یلان اسبق؛ اقدامی شایسته

ناصر انصافی مقدم
 
یکی از برنامه‌هایی که اخیراً در دستور کار علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی قرار گرفته، تقدیر از پیشکسوتان کشتی به‌ویژه آن دسته از پیشکسوتانی است که کمتر به چشم آمده و یا دیده شده و به قولی کمتر مورد حمایت مسئولان قبلی فدراسیون کشتی در سال‌های گذشته قرار گرفته‌اند. به همین منظور دیروز (سه‌شنبه) رئیس فدراسیون کشتی از سه پیشکسوت کشتی ایران به نام‌های «داود ایوب» قهرمان فوق سنگین کشتی فرنگی آسیا در سال 1983 تهران، «محمدحسین دباغی» و «الله مراد زرینی» عضو اسبق تیم ملی کشتی آزاد ایران در دهه 80 میلادی در مراسمی تقدیر به عمل آورد.
آنطور که رئیس فدراسیون کشتی در این مراسم گفت، قرار است در هر ماه یک بار از 3 پیشکسوت کشتی که در کشتی زحمت کشیده‌اند اما آنطور که باید و شاید دیده نشده‌اند، تقدیر شود چرا که این کار باعث دلگرمی همه پیشکسوتان کشتی ایران می‌شود.
درباره داود ایوب کشتی‌گیر سنگین وزن کشتی آزاد ایران در دهه‌های 60، 70 و ابتدای دهه 80 میلادی که در آخرین سال‌های کشتی‌‍‌گیری‌اش به کشتی فرنگی روی آورد، باید گفت که وی در ابتدای سال‌های جوانی خود یکی از حریفان تمرینی جهان پهلوان غلامرضا تختی بود و افتخار تمرین کردن و مبارزه تمرینی را با جهان پهلوان تختی داشت. داود ایوب در مسابقه‌های قهرمانی سال 1983 آسیا در تهران در سن 37 یا 38 سالگی در وزن فوق سنگین به مدال طلا دست یافت!
داود ایوب در مراسم تقدیر از خود گفت که برای اولین بار است در چنین مراسمی از او تقدیر می‌شود و خوشحال است که فدراسیون حال حاضر کشتی دید خوبی نسبت به پیشکسوتان کشتی از جمله او دارد.
الله مراد زرینی قهرمان آسیا و عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقه‌های جهانی 1983 کی‌یف شوروی سابق و 1985 بوداپست مجارستان در وزن 74 کیلوگرم که بعدها در وزن‌های 82 و 90 کیلوگرم هم برای ایران کشتی گرفت با تقدیر از عملکرد فدراسیون کشتی گفت: «بسیار خوشحالم که در این جمع حضور دارم و این کار باعث ایجاد امید در دل پیشکسوتان کشتی می‌شود.»
محمدحسین دباغی دارنده مدال نقره کشتی آزاد بازی‌های آسیایی 1982 دهلی‌نو در وزن 52 کیلوگرم هم این اقدام فدراسیون کشتی را مثبت خواند. پیش از این و در یکی، دو ماه گذشته علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی از کشتی‌گیران و قهرمانانی چون سبحان روحی عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران در بازی‌های المپیک 1976 مونترال در وزن 48 کیلوگرم، حسین تورانیان قهرمان کشتی فرنگی بازی‌های آسیایی 1974 تهران در وزن 57 کیلوگرم، محمد اسماعیل‌زاده، اویس ملاح دارنده مدال برنز کشتی آزاد مسابقه‌های جهانی وارنای بلغارستان در وزن 57 کیلوگرم، یحیی مردانی و کامل نیک نژاد، کشتی‌گیران آزادکار ایران در اواسط دهه 70 میلادی در وزن‌های 57 و 74 کیلوگرم مراسم تقدیر برپا کرده بود. تقدیر از کشتی‌گیران قدیمی ایران که یکی از برنامه‌های رئیس فدراسیون کشتی است را می‌توان اقدامی شایسته و پسندیده و روحیه‌بخش برای پیشکسوتان کشتی که بسیاری از آنها حتی مدال آسیایی و جهانی هم ندارند و اسامی آنها رفته رفته رو به فراموشی است، از سوی علیرضا دبیر دانست.
پیشکسوتانی که در ظاهر امر مدال‌های آسیایی، جهانی و المپیک ندارند ولی هر کدام از آنها در عرصه‌های مختلف بین‌المللی چندین قهرمان جهان و المپیک را شکست داده‌اند و در دوران خود به اصطلاح «یلی» در کشتی ایران بوده‌اند ولی به دلایل مختلفی همچون حق‌کشی و حق‌خوری، بدشانسی و بدبیاری و کم توجهی و کم لطفی مربیان وقت تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی و مسئولان امر در فدراسیون کشتی در سال‌های دور و نزدیک به حق واقعی خود نرسیدند و دست آنها از رسیدن به مدال‌های آسیایی، جهانی و المپیک کوتاه ماند.

Page Generated in 0.0045 sec