printlogo


کد خبر: 222638تاریخ: 1399/10/22 00:00
استقلال – پرسپولیس
دربـــی نیزه و سپـر

تخمین پیروز دربی 94 با وجود اینکه استقلال به‌زعم کارشناسان اوضاع روبراه‌تری دارد، دشوار است. چه بسیار نتایجی در ادوار گذشته به سود تیم پیروز این میدان خلق شده که با محاسبات فنی همخوانی نداشته است. در واقع اینطور باید به دربی نگاه کرد که لزوماً به چنگ آوردن پیروزی در این میدان مستلزم داشتن مهره‌های قوی‌تر نیست و این بازی پررمز و راز قواعد و مختصات خود را دارد که با هیچ‌یک از بازی‌های لیگ قابل قیاس نیست.
این مقدمه را می‌شود خطابه‌ای برای بازیکنان و کادر فنی استقلال قرار داد که احتمالاً خود را از پیش برنده این بازی می‌دانند. شاید استقلال به‌لحاظ تاکتیکی بخصوص در اجرای عملیات هجومی وضعیتی به‌مراتب بهتر از ارتش سرخ داشته باشد اما به‌واقع این مزیت پیروزی در این بازی را تضمین نمی‌کند.
به گواه بسیاری از کارشناسان، استقلال از لحاظ هجومی تیم پرمهره‌تری در قیاس با پرسپولیس محسوب می‌شود که این ادعا با ارزیابی آنچه تا به امروز از سوی فکری و شاگردانش در صحنه لیگ رقم خورده، قابل اثبات است. در واقع می‌شود استقلال را تیم هجومی‌تر دربی 94 دانست؛ تیمی که برای باز کردن لایه‌های دفاعی پرسپولیس پیش می‌تازد و تمام عناصر رو به جلوی خود را به کار خواهد گرفت.
در مقابل پرسپولیس به تیمی کاملاً مدافع که لایه‌های دفاعی رسوخ‌ناپذیری دارد، تشبیه شده است. این ادعا نیز به‌واسطه آنچه تا به امروز از سوی یحیی و شاگردانش خلق شده قابل اثبات است و سرخ‌ها را می‌شود حتی از استقلال که تا امروز 4 گل را دریافت کرده، در بخش دفاع تیمی سختگیرتر دانست اما همه این ویژگی‌ها دلیلی بر شانس بیشتر استقلال برای رسیدن به 3 امتیاز مهم این بازی نیست و آبی‌ها که روی کاغذ میزبانی این بازی را بر عهده دارند باید دریابند که برای رسیدن به امتیاز دربی 94 باید برنامه‌هایی بس منسجم‌تر از بازی‌های قبل را در میدان این بازی به اجرا بگذارند تا در نهایت به اهداف خود دست یابند. این دیدار را می‌شود به تقابل نیزه و سپر نیز تعبیر کرد. نیزه به تعبیر وضعیت کنونی استقلال که تیمی هجومی‌تر است و سپر به تعبیر دفاع مسنجم‌تر این تیم که در بازی‌های قبل به تصویر درآمده است. با این حال دلیلی بر پیروزی قطعی استقلال وجود ندارد.
استدلالی هست که می‌گوید استقلال باید در این میدان زود به گل برسد به این دلیل که عبور از پرسپولیس در شرایطی که به بازی مسلط‌تر می‌شود دشوار و دشوارتر خواهد شد، بنابراین خیلی‌ها از محمود فکری خواسته‌اند در همان نیمه اول نسخه پیروزی تیمش را بپیچد که باید دید واکنش سرمربی استقلال که احتیاط را همواره دوست دارد به این درخواست‌ها چه خواهد بود و آیا او به سمت بازی هجومی پیش خواهد رفت یا اینکه فقط وعده‌اش را خواهد داد و در نهان به یک تساوی هم راضی خواهد بود. به هر حال اگر تصور کنیم فکری می‌تواند به‌راحتی یک تساوی را در این بازی خلق کند دشوار است و او به‌دلیل برخورداری از نیروهای هجومی بیشتر به‌زعم بسیاری از هواداران استقلال محکوم به پیروزی است. البته گل‌محمدی نیز از تمام معادلات فوق آگاهی دارد و نیک می‌داند همگان از استقلال انتظار بیشتری برای پیروزی در این بازی دارند و شاید او از همین فشار پنهان نهایت بهره را ببرد.
 
فکری در یکی از 19 بازی اخیرش باخته؛ فولاد
 استقلال؛ 11 میزبانی بدون باخت شامل 6 برد و 5 مساوی
پرسپولیس؛ تنها تیم بدون باخت فصل
 8 برد و 34 گل زده برای استقلال، 10 برد و 36 گل زده برای پرسپولیس و 20 مساوی در لیگ برتر
 پرسپولیس؛ بهترین خط دفاع فصل با 2 گل خورده
 
 
ترکیب احتمالی استقلال:
رشید مظاهری، عارف غلامی، محمدحسین مرادمند، محمد دانشگر، احمد موسوی، مسعود ریگی، مهدی مهدی‌پور، آرش رضاوند، وریا غفوری، مهدی قایدی، ارسلان مطهری (شیخ دیاباته)
ترکیب احتمالی پرسپولیس:
حامد لک، سیدحسین حسینی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سعید آقایی، سیامک نعمتی، کمال کامیابی‌نیا (سرلک)، احمد نوراللهی، احسان پهلوان، امید عالیشاه، علی امیری، مهدی عبدی

Page Generated in 0.0046 sec