printlogo


کد خبر: 222573تاریخ: 1399/10/21 00:00
روشن شدن موتور گلزنی استقلال در نیمه اول
فکری برای حفظ نتیجه چه برنامه‌ای دارد؟

علی مغانی
 
استقلال فردا در حالی به دربی می‌آید که در 4 بازی اخیر 6 گل زده و 10 امتیاز گرفته. این آمار آبی‌ها را امیدوار می‌کند که از شرایط متزلزل اول فصل دور شده باشند و در حساس‌ترین بازی نیم‌فصل اول، همین روند امتیازگیری را حفظ کنند. از آن مهم‌تر، یکی از ایرادهای بزرگی که در هفته‌های ابتدایی وجود داشت و آن هم ناکامی در گلزنی در نیمه اول بود، دیگر در این تیم دیده نمی‌شود؛ یعنی از 6 گلی که استقلال مقابل شهرخودرو، گل‌گهر و آلومینیوم به ثمر رسانده، 5تای آن در همان نیمه اول رقم خورده است.
در این میان اتفاق جالبی هم رخ داده؛ استقلال در 9 هفته‌ای که در لیگ بیستم به میدان رفته فقط یک‌بار با گل دقیقه 90 مقابل فولاد شکست خورده و تا به حال در جریان بازی از حریفان عقب نیفتاده؛ یعنی در همه بازی‌هایی که گلی رد و بدل شده، این استقلال بوده که گل اول را به ثمر رسانده و در واقع ما هنوز واکنش تیم محمود فکری را در زمانی که از حریف عقب می‌افتد، ندیده‌ایم. این فاکتور، یکی از دغدغه‌های استقلالی‌ها برای بازی فرداست، چراکه تا به حال بازی کردن در شرایط «نزدیک به شکست» را تجربه نکرده‌اند.
اما آنچه باعث نگرانی است، ایده‌های عموماً ناکارآمد این تیم برای «حفظ نتیجه» است. استقلال در برابر فولاد و نفت آبادان برد را با شکست و مساوی تعویض کرد و در مقابل گل‌گهر هم اگر درخشش رشید مظاهری نبود، فقط با یک امتیاز از سیرجان برمی‌گشت. در همه این بازی‌ها، استقلال به‌محض اینکه از حریفان پیش افتاد، میانه میدان را خالی کرد و با تجمع در یک‌سوم دفاعی خودی، برای گل نخوردن تلاش کرد؛ تلاشی که تا اینجا نتیجه‌بخش نبوده و استقلال نیاز به تاکتیک‌های پیشرفته‌تری برای کنترل بازی دارد. در هفته‌های گذشته اکثر تعویض‌های استقلال در خط میانی بوده، چراکه وقتی تیم تحت فشار قرار می‌گیرد، هافبک‌ها از جریان بازی خارج می‌شوند و عجیب اینکه معمولاً بازیکنان تعویضی هم نمی‌توانند روندی که ایجاد شده را تغییر دهند.
در بازی فردا اگر استقلال گل اول را در هر دقیقه‌ای بزند، می‌توان انتظار داشت پرسپولیس با بیشترین نفرات حمله می‌کند و یحیی گل‌محمدی در کانال‌های کناری، نفراتی را دارد که قابلیت دور زدن مدافعان و ارسال‌های مؤثر را داشته باشند. اینجاست که باید استقلال در جدی‌ترین آزمون فصل، برنامه‌های مؤثرتری از تجمع در جلوی دروازه داشته باشد و علاوه بر آن، از فضای بزرگی که پشت خط دفاع پرسپولیس ایجاد می‌شود نهایت استفاده را ببرد. مهدی قایدی و ارسلان مطهری، دو مهره‌ای هستند که در چنین شرایطی می‌توانند از همیشه خطرناک‌تر باشند، مشروط بر اینکه نفرات عقب زمین بدانند به‌محض بازپس‌گیری توپ، چگونه و چطور مهاجمان تیم را صاحب موقعیت کنند.
استقلال در هفته‌های اخیر کمتر از همیشه گل خورده ولی این بدان معنی نیست که سازماندهی این تیم در خط دفاعی بی‌نقص است. آبی‌ها در برابر آلومینیوم هم روی اشتباهات فاحش فردی در خط دفاعی، دو شانس گل مسلم تقدیم حامد پاکدل کردند. در بازی فردا اینگونه اشتباهات باید به صفر برسد. دو دربی گذشته هر کدام 4 گل داشته، ولی در نبرد سنتی تهران که عموماً با حداقل گل به پایان می‌رسد، هر لغزشی می‌تواند به معنای از دست دادن مهم‌ترین 3 امتیاز فصل شود.
 

Page Generated in 0.0080 sec