printlogo


کد خبر: 222343تاریخ: 1399/10/17 00:00
ببر تیزدندان آبی
این تنها یک آغاز است
بازگشت مهاجمان استقلال به روزهای آرمانی می‌تواند بهترین خبر برای کادرفنی آبی‌ها در آستانه مهم‌ترین تقابل فصل‌شان باشد. فکری با آزمودن 20 دقیقه‌ای ترکیب 3-3-4 برای شهرآورد دوشنبه هفته آتی خط‌ و نشان‌هایش را کشید تا آینده‌اش به نتیجه یک تقابل سنتی گره بخورد.

سام ستارزاده
 
جسور، شاداب، جاه‌طلب. این صفت‌ها، برای نخستین و دومین مرتبه در فصل جاری، استقلال محمود فکری را در دو بازی اخیرش در لیگ برتر به‌ تصویر می‌کشیدند. هرچند برای زدن تیترهای حماسی نظیر «ببر تیزدندان آبی از خواب برخاست»، یک و دو نمایش جذاب کافی نیستند اما همین که در نظر داشته‌ باشیم آبی‌ها نشانه‌های پیشرفت در بازی‌شان را مقابل امیر قلعه‌نویی و رسول خطیبی، دو سرمربی با هجومی‌ترین اندیشه‌های لیگ بروز دادند، به آینده این استقلال دلگرم‌تر می‌شویم.
تاکنون، بسیاری از قلم‌ها (از جمله قلم نویسنده یادداشت) بارها کاپیتان سابق آبی‌ها را به رگبار انتقادات بسته بودند. اینکه سرزنش میوه روزهای باخت است و ستایش میوه روزهای پیروزی، یک حقیقت بی‌رحمانه است. با این وجود، تصمیمات اخیر فکری در میدان مسابقه و همچنین، در زمین تمرین، حتی فارغ از دو برد شیرین اخیر استقلال، ارزش تأیید و تمجید امروز را دارند.
درخواست از بازیکنان تیم برای پاک‌ کردن پست‌ها و استوری‌های کری‌خوانی با رقیب سنتی از فضای مجازی چندان به کام هواداران استقلال خوش نیامد. محدودیت برای فعالیت در اینستاگرام، ممنوعیت برای مصاحبه پیش از شهرآورد ۹۴، شاید در نگاه اول دو اقدام شعارگونه به‌ نظر می‌رسیدند اما تحولی که در عملکرد فردی آبی‌پوشان در سیرجان و تهران مشاهده شد، تأثیر مثبت این پروتکل‌های سختگیرانه را به‌ وضوح نشان می‌دهند.
تغییر سیستم استقلال به 3-۳-4، می‌تواند یک نقطه عطف فنی در استقلال لیگ بیستم باشد. مهدی قایدی که در آرایش 2-۴-4، یک مهاجم میانی خنثی درقبال سانترهای متعدد هم‌تیمی‌هایش بود، در سیستم جدید و به‌عنوان بال چپ، تکنیک و مهارت منحصر به‌ فردش را تمام و کمال برای خلق موقعیت و استفاده از توپ‌های دوم و سوم به‌ کار می‌گیرد. اضافه‌ شدن ۲۰ دقیقه‌ای شیخ دیاباته نیمه‌ آماده به مرکز پیکان خط آتش آبی‌ها در آزادی تنوع حملات استقلال را دوچندان کرد؛ با اینکه آقای گل فصل قبل، در کنترل توپ بارها با اشتباه مواجه‌ شد. حتی آلترناتیوهای مثلث دیاباته – قایدی – مطهری، یعنی وریا غفوری و سبحان خاقانی، می‌توانند از قابلیت‌های‌شان برای فعال نگهداشتن آتشبار خونین آبی‌ها استفاده کنند.
در مقابل حملات حریف، پسران آبی هنوز رسوخ‌ ناپذیری دفاع‌شان را مدیون مهارهای فراآسیایی رشید مظاهری هستند که در ماه‌های کم‌ فروغ پیام نیازمند و سیدحسین حسینی، به‌ همراه حامد لک برای جابه‌جایی آمار دروازه‌بانی لیگ خیز برداشته. عارف غلامی همچنان مغز متفکر خط دفاع استقلال است؛ کم‌ نقص در بازیخوانی و جایگیری اما هنوز زوج ایده‌آل خود را پیدا نکرده. محمد دانشگر در پست غیرتخصصی‌اش در جناح چپ ندرخشیده و محمدحسین مرادمند هم عملکردهای دفاعی خیره‌ کننده‌ را توأم با اشتباهات فاحش نمایش می‌دهد.
در مجموع، حاج‌محمود آهسته و گام‌ به‌ گام در تیم محبوبش تجربه می‌اندوزد، با چالش‌ها خوی می‌گیرد و بازیکنانش نیز به پیشرفت و هماهنگی ایده‌آل وی نزدیک می‌شوند. شیب دشواری بازی‌های استقلال در فصل جاری نیز منطبق با پیشرفت آنان است. آبی‌های پایتخت اگر می‌خواهند به دور گروهی آسیا برسند، باید پیش از العین، بتواند خطوط گوناگونش را با پرسپولیس، سپاهان و تراکتور بیازماید. یک رشید مظاهری آماده، برای تاب‌آوری مقابل مهاجمان سرشناس غول‌های آسیایی کفایت نمی‌کند؛ بلکه روحیه شجاعت و جنگندگی تیم سلاح مخرب‌تر و کاراتری در آن آوردگاه خواهد بود؛ نکته‌ای که فکری و دستیارانش نیز احتمالاً تاکنون به آن رسیده‌اند.
 

Page Generated in 0.0060 sec