printlogo


کد خبر: 222387تاریخ: 1399/10/18 00:00
پرویز خسروانی

یک قرن قبل، مردان کلیدی تاریخ باشگاه تاج در فاصله یک سال پس از یکدیگر متولد شدند. روز دوم مهر 1300، روز تولد علی دانایی‌فرد بود و یک سال بعد، در روز 4 مهر 1301 پرویز خسروانی در تهران متولد شد؛ مردی که در سال 1324 و در روز تولد خود، باشگاه دوچرخه‌سواران را تأسیس کرد. خسروانی در خانواده‌ای متنفذ رشد کرد. برادر او شهاب‌الدین خسروانی نماینده مجلس بود و عطاءالله خسروانی دیگر برادر او نیز دبیرکل حزب ایران نوین بود.
پرویز هم در 19 سالگی وارد دانشکده افسری شد و در حالی باشگاه دوچرخه‌سواران را تأسیس کرد که به گفته خودش: «من با این دوچرخه که مرحمتی شاهنشاه است، کارم را آغاز کرده‌ام.» او چندی بعد، نام تیم خود را به تاج تغییر داد. سیاستی برای استفاده بیشتر از امکانات دربار در راه گسترش فعالیت‌های باشگاه خود.
خسروانی در سال 1343 فرمانده ژاندارمری استان مرکزی شد و سه سال بعد به ریاست سازمان تربیت بدنی رسید. هرچه قدرت او افزایش پیدا می‌کرد، مخالفان او نیز بیشتر می‌شدند و اتهامات وارده به او متنوع‌تر. در دوران ریاست او بود که باشگاه شاهین منحل شد و بسیاری او را عامل این امر دانستند. باشگاه شعاع هم در همان دوران انحلال خود را اعلام کرد و دلیل آن را تبعیض‌های مالی اعلام کرد که بین باشگاه تاج و سایر باشگاه‌ها وجود داشت.
در بحبوحه انقلاب، خسروانی در مظان اتهام‌های فراوانی قرار گرفت. از جمله موضوع خروج 53 میلیون تومان ارز از مملکت که در روزنامه کیهان منتشر شد اما توسط او تکذیب شد. کیهان ورزشی نیز به نقل از تاجنامه 16 آذر همان سال، ثروت خسروانی را یک میلیارد تومن اعلام کرد.
با این حال، نخستین کسانی که برای دستگیری او اقدام کردند، ورزشکارانی از باشگاه تاج بودند. پرویز بادپا بوکسور تیم ملی با اسلحه به خانه خسروانی رفت تا او را دستگیر کند اما خسروانی با مخفی شدن در بین درخت‌های باغ خود، موفق به فرار شد.
به مرور و پس از گذشت چند دهه، دیدگاه‌هایی که نسبت به خسروانی وجود داشت تعدیل شد. تا جایی که جعفر کاشانی بازیکن اسبق باشگاه شاهین، خدمات خسروانی به ورزش ایران را به مراتب بیشتر از دکتر عباس اکرامی مؤسس باشگاه شاهین دانست.
خسروانی سال‌های پایان عمر خود را در غربت و فقر سپری کرد. تا جایی که یکی از مربیان داخلی برای او کمک‌های نقدی می‌فرستاد. خسروانی همواره آرزو داشت که پس از مرگ در ایران دفن شود. 
وی در 18 مرداد 1394 در لندن از دنیا رفت اما به دلیل نقشی که در کودتای 28 مرداد ایفا کرد، امکان دفن او در ایران هرگز مهیا نشد.
 

Page Generated in 0.0043 sec