printlogo


کد خبر: 222908تاریخ: 1399/10/25 00:00
یک میلیارد یورو بدهی که نصف آن باید تا سال دیگر پرداخت شود
بارسلونا در مرداب

هری اسلیوین  

بدهی‌های رو به افزایش بارسلونا شاید این باشگاه را به دوران ریاضت اقتصادی دراماتیکی بکشاند؛ غول کاتالونیا نزدیک به یک‌میلیارد پوند بدهی دارد. اوایل فصل گذشته بارسلونا اعلام کرد انتظار دارد نخستین باشگاهی شود که به درآمد یک‌میلیارد پوندی در فوتبال در یک سال می‌رسد اما شیوع ویروس کرونا همه چیز را به‌هم ریخت و این باشگاه فصل گذشته را با یکصدمیلیون دلار ضرر به پایان رساند و حالا نگرانی‌هایی وجود دارد که این فصل شرایط بدتری برای این تیم پیش بیاید.
آنطور که روزنامه مشهور کاتالونیا، لا وانگاردیا گزارش داده ضرر سال گذشته به بدهی خالص باشگاه که 500میلیون یورو بود و 400میلیونی که کسری دارند اضافه می‌شود. این روزنامه توضیح داده رئیس بعدی و هیأت‌مدیره‌اش باید رسیدگی به این شرایط را در اولویت خود قرار دهند چون باید 420میلیون یورو از این بدهی را ظرف 12 ماه آینده بپردازند.
باشگاه در شرایط فعلی تحمل چنین بدهی را ندارد برای همین در حالی که برنامه‌ریزی برای جبران این بدهی‌ها ضروری است اما باشگاه را وارد یک بحران مالی شدید می‌کند.
مسأله دیگر موضوع دستمزدهاست که سال گذشته در اوج فراگیر شدن کرونا توسط خوسپ ماریا بارتومئو مورد بازنگری قرار گرفت و بازیکنان موافقت کردند از دریافت تقریباً نیمی از دستمزد خود صرف‌نظر کنند و قرار شد باشگاه از 355میلیون یورو، 170میلیون یورو را بپردازد.
اما این پول هنوز پرداخته نشده و قرار است ظرف چهار سال آینده 45میلیون یورو بیشتر به کل بازیکنان بپردازد. این مسأله بسیار بزرگی برای بارسلوناست که همین حالا 70درصد از بودجه خود را صرف خرید و دستمزد بازیکنان کرده است. در واقع هیچ تیمی در دنیا به اندازه بارسلونا دستمزد نمی‌دهد.
یک چیز دیگر هم هست؛ بودجه ای که برای این فصل در نظر گرفته شده با درآمد فرضی 791میلیون یورو از منابع مختلف بوده که مشخص است برخی از آنها محقق نشده‌اند و نخواهند شد. 
بودجه بر اساس آن تنظیم شده که هواداران از ماه دسامبر اجازه بازگشت به نوکمپ با 25درصد ظرفیت را پیدا می‌کنند.
 این اتفاق نیفتاده همانطور که پیش‌بینی برگزاری بازی‌ها با ظرفیت کامل از فوریه نیز محتمل نیست. در واقع 320میلیون یورو از این رقم قرار بوده از آمدن هواداران به ورزشگاه، موزه و فروشگاه‌های باشگاه و خدمات دیگر تأمین شود که با شرایط فعلی کاملاً غیرواقع‌بینانه به نظر می‌رسد.
یک منبع نزدیک به باشگاه به لاوانگاردیا گفت: «این ارقام همچنین شامل درآمدهایی از طریق تمدید قرارداد با اسپانسرهایی مثل راکوتن (55میلیون یورو) یا بکو (19میلیون یورو) می‌شود که اتفاق نخواهد افتاد.»
 اتهامات متوجه بارتومئو است و میراثی که برای رئیس بعدی باشگاه قرار داده است با یکسری از خریدهای بسیار گران‌قیمت که هرگز نتوانستند سطح بارسلونا را بالا ببرند؛ بازیکنانی مثل عثمان دمبله، فیلیپه کوتینیو و آنتوان گریزمان.مخمصه فعلی در ماجرای آینده لیونل مسی در تابستان گذشته هم نقش داشت. بخشی از نارضایتی فوق‌ستاره آرژانتینی از آن جهت بود که باشگاه پرداخت 39میلیون یورو از قرارداد او را لغو کرد. 
این مبلغ در تیرماه پرداخت شد اما بخش دوم آن قرار است در پایان فصل داده شود اما گزارش شده با دستمزدهای فوق‌العاده‌ای که قرار است در چهار سال آینده پرداخت شود، چیزی به مسی نمی رسد.
منبع: دیلی‌میل
 

Page Generated in 0.0060 sec