printlogo


کد خبر: 221881تاریخ: 1399/10/10 00:00
گزارش هیأت‌های استانی از تزریق پول و امکانات به ورزش اول
کشتی جان می‌گیرد

گزارش
محسن وظیفه     
 
پول همیشه از دغدغه‌های مهم کشتی ایران بوده و همیشه، هم هیأت‌ها و هم رؤسای فدراسیون کشتی از نداری گلایه کرده‌اند اما سمینار روز گذشته رؤسای هیأت‌ها نشان داد که کشتی ایران به خودش ظلم کرده است. کشتی به عنوان ورزش اول ایران همیشه از پتانسیل‌ها و بودجه‌های استانی غفلت کرده و نتیجه همین غفلت هم تعطیلی کشتی در اغلب استان‌ها بوده؛ مدام نشستند و گفتند که پول نیست، کار پیش نمی‌رود. موضوعی که در سمینار روز گذشته رؤسای هیأت‌های کشتی که با حضور رؤسای بیش از 25 استان کشور برگزار شد، خلافش ثابت شد. در این سمینار پول حرف اول و آخر را می‌زد. در یک سو علیرضا دبیر نشسته بود که از رؤسای هیأت‌ها مطالبه می‌کرد و در سوی دیگر رؤسای هیأت‌ها بودند که درباره تلاش چند ماه اخیر خود و دریافتی‌های چند صد میلیونی خود گزارش می‌دادند. رئیس فدراسیون کشتی که در این چند ماه همانند دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به استان‌های مختلف سر زده تلاش کرده با مسئولان سیاسی استان‌ها دیدار کند و با آنها تفاهم‌نامه امضا کند. خروجی این تفاهم‌نامه‌ها هم رسیدن سالن و پول به کشتی استان‌ها است که غالب آنها کشتی را تعطیل کرده بودند.
 هیأت‌های کشتی سال‌ها است که دست‌شان به بودجه فدراسیون کشتی نمی‌رسید. آخرین بار در دوره محمدرضا یزدانی خرم بود که این هیأت‌ها از فدراسیون بودجه گرفتند. به خاطر همین هم از کار و تلاش خبری نبود. حالا اگر رئیسی تلاش می‌کرد و پول می‌آورد کارش پیش می‌رفت اما رئیسی که پشت میز نشست و منتظر ماند تا از تهران پول برسد کارش روی زمین ماند.
از دوره رسول خادم به هیأت‌ها گفته شد باید روی پای خودشان بایستند. خادم سعی کرد راه را به آنها نشان بدهد تا از استان‌ها پول دربیاورند اما چون خودش به استان‌ها سرک نمی‌کشید خیلی این کار او نتیجه نداد تا اینکه در این دوره، علیرضا دبیر خودش راه افتاده و به استان‌ها می‌رود و با نشست‌هایی که با مسئولان استانی و شهری برگزار می‌کند، هیأت‌ها را برای رسیدن به امکانات کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین گزارش‌هایی که در این نشست مطرح شد، مربوط به استان کرمان بود.
استانی که قرار شده تا میزبان دائمی مسابقات قهرمانی کشور باشد. رضا اسماعیلی رئیس هیأت کشتی کرمان با ارائه گزارشی اعلام کرد که سفر علیرضا دبیر به این استان 800 میلیون تومان درآمد برای این هیأت در پی داشته است: «سفر رئیس فدراسیون به کرمان ۱۴ مصوبه داشت که حضور در لیگ برتر از جمله وعده‌هایی بود که مسئولان استانی دادند. کمک ۳۰۰ میلیونی برای ساخت آکادمی کشتی در شهر بابک یکی دیگر از نتایج این سفر بود. ضمن اینکه با حمایت کارخانه مس کرمان و مسئولان استان ۵۰۰ میلیون تومان کمک برای ساخت خانه کشتی کرمان اهدا می‌شود.» ساخته شدن دو خانه کشتی و کمک مالی 800 میلیون تومانی با یک سفر نشان از این دارد که تا پیش از این چقدر در کشتی غفلت صورت گرفته و باعث شده تا عایدی ورزش اول از بودجه‌های استانی تا این اندازه کم باشد.
هیأت کشتی گیلان از دریافت دو میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه خبر داد و یا هیأت کشتی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که برای هر یک از هیأت‌های کشتی شهرستان‌ها 10 میلیون تومان پول دریافت کرده و به حساب هیأت‌ها واریز شده است. همچنین یکی از بهترین و زیباترین خانه‌های کشتی در کشور را هم به زودی در زابل افتتاح می‌کنند که سال‌ها بود به حال خود رها شده بود! سرازیر شدن این پول‌ها و همچنین این امکانات می‌تواند کشتی را احیا کند. بخصوص در شهرها و استان‌هایی که کشتی در آنها تا پیش از این حرفی برای گفتن نداشت. سیستان و بلوچستان خواهان برگزاری اردوی تیم‌های ملی کشتی شده که می‌تواند به رشد این ورزش در این استان کمک ویژه‌ای کند. اگر این حرکت‌ها و برنامه‌ها در سال‌های گذشته انجام شده بود و اگر این پتانسیل‌ها در سال‌های گذشته شناسایی شده بود الان کشتی در ایران با این مشکلات روبه‌رو نبود.

Page Generated in 0.0045 sec