printlogo


کد خبر: 222641تاریخ: 1399/10/22 00:00
فکری علیه فوتبال مالکانه
هجوم استقلال به ذهن خسته پرسپولیس

یحیی گل‌محمدی را با دلبستگی عمیقش به فوتبال مالکانه می‌شناسیم. او پیش از اینکه به پرسپولیس بیاید، در ذوب‌آهن، تراکتور و شهرخودرو هم نشان داده بود که چقدر به این سبک از فوتبال علاقه دارد. بی‌دلیل نیست که تا همینجای لیگ پرسپولیس در دو فاکتور «مالکیت توپ» و «تعداد پاس» بهترین تیم لیگ بوده، اما مشکل پرسپولیس آنجاست که مالکیت بالاتر از 60درصدی آنها در لیگ بیستم معمولاً منجر به خلق موقعیت آشکار گل نمی‌شود و بخش عمده‌ای از زمان بازی معطوف به پاس‌هایی می‌شود که تأثیری در جریان کلی بازی ندارند؛ پاس‌هایی که نه منجر به طراحی حمله می‌شوند و نه مهاجمان را در موقعیت گل قرار می‌دهند.
جالب اینکه گل‌محمدی در دو بازی گذشته‌اش مقابل ذوب‌آهن و سپاهان بدون اینکه تغییری در رویکرد تاکتیکی‌اش ایجاد کند، موفق نشده در فاکتور مالکیت توپ از 55درصد عبور کند. این عدد را با آمار مالکیت 68درصدی پرسپولیس در دو بازی برابر سایپا و نفت آبادان مقایسه کنید تا متوجه اوضاع این روزهای پرسپولیس شوید. آنها می‌خواهند همچنان مالک توپ باشند اما نمی‌توانند.
درباره چرایی این نتوانستن باید به شکست قرمزها در فینال آسیا اشاره کرد که آنها را دچار «خستگی ذهنی» کرده. آمارهای ثبت‌شده پرسپولیس در فاز هجومی هم به شکل محسوسی افت کرده (پرسپولیس در آخرین بازی فقط 2 شانس گل خلق کرد). از آن مهم‌تر، یحیی با تغییر بزرگی که در ترکیب تیمش داد، این پیام را به مهاجمانش منتقل کرد که «در حال قطع امید کردن از شما هستم». فشاری که مربی پرسپولیس روی دوش مهدی عبدی و آرمان رمضانی گذاشته، چه‌بسا امروز کارکردی شبیه «شوک مثبت» برای این مهاجمان داشته باشد اما در یک برآورد کلی، پرسپولیس امروز به‌لحاظ روحی و روانی در مرتبه‌ای پایین‌تر از استقلال قرار دارد.
مجموعه این شرایط، بهترین فرصت را برای محمود فکری ایجاد کرده که اولین دربی مربیگری‌اش را با برد پشت سر بگذارد. حریف نسبت به دو ماه پیش به‌وضوح افت کرده و هنوز ماجرای فینال آسیا را پشت سر نگذاشته. استقلال بر خلاف پرسپولیس، اصراری به مالکیت توپ ندارد و در مواجهه با حریفانی که گرایش به فوتبال مالکانه دارند، ترجیح می‌دهد با «حمله سریع» و «ضدحمله» ضربه نهایی را وارد کند. اما این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید که برای موفقیت در این سبک، آنچه بسیار اهمیت دارد، «منطقه استقرار» بازیکنان است. اگر قرار باشد مدافعان استقلال به‌طور مداوم روی خط هجده‌قدم خودی مستقر شوند و تمام تیم در نیمه زمین خودی تجمع کند، در این صورت رسیدن به دروازه پرسپولیس بسیار مشکل خواهد شد.
محمود فکری در نساجی در بازی‌هایی با مالکیت توپ کمتر از 40درصد نتیجه می‌گرفت و احتمالاً امروز هم با سپردن توپ به یحیی گل‌محمدی مشکل نخواهد نداشت. او دیروز در کنفرانس مطبوعاتی‌اش طوری صحبت کرد که انگار قصد دارد یک ساعت اول بازی را کنترل کند و در دقایق پایانی به حریف ضربه بزند، اما این می‌تواند صرفاً یک «بلوف» باشد و اتفاقاً با غافلگیر کردن حریف، بازی را پرفشار آغاز کند.
استقلال امروز در حالی به ورزشگاه آزادی می‌رود که روی کاغذ نسبت به پرسپولیس وضعیت بهتری دارد. همین برتری نسبی است که باعث شده هواداران آبی به «نباختن» قانع نباشند و «برد» را از محمود فکری مطالبه کنند. اگر کادر فنی استقلال ایده درستی برای دیدار امروز داشته باشد، سه امتیاز این بازی اصلاً برای استقلال دور از دسترس نیست.
 

Page Generated in 0.0086 sec