printlogo


کد خبر: 222715تاریخ: 1399/10/23 00:00
گروکشی مسئولان دانشگاه آزاد صدای وزنه‌برداران را درآورد
حذف 17 درصـد از قرارداد به بهانه بیمه

رضا عباسپور   

 رقابت‌های لیگ وزنه‌برداری همواره از قدیم تا به حال، حواشی کوچک و بزرگ زیادی خصوصاً در بحث پرداختی‌ها به وزنه‌برداران و کادرفنی تیم‌های حاضر به دنبال داشته است. حواشی که برخی اوقات به سود وزنه‌برداران و مربیان تمام شده و بعضی وقت‌ها هم به ضرر آنها. این بار اما یک اتفاق جالب و البته تعجب‌برانگیز از لیگ 98 وزنه‌برداری بزرگسالان هنوز به جا مانده است که مثل استخوان لای زخم نه فکری برای ترمیم شدنش می‌شود و نه اصلاً از سوی مراجع مربوطه پیگیری‌های لازم برای حل و فصل ماجرا صورت گرفته است. ماجرا مربوط است به بدهی معوقه سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) که در لیگ وزنه‌برداری فصل 98 با قرار گرفتن در جایگاه نایب قهرمانی این رقابت‌ها بعد از بازاربزرگ ایرانیان به کار خود خاتمه داد و دیگر در لیگ وزنه‌برداری تیمداری نکرد!
***
موضوع قراردادهای وزنه‌برداران و کادرهای فنی تیم‌های حاضر در لیگ وزنه‌برداری بزرگسالان و جوانان تقریباً در تمامی ادوار گذشته که این مسابقات برگزار شده است، همواره یکی از مشکلات اساسی و حل‌نشدنی این رقابت داخلی بوده که هر از گاهی حتی منتهی به دادگاه شده و مسئولان تیم‌ها و چهره‌های شاخص ورزشی از همدیگر شکایت کرده‌اند. اتفاقی عجیب که خیلی راحت حتی با کپی‌برداری از قراردادهای همکاری مشترک سایر رشته‌های ورزشی که لیگ‌های آنها به صورت حرفه‌ای برگزار می‌شود و بالا و پایین کردن بندها و تبصره‌های مهم آن حل‌شدنی و قابل پوشش است اما چرا و به چه علت این مشکل پیش پا افتاده که البته به خاطر حل نشدنش همیشه تبدیل شده به معضلی جدی برای تیم‌های ورزشی و وزنه‌برداران، حل و برطرف نمی‌شود جای تعجب و سؤال از مسئولان سازمان لیگ و مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری دارد. البته تا جایی که ذهن یاری می‌کند همین دو سه سال پیش مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری با دعوت از دو سه کارشناس خبره در بحث عقد قراردادهای حقیقی و حقوقی، مدت‌ها روی این موضوع که شرایط را برای آینده در این حوزه تسهیل کند، مهیا کرده بود و حتی هزینه‌های هنگفتی هم بابت این موضوع پرداخت اما چطور می‌شود که حتی با وجود ایجاد تغییرات اساسی در بخش قراردادها، بازهم در این بخش شاهد یکسری مشکلات برای وزنه‌برداران و کادرهای فنی تیم‌های حاضر در لیگ وزنه‌برداری هستیم حقیقتاً عجیب و باورنکردنی است!
تیم دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) سال گذشته در لیگ وزنه‌برداری فصل 98 با دعوت از علی جباری مربی حال حاضر تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان به عنوان سرمربی این باشگاه، تیمی را برای حضور در رقابت‌های لیگ وزنه‌برداری جمع و جور کرد. تیمی که تشکیل می‌شد از برخی چهره‌های ملی‌پوش و شناخته شده مثل حافظ قشقایی، ایمان شاهقلیان، کیاقدمی، امیرحقوقی و برخی دیگر از وزنه‌برداران که نهایتاً با حضور تمامی آنها این باشگاه شناخته شده موفق شد در پایان مسابقات صاحب سکوی نایب قهرمانی لیگ وزنه‌برداری بزرگسالان ایران شود. تا اینجای کار خیلی مشکلی وجود نداشت، هرچند دانشگاه آزاد به صورت موقتی در لیگ وزنه‌برداری شرکت کرد و بعد از خاتمه لیگ 98 از ادامه حضور در این مسابقات انصراف داد اما مباحث و مشکلاتی در قرارداد و نحوه پرداخت حق‌الزحمه کادرفنی و ورزشکاران وجود داشت که همچنان در شرایطی که هم‌اکنون لیگ وزنه‌برداری فصل 99 را سپری می‌کنیم، پرونده پرداختی‌های دانشگاه به اعضای تیم هنوز باز است و بلاتکلیف! علی جباری سرمربی تیم دانشگاه آزاد و مربی کنونی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در خصوص مشکلاتی که بابت پرداخت معوقه باقیمانده دانشگاه آزاد به کادرفنی و وزنه‌برداران از فصل 98 دارد می‌گوید: «ما سال گذشته قرارداد همکاری یکساله‌ای با تیم دانشگاه آزاد اسلامی منعقد کرده بودیم که هیچ کجای این قرارداد بند یا تبصره‌ای بابت کسر مبلغی به عنوان بیمه ورزشی قید نشده بود اما وقتی زمان پرداختی‌ها به کادرفنی و ورزشکاران فرارسید، دوستان 17 درصد از قرارداد ما را به همین بهانه و به راحتی آب خوردن پرداخت نکردند! هر چقدر هم از آنها در این باره سؤال کردیم که چرا 17 درصد از حق‌الزحمه ما را نگه داشتند و اینگونه به ناحق از ما گروکشی می‌کنند، هیچ پاسخ قانع‌کنننده‌ای از آنها دریافت نمی‌کنیم. والله قسم ما خودمان بیمه تکمیلی داریم و اصلاً نیاز به بیمه ورزشی نداریم. به همین دلیل اگر من و بچه‌ها در قرارداد خود چیزی در این مورد می‌دیدیم به هیچ وجه آن را امضا نمی‌کردیم چون نیازی به بیمه اضافه نداریم. الان حرف همه بچه‌های تیم که به اندازه 17 درصد از قرارداد آنها بلاتکلیف است و معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا کرده این است که وقتی ما بیمه داریم چه نیازی داریم 17 درصد از پول و حق‌الزحمه ما را به اجبار برای یک چیز الکی و بیخودی کم می‌کنند؟ مطالبه ما از مسئولان دانشگاه آزاد پرداخت این 17 درصد باقی‌مانده است که حق قطعی من و همه بچه‌های تیم است. امیدوارم دوستان صدای ما را بشنوند و هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع اقدامات لازم را انجام دهند.»

Page Generated in 0.0047 sec