printlogo


کد خبر: 222894تاریخ: 1399/10/25 00:00
۸۹ نفری که رئیس جدید فدراسیون فوتبال را انتخاب می‌کنند
مهم‌ترین باشگاه‌ها در انتخابات
سه باشگاه سایپا، مس رفسنجان و پارس جنوبی به دلیل کسب دو رتبه در لیگ برتر و لیگ دسته اول فوتبال آقایان و همچنین فوتسال زنان و فوتبال ساحلی آقایان، دو حق رأی خواهند داشت

مجمع فدراسیون فوتبال متشکل از افراد ذیل هستند که در ادامه به تفکیک نمایندگان هر بخش که متشکل از 89 نفر خواهند بود، معرفی می‌شوند.
روز 10 اسفندماه، 89 نفر از اعضای مجمع فدراسیون فوتبال، آرای خود را به صندوق رأی می‌ریزند تا رئیس جدید را انتخاب کنند. این 89 نفر، نمایندگان باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال مرد بزرگسال، هشت باشگاه لیگ یکی، چهار باشگاه اول لیگ دسته دو، سه باشگاه اول لیگ برتر فوتسال بزرگسالان آقایان، دو باشگاه اول رقابت‌های لیگ برتر فوتسال زنان بزرگسالان، باشگاه اول رقابت‌های فوتبال ساحلی زنان بزرگسالان، دو باشگاه اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال زنان بزرگسالان از رأی‌دهندگان در انتخابات فدراسیون فوتبال هستند.
همچنین هیأت‌های فوتبال استان‌های کشور و هیأت فوتبال جزیره کیش در این انتخابات صاحب رأی هستند و نکته‌ای که درباره آنها مطرح می‌شود این است که در بخش چهارم ماده 22 اساسنامه آمده است: هیأت رئیسه و دبیرکل فدراسیون بدون حق رأی در مجمع عمومی شرکت می‌کنند و در دوران مسئولیت خود در فدراسیون نمی‌توانند به عنوان نماینده اعضای مجمع عمومی منصوب شوند. با توجه به این توضیح باید دید آیا فریدون اصفهانیان و عبدالکاظم طالقانی به عنوان عضو هیأت رئیسه و رؤسای هیأت‌های فوتبال استان زنجان و خوزستان، می‌توانند در مجمع حق رأی داشته باشند یا نه، این موضوع نیز به تفسیر نهاد قانونی فدراسیون از اساسنامه بستگی خواهد داشت.
همچنین در میان اعضای مجمع، بخش فوتبال فدراسیون‌های ورزش دانش‌آموزی، دانشگاهی، کارگری و نیروهای مسلح هر کدام یک نماینده با یک حق رأی دارند.
کاپیتان‌های اصلی (در صورت عدم امکان دعوت از کاپیتان اصلی، کاپیتان دوم) کلیه تیم‌های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی (آقایان و بانوان) در رده بزرگسالان به عنوان نماینده بازیکنان که در مجموع شش نفر هستند اما به دلیل اینکه تیم ملی فوتبال ساحلی زنان نداریم، طبیعتاً از رأی کاپیتان این تیم هم نمی‌توانیم در مجمع بهره‌مند باشیم. مسئولان فدراسیون برای برخورداری از این حق رأی در تلاش بودند تا در زمان منتهی به انتخابات اقدام به تشکیل این تیم کنند اما موفق نشدند.
سرمربیان تیم‌های ملی بزرگسالان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی آقایان و سرمربیان تیم‌های ملی بزرگسالان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی زنان به عنوان نماینده مربیان هم از اعضای صاحب حق رأی مجمع هستند. با توجه به پایان قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال زنان، دو عضو دیگر مجمع هم به علت نبود سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال زنان غایب خواهند بود که بازهم شائبه انتخاب سرمربیان این دو تیم برای جذب آرای آنها مطرح شده است.
یک نفر از داوران خانم و یک نفر از داوران آقا که در فوتبال ایران فعال و در رنکینگ داوران فعال بین‌المللی در بالاترین رتبه هستند از دیگر صاحبان حق رأی در روز 10 اسفند خواهند بود. اتحادیه باشگاه‌های فوتبال هم در مجمع یک نماینده خواهد داشت.
نکته جالب درباره حق رأی باشگاه‌ها اما این است که در ترکیب اعضای مجمع پیش‌ رو، سه باشگاه سایپا، مس رفسنجان و پارس جنوبی به دلیل کسب دو رتبه در لیگ برتر و لیگ دسته اول فوتبال آقایان و همچنین فوتسال زنان و فوتبال ساحلی آقایان، دو حق رأی خواهند داشت. به این شکل که مدیرعامل یا نماینده این باشگاه می‌تواند دو برگه رأی بگیرد یا اینکه با دو عضو در مجمع حضور پیدا کند تا دو رأی خود را به این شکل به صندوق رأی بیندازد.
با این حساب بدون شک برای هر یک از کاندیداها مهم است که بتوانند با نمایندگان این سه باشگاه لابی کنند و 6 رأی از دیگر رقبا پیش بیفتند.

Page Generated in 0.0059 sec