printlogo


کد خبر: 222331تاریخ: 1399/10/17 00:00
سه مهاجم قبراق و سه احتمال در خط حمله
فکری انتخاب می‌کند: پنجه ببر یا نوای گیتار؟

علی مغانی
 
استقلال بعد از مدت‌ها دوباره صاحب سه مهاجم قبراق با کارایی‌های متنوع شده. سه مهاجمی که در اختیار داشتن آنها، آرزوی هر مربی لیگ برتری است اما در عین حال، تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین ترکیب ممکن از میان ارسلان مطهری، شیخ دیاباته و مهدی قایدی، تصمیم آسانی نیست. اینکه محمود فکری در دربی حساس تهران کدام مهاجمانش را به زمین می‌فرستد، یکی از چالش‌های شیرین استقلال در روزهای آینده است. در ادامه، سه احتمال مختلف در ترکیب خط حمله استقلال را بررسی می‌کنیم:
حالت اول: در طول این فصل، هیچ بازیکنی به اندازه ارسلان مطهری در زمین حاضر نبوده. او دونده‌ترین عنصر هجومی استقلال است و عملکرد دفاعی او در لیگ بیستم، فقط با مدافعان تیم قابل قیاس است. او به طور دائمی مدافعان حریف را پرس می‌کند و لحظه‌ای از تعقیب توپ دست نمی‌کشد (در بازی با گل‌گهر، صحنه‌ای که منجر به اشتباه علیرضا حقیقی شد را به خاطر بیاورید). علاوه بر آن، مطهری قدرت تمام‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد و در برابر آلومینیوم پیش از اینکه بازی گره بخورد، استقلال را از مهلکه خلاص کرد. با این اوصاف، اولین احتمال آن است که محمود فکری به سیستم 1-3-2-4 خود وفادار بماند و با نیمکت‌نشین کردن شیخ دیاباته، ارسلان را به عنوان تنها مهاجم به زمین بفرستد. در این صورت مهدی قایدی و وریا غفوری وینگرهای چپ و راست استقلال در دربی خواهند بود و آرش رضاوند به عنوان هافبک تهاجمی، پشت مطهری مستقر می‌شود.
حالت دوم: استقلال در آخرین بازی، با ورود شیخ دیاباته برای بیست دقیقه بازی با سه مهاجم را تمرین کرد. این محبوب‌ترین حالت برای هوادارانی است که انتظار دارند هر سه ستاره تهاجمی تیم‌شان را همزمان در ترکیب ببینند. در این حالت، دقیقاً مثل دقایق پایانی بازی با آلومینیوم، در آرایش 1-3-2-4، شیخ دیاباته به عنوان مهاجم نوک در زمین حاضر می‌شود، جای قایدی در وینگر چپ محفوظ می‌ماند و با انتقال مطهری به پست وینگر راست، احمد موسوی از ترکیب خارج می‌شود تا وریا مدافع راست استقلالی‌ها شود. حتی با در نظر گرفتن این نکته که دیاباته هنوز به آمادگی آرمانی نرسیده اما خط حمله استقلال از همیشه مخوف‌تر خواهد شد ولی این نکته را هم در نظر داشته باشید که این تغییر، جناح راست موفق استقلال که از زوج موسوی-غفوری تشکیل شده را از بین می‌برد و مهم‌تر از همه، به توان دفاعی تیم لطمه وارد می‌شود. در مجموع به نظر می‌رسد استفاده از سه مهاجم به طور همزمان، می‌تواند به عنوان نقشه دوم (پلن بی) مورد توجه قرار بگیرد و در دقایقی از نیمه دوم، شاهد حضور مطهری، دیاباته و قایدی در زمین باشیم.
حالت سوم: احتمال ضعیف‌تر آن است که محمود فکری با جاه‌طلبی تمام، مطهری و دیاباته را در سیستم 2-4-4 به عنوان دو مهاجم به زمین بفرستد و مهدی قایدی به عنوان هافبک تهاجمی، پشت سر این دو نفر قرار بگیرد. در این وضعیت آرش رضاوند به سمت چپ خط میانی منتقل می‌شود و مهدی‌پور راهی نیمکت ذخیره‌ها خواهد شد. فکری در آخرین مصاحبه مطبوعاتی‌اش گفت که در دربی خبری از سورپرایز نخواهد بود و بسیار بعید است که بخواهد چنین تغییر آشکاری در خط میانی تیمش ایجاد کند.

Page Generated in 0.0046 sec