printlogo


کد خبر: 222417تاریخ: 1399/10/18 00:00
آزمون بزرگ خط دفاعی در دربی
مثلث آبی، مثلث قرمز؛ برنده جدال گل‌نخورها کیست؟

علی مغانی
 
اگر سراغ «رکوردها» برویم، استقلال با 13 گل خورده در لیگ هجدهم صاحب بهترین خط دفاعی تاریخ لیگ است اما اگر «روندها» را بررسی کنیم، پرسپولیس با میانگین فقط 15 گل خورده در چهار فصل، چهار قهرمانی پیاپی به دست آورده، یعنی نیم گل خورده به ازای هر بازی. این آمار را با 31 گل خورده استقلال در فصل گذشته مقایسه کنید. این بزرگترین تفاوتی است که دو تیم در سال‌های گذشته داشته‌اند؛ قرمزها با عناصر دفاعی که سال‌ها در کنار هم بازی کرده بودند، به سختی گل می‌خوردند اما این ثبات در استقلال وجود نداشت. در واقع پرسپولیس با برانکو، روش جدیدی برای موفقیت در لیگ ابداع کرد و با کالدرون و گل‌محمدی هم آن را ادامه داد: «گل نخوردن، مهم‌تر از گل زدن است».
استقلال فصل گذشته فقط از دو تیم سقوط کرده پارس جنوبی جم و شاهین بوشهر آمار بهتری در کلین‌شیت داشت و همین تزلزل در ساختار دفاعی و ضعف‌های فردی بود که این تیم را از کورس قهرمانی در لیگ خارج کرد و در جام حذفی هم ناکام گذاشت اما امسال با جابه‌جایی‌های مؤثری که در استقلال به وجود آمده، نقاط ضعف خط دفاعی به شکل محسوسی ترمیم شده. درون دروازه، رشید مظاهری بی‌تردید یکی از بهترین‌های استقلال بوده و در 7 بازی، 5 بار دروازه‌اش را بسته نگه داشته که یکی از گل‌های خورده از روی نقطه پنالتی بوده. رشید در این هفته‌ها، تقریباً در هر بازی 2 واکنش نجات‌بخش داشته و بخش مهمی از امتیازهای امروز استقلال، ناشی از عملکرد بی‌نقص او است.
کمی جلوتر محمدحسین مرادمند بعد از مدت‌ها استقلال را صاحب مدافعی کرده که توپ‌های اول را به خوبی می‌زند. او در سه بازی اخیر، از 28 نبرد هوایی که در آن شرکت کرده 23 تا را برده که آمار بسیار خوبی است. زوج فعلی استقلال در مرکز دفاع، یعنی مرادمند- غلامی بی‌اشتباه نیستند و در آخرین بازی، هر کدام یک بار اشتباه وحشتناکی مرتکب شدند. همانطور که در دقایق پایانی مقابل گل‌گهر هم تمرکز خود را از دست داده بودند اما اگر عملکرد کلی آنها را ملاک قرار دهیم، در شرایط فعلی مناسب‌ترین زوج موجود هستند. در واقع از روزی که مثلث مظاهری-مرادمند- غلامی در خط دفاعی شکل گرفته، دقیقاً همان آماری را ثبت کرده‌اند که پرسپولیس با حامد لک، سیدجلال حسینی و کنعانی‌زادگان به دست آورده؛ یعنی 7 بازی و فقط 2 گل خورده.
دربی هفته آینده، آزمون بزرگ مردان دفاعی هر دو تیم است. اگرچه وزن و کیفیت مهاجمان دو تیم قابل قیاس نیست و پرسپولیس در لیگ بیستم به شکلی آشکار با مشکل گلزنی روبه‌رو شده اما همه می‌دانیم که دربی، یک بازی خاص و خارج از جدول است. در حالت طبیعی، مدافعان پرسپولیس طبعاً کار دشوارتری برای مهار ارسلان مطهری، دیاباته و قایدی دارند ولی مسأله اینجاست که دربی، هیچ‌وقت «بازی طبیعی» نبوده. یک سال پیش چه کسی فکر می‌کرد مهاجم گمنام آن روزها، مهدی عبدی، از روی نیمکت به زمین برود و در اولین تجربه‌اش در لیگ، تک گل دربی را به ثمر برساند؟ در بازی دوشنبه، مردان دفاعی استقلال باید بی‌اشتباه‌تر از همیشه باشند تا موقعیت ممتاز صدرنشینی، در پایان بازی دهم همچنان حفظ شود.

Page Generated in 0.0050 sec