printlogo


کد خبر: 222420تاریخ: 1399/10/18 00:00
سرمایه‌گذاری بدون بازگشت
استقلال و پرسپولیس بدون درآمد‌زایی در بورس!

 
بحث واگذاری سرخابی‌ها در شرایطی دوباره داغ شده و متولیان این دو باشگاه مدعی ورود استقلال و پرسپولیس به بورس هستند که هیچ نشانه‌ای دال بر درآمد‌زایی این دو باشگاه وجود ندارد؛ مسأله‌ای مهم که اصل سرمایه‌گذاری روی این دو باشگاه را عمیقاً زیر سؤال می‌برد و این پرسش اساسی را ایجاد می‌کند که به راستی کدام سرمایه‌گذار یا بنگاه اقتصادی حاضر می‌شود در جایی سرمایه‌گذاری کند که هیچ تضمینی برای بازگشت سرمایه‌هایش وجود ندارد؟
ابهام‌ها زمانی بیشتر می‌شود که می‌بینیم هر دو باشگاه پا به پای تورم اقتصادی حرکت می کنند و بودجه خود را افزایش می‌دهند در حالی که هیچ سندی بر درآمدزایی استقلال یا پرسپولیس منتشر نشده است. اگر بخواهیم راه‌های درآمدزایی هر دو باشگاه را کند و کاو کنیم به تبلیغ روی پیراهن، درآمد از راه بلیت‌فروشی و درصد کمی حق پخش ختم می‌شود. در برخی موارد نیز انتقال‌هایی انجام شده که سودهایی برای باشگاه به همراه داشته اما دایره هزینه‌های این دو باشگاه آنقدر وسیع است که هیچ‌یک از راه‌های درآمد به تنهایی نتوانسته کفاف هزینه‌های باشگاه استقلال یا پرسپولیس را بدهد.
واگذاری برند باشگاه به برخی شرکت‌ها و تأمین بودجه از سوی آنها نیز با ابهام‌های فراوان مواجه است و هیچ‌گاه این شرکت‌ها به طور شفاف اعلام نکرده‌اند که دلیل سرمایه‌گذاری و تأمین برخی اعتبارات برای سرخابی‌ها چیست و به چه دلیل وارد این کارزار نه چندان سودده شده‌اند؟
حال شاید اگر حق پخش تلویزیونی پرداخت می‌شد یا باشگاه استقلال محق بود از برند خود تمام و کمال بهره بگیرد و به اصطلاح حق کپی رایت رعایت می‌شد تا حدی این سرمایه‌گذاری‌ها قابل توجیه می‌نمود اما عملاً درصد اندکی درآمدزایی برای این دو باشگاه وجود دارد و اگر برخی روابط یا کمک‌ها نباشد هر دو باشگاه در میانه‌های راه لیگ با بن‌بست مواجه خواهند شد.
البته همین وضعیت نیز خود کافی است تا استقلال و پرسپولیس را دو شرکت تجاری ورشکسته بنامیم چراکه سال‌ها است تراز مالی هر دو باشگاه منفی است و حتی برای اندک زمانی هم نبوده که مدیران این باشگاه مدعی شوند تراز مالی باشگاه و زیرمجموعه خود مثبت شده است.
اگر سری به ساختمان باشگاه استقلال بزنید با نقص‌های بیشتری هم مواجه خواهید شد. باشگاه استقلال حتی از داشتن یک ساختمان شیک و مدرن نیز بی‌بهره است و برخی طبقات این باشگاه به مرز فرسودگی رسیده و شرایط بسیار بغرنجی دارد. بی‌شک اگر باشگاه استقلال از بعد مالی حال و هوای مطلوبی داشت ابتدا ساختمان خود را سروسامان می‌داد تا از این وضعیت نامناسب خلاص شود اما تمام هوش و حواس متولیان این باشگاه رفع نیازهای بازیکنان و اعضای کادرفنی است تا فقط فصل به فصل بگذرد و این باشگاه در ظاهر به حرکت خود ادامه دهد در حالی که زیر پوست این باشگاه مسائل دیگری می‌گذرد که باید عمیقاً به آن توجه داشت. البته شرایط باشگاه پرسپولیس قدری در این زمینه بهتر است.

Page Generated in 0.0045 sec