printlogo


کد خبر: 222375تاریخ: 1399/10/18 00:00
تاتنهام با مورینیو به 13 سال بدون جام پایان می‌دهد؟
رویـــای دست‌یافتنــی
پوچتینو در پنج سال و نیم حضور در تاتنهام به همه چیز دست یافت به جز قهرمانی و رئیس باشگاه هم مورینیو را جانشین او کرد چون مورینیو مربی‌ است که جام می‌آورد

 جیمز اولی  

 ژوزه مورینیو می‌خواهد قهرمانی در جام اتحادیه منجر به موفقیت‌های بزرگ‌تر شود. او در دو دوره حضور در چلسی در سال‌های 2005 و 2015، اول از همه این قهرمانی را کسب کرد. اولین قهرمانی او با منچستر یونایتد هم در همین جام بود. هر دو تیم در نهایت به عناوین مهم‌تری رسیدند و مورینیو حالا با پیروزی دو بر صفر مقابل برنتفورد امیدوار است که تاتنهام هم به 13 سال انتظار برای قهرمانی خاتمه دهد و هم اینکه به قهرمانی‌های بزرگتری برسد.
البته هرگز کسی مورینیو را به خاطر عملکردش در جام اتحادیه ارزیابی نکرده است. چلسی و یونایتد به دنبال قهرمانی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان بوده‌اند و بازیکنان تاتنهام هم دوست ندارند که تنها در کم‌اهمیت‌ترین جام انگلیس قهرمان شوند.
اما تاتنهام با مانع بزرگی روبه‌رو است، چرا که وزن تاریخ روی دوش آنها سنگینی می‌کند. موریسیو پوچتینو در پنج سال و نیم حضور در تاتنهام به همه چیز دست یافت به جز قهرمانی و دانیل لوی، رئیس باشگاه هم با ریسکی بزرگ، او را برکنار کرد و جایش را به مورینیو داد. دلیل اصلی این کار این بود که مورینیو مربی است که جام می‌آورد.
تاتنهام هشت بار پیاپی به مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی رسیده و شکست خورده بود. عملکرد آنها در جام اتحادیه بهتر بوده است و از سال 2008 که قهرمانش شده‌اند، در سه نیمه‌نهایی، دو بار پیروز شده‌اند. طرفداران خرافاتی می‌گویند آهنگ «وقتی که سال با رقم یک به پایان می‌رسد» که برای رسیدن این تیم به فینال جام حذفی در سال 1991 منتشر شده بود درست است. آنها در سال 1991 قهرمان جام حذفی شدند، همانطور که در سال‌های 1901، 1921، 1951، 1961، 1971 و 1981 قهرمان شده‌اند.
فینال جام اتحادیه به صورت سنتی در ماه فوریه برگزار می‌شود و به این ترتیب تیم‌هایی که قهرمان می‌شوند آمادگی لازم برای کسب جام‌های دیگر را پیدا می‌کنند. البته امسال اوضاع متفاوت است. برای تاتنهام، قهرمانی در این جام به معنای شکستن سقفی شیشه‌ای است که در طول زمان ضخیم‌تر شده است. به همین دلیل بود که لوی تصمیم گرفت مورینیو را جذب کند.
او مرتباً گفته که ذهنیت تیم باید تغییر کند و تاب‌آوری ذهنی داشته باشد تا بتواند با بهترین‌ها رقابت کند. مورینیو پس از بازی گفت: «اگر به لیست قهرمانان این جام نگاه کنید، می‌بینید که باشگاه‌های بزرگ در آن حضوری پررنگ دارند و می‌خواهند قهرمان شوند. آخرین تیمی که قهرمان این جام شد و جزو شش تیم بزرگ انگلیس نبود چه تیمی بود؟ سوانزی؟ من نمی‌دانم چون در زمینه آمار خیلی خوب نیستم اما یادم هست که من‌سیتی بارها قهرمان این جام شده، چلسی هم همینطور، یونایتد هم چند بار، لیورپول را هم در فینال به خاطر دارم، نمی‌دانم آنها اخیراً قهرمانی در این جام کسب کرده‌اند یا نه اما آنها را در فینال به خاطر دارم، آرسنال هم همینطور... پس باشگاه‌های بزرگ برایشان مهم است که فاتح این جام شوند. تردیدی نیست. بازی فینال هم گویای همه چیز است: تاتنهام مقابل منچستر یونایتد یا تاتنهام مقابل منچستر سیتی.
من در سال 2004 به انگلیس آمدم و یادم هست که در آن هنگام باید معنا و مفهوم جام‌ها را می‌آموختم. من همیشه این جام را جدی گرفته‌ام. اگر راز موفقیت را می‌دانید، این است که جام را جدی بگیرید و به تیم‌های با کیفیت پایین‌تر احترام بگذارید و جاه‌طلب باشید. چیزی که در این تیم حس می‌کنم این است که ذهنیت برنده دارد. بازیکنان همه چیز را جدی گرفته‌اند.»
او باید امیدوار باشد که صرف رسیدن به فینال اثرش را روی بازیکنان گذاشته باشد، چرا که دیدار نهایی به 25 آوریل موکول شده، به این امید که با رسیدن واکسن به افراد بیشتری از جمعیت، تماشاگران امکان حضور در ورزشگاه ویمبلی را پیدا کنند.
مورینیو گفت: «من از جابه‌جایی تاریخ بازی حمایت می‌کنم چون در شرایط خاصی هستیم. اگر فینال در ابتدای فوریه باشد، کشور در قرنطینه است، هیچ طرفداری در ورزشگاه نیست و حتی یک نفر هم نمی‌تواند با پرچم به خیابان بیاید و پیروزی تیمش را جشن بگیرد. من کاملاً از تاریخ 25 آوریل حمایت می‌کنم و این شرایط به ما کمی فرصت می‌دهد. ما دعا می‌کنیم و امیدواریم که دنیا تغییر کند و اوضاع کمی بهتر شود. من انتظار ندارم که تمام بلیت‌های ویمبلی فروخته شود اما شاید بتوانیم تعدادی تماشاگر داشته باشیم. پس من کاملاً حمایت می‌کنم. ترجیح می‌دهم که فینال در انتهای آوریل باشد.»
این بار، مورینیو در کنار تاتنهام خواهد بود. زمانی که پوچتینو با تاتنهام به فینال ویمبلی در سال 2015 رسید، مورینیو در تیم مقابل حضور داشت و با چلسی دو بر صفر پیروز شد. به این ترتیب او به رکورد پنج برد در شش فینال جام‌های حذفی انگلیس دست یافت.
تاتنهام با شکست در خانه لیورپول در 16 دسامبر و پیروز نشدن تا 2 ژانویه دچار تزلزل شده بود اما پس از پیروزی مقابل لیدز یونایتد و برد در نیمه‌نهایی جام حذفی، حالا آنها امیدوار شده‌اند. هواداران تاتنهام با نگاه به آمار مورینیو به این فکر خواهند کرد که تیمشان با اعتماد به نفسی که پیدا کرده تا کجا خواهد رفت.
منبع: ESPN

Page Generated in 0.0061 sec