printlogo


کد خبر: 222900تاریخ: 1399/10/25 00:00
حمید اسلامی: در کوهرنگ تمرین کردم، دوپینگی شدم
اگر تست علی کریمی مثبت می شد، آنقدر شلوغ نمی شد!

مصاحبه 
محسن وظیفه     
 
 یکی از ورزشکاران مهم ایران در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا، حمید اسلامی دونده نابینای ایران بود. کسی که به مدال طلای 1500 متر رسید و در 800 متر هم به دلیل خطای همراهش مدال را از دست داد. این دونده نامدار ایران با محرومیت 4 ساله به دلیل دوپینگ روبه‌رو شده و فعلاً مشخص نیست که چه زمانی و به چه شکلی بتواند به میادین برگردد. محرومیتی که البته حمید اسلامی معتقد است هنوز قطعی نشده و این خبر خیلی زود رسانه‌ای شده است. اسلامی با انتقاد از اطلاع‌رسانی زودهنگام خبر محرومیتش گفت اگر علی کریمی دوپینگ کرده بود، بعید بود این همه سر و صدا کند!
 
مدت‌ها بود که از شما خبری نبود اما به یکباره به تیتر رسانه‌ها تبدیل شدی؟
نمی‌دانم چرا این اتفاق رخ داد. من درباره ماجرای دوپینگ وکیل گرفتم و می‌توانم به رأی صادر شده از سوی وادا اعتراض کنم اما در حالی که هنوز به دفاعیات من رسیدگی نشده، نامم به عنوان دوپینگی در رسانه‌ها منتشر شد.
شاید خودت هم مقصر بودی. در کمتر از 24 ساعت دو خبر منتشر شد؛ یکی اینکه مصدوم شدی و به مسابقات امارات اعزام نمی‌شوی و دیگری محرومیت به خاطر دوپینگ، کدام را باید باور کرد؟
اول بگویم که به هیچ عنوان دروغگو نیستم و خبرمصدومیتم تازگی ندارد. 7 الی 8 سال است که مصدوم هستم و در هر مسابقه‌ای که شرکت کردم با وجود همین مصدومیت بود. کارم به جراحی کشید اما راضی به جراحی نشدم. اما ماجرای محرومیتم به هیچ عنوان قطعی نشده، چرا که من به رأی اعتراض کردم و هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه اتفاقی رخ بدهد. ضمن اینکه اصلاً نباید رسانه‌ای می‌شد و برای من این حق وجود دارد که شکایت کنم و پیگیر این باشم چه کسی و چرا اسمم را به عنوان دوپینگی به رسانه‌ها داد.
ولی اینها در اصل ماجرا تغییری به وجود نمی‌آورد؟
بله درست است و الان هم می‌دانم هر چه بگویم کسی باور نمی‌کند اما اگر من دارو مصرف کرده و یا دوپینگ کرده بودم، نمی‌رفتم تست بدهم. می‌توانستم مثل خیلی از ورزشکاران که این کار را انجام می‌دهند، از دادن تست فرار کنم و بهانه بیاورم که مصدوم بودم و یا هر چیز دیگری. اما با وجودی که از 12 روز قبل در جریان بودم که قرار است تست بگیرند، طفره نرفتم و تست دادم. مطمئن بودم که اشتباهی نکردم.
کجا و چگونه از شما تست گرفته شد؟
مدت‎‌هاست که نه مسابقه داشتم و نه اردو، اما مرداد سال 98 از من تست گرفتند. 12 روز قبلش می‌دانستم که تست می‌گیرند اما با این حال من تست دادم.
ماده ممنوعه EPO یا همان اریتروپویتین را استفاده کرده بودی؟
من  ورزشکار تازه‌وارد و یا کم تجربه‌ای نیستم. سال‌ها در اردوی تیم ملی و در مسابقات فراوانی شرکت کردم اما با وجودی که سال‌ها عضو تیم ملی بودم ولی در هیچ مسابقه و یا اردویی اعلام نشد که دوپینگ کرده‎‌ام. بنابراین کاملاً حواسم است که چگونه خودم را برای مسابقات آماده کنم. این بار هم از سال 96 به کوهرنگ رفته بودم و در ارتفاعات تمرین می‌کردم. برای تقویت وضعیت تنفسی‌ام از ماسک ویژه‌ای استفاده می‌کردم که اگر کسی با این ماسک در شهر رشت که همسطح دریا است تمرین کند، شرایطی را پیدا می‌کند که گویا مدت‌ها در ارتفاع تمرین کرده است. من هم از این ماسک استفاده کردم و حتی از چادرهای اقامتی برای خواب در ارتفاع استفاده می‌کردم اما حالا اعلام شده که جواب تست من مثبت است! این همان هورمونی است که در بدن ورزشکاران هنگام تمرین در ارتفاعات ترشح می‌کند.
یعنی شما ناخواسته دوپینگ کردید؟
واقعاً اگر ذره‌ای به کارم شک داشتم تست نمی‌دادم. می‌توانستم خودم را به بیماری بزنم اما متأسفانه در مصیبتی گرفتار شده‌ام که در به وجود آمدن آن نقشی نداشته‌ام. سال‌هاست که در کوهرنگ تمرین می‌کنم؛ از سال 96 تا 98 آنجا بودم. حالا هم به رأی اعتراض دارم و در دفاعیه‌ام همه موارد را نوشته‌ام. البته نمی‌دانم دفاعیه من را ارسال کرده‌اند یا نه اما من این ماجرا را قبول ندارم.
یعنی فکر می‌کنی، عمدی در کار بوده؟
نمی‌دانم می‌خواستند مرا خراب کنند یا نه اما مطمئن هستم که از این خبر خیلی‌ها در استان همدان خوشحال شدند. به خصوص هیأت دو و میدانی همدان که در این چند روز نشان داد تا چه اندازه از اتفاقی که برایم رخ داده، خوشحال شده‌اند اما ناامیدشان می‌کنم و خیلی زود به میادین برمی‌گردم.
فکر می‌کنی چه اتفاقی رخ می‌دهد که برای خودت شانس بازگشت دوباره قائل هستی؟
نمی‌دانم چه رأیی صادر می‌شود اما در مسابقات جهانی 2023 می‌توانم شرکت کنم و این یعنی دو سال دیگر دوری از میادین، که با انگیزه  برای بازگشت قدرتمندانه به میادین می‌روم.
خبر دوپینگ شما هم خیلی سر و صدا کرد.
کمیته بین‌المللی پارالمپیک نباید رسانه‌ای می‌کرد. نمی‌دانم چرا این اتفاق رخ داد. فکر نمی‌کردم تا این اندازه محبوب باشم اما تیتر همه رسانه‌ها شده بودم. از رسانه‌های محلی گرفته تا رسانه سراسری همه جا صحبت از دوپینگ من بود. وقتی قهرمان بازی‌های آسیایی شدم تا این اندازه خبر قهرمانی‌ام منتشر نشد. فکر کنم اگر تست دوپینگ علی کریمی هم درمی‌آمد اینقدر سر و صدا نمی‌کرد.
حرف پایانی داری؟
حرف برای گفتن زیاد دارم اما فعلاً می‌خواهم سکوت کنم تا ماجرای این رأی به سرانجام برسد. به وقتش خیلی حرف‌ها برای گفتن دارم که همه را می‌زنم.

Page Generated in 0.0054 sec