printlogo


کد خبر: 221641تاریخ: 1399/10/7 00:00
گزارش

 دانیله پروچ
 
داغ‌ترین کورس قهرمانی لیگ ایتالیا
میلانیستا آماده باشید!
 برای باشگاه‌های سری A بردن لیگ تنها به معنای افزودن یک جام به تالار افتخاراتشان یا دوختن آرم قهرمانی اسکودتو به پیراهن نیست. انگیزه‌های مالی زیادی وجود دارد که یکی از آنها سهم حق پخش است که به ترتیب جایگاه تیم‌ها به آنها اختصاص می‌یابد. «کالچو اِ فینانتزا» گزارش داده در فصل قبل قهرمان لیگ 4/23 میلیون یورو به دست آورد و تیم‌های دوم، سوم و چهارم به ترتیب 4/19، 8/16 و 2/14 میلیون یورو کسب کردند. چهار تیم اول سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را هم می‌گیرند که این نیز منافع اقتصادی زیادی در پی دارد. طبق گزارش این رسانه، اتحادیه فوتبال اروپا 25 میلیون یورو را برای این چهار تیم در نظر گرفت، تیم قهرمان 10 میلیون یورو، 5/7 میلیون یورو برای نایب قهرمان، 5 میلیون برای تیم سوم و 5/2 میلیون یورو برای تیم چهارم.
 
قهرمان بلامنازع
در 9 سال گذشته، کورس قهرمانی لیگ ایتالیا یک برنده بیشتر نداشته است: یوونتوس. علاوه بر افزایش اعتبار یوونتوس در دنیای فوتبال و ایجاد جذابیت برایشان در چشم ستاره‌هایی مثل کریستیانو رونالدو، موفقیت‌های اخیر بیانکونری به آنها اجازه داد رشد سریع اقتصادی را تجربه کنند. یوونتوس با درآمد سالانه 7/459 میلیون یورو، تنها باشگاه ایتالیایی حاضر در میان 10 تیم اول جدول «لیگ پول» در سال 2020 است که توسط مؤسسه دلویت تهیه و تدوین می‌شود و سالانه به گزارش تیم‌های پولدار در سراسر جهان می‌پردازد. اما فصل 2021-2020 این خطر به صورت جدی وجود دارد که سلطنت یوونتوس بر فوتبال ایتالیا به پایان برسد. جدول نشان می‌دهد شاید در این فصل داغ‌ترین کورس قهرمانی لیگ ایتالیا در یک دهه اخیر شکل بگیرد و کارشناسان درباره اینکه چه تیمی می‌تواند در پایان فصل جشن قهرمانی بگیرد، نظر یکسانی ندارند.
 
رقابت میلانی
یوونتوس در آخرین بازی خود در خانه برابر تیم ضعیف فیورنتینا با سه گل شکست خورد تا این تیم در رده ششم جدول قرار بگیرد. در عوض، دو تیم میلانی، در بخش اول فصل 2021-2020 بهترین بودند. میلان و اینتر به ترتیب با 34 و 33 امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار دارند در حالی که نزدیکترین رقیب، رم است با 27 امتیاز. هر دو باشگاه میلانی دلایل مشخصی دارند برای باور اینکه می‌توانند تا پایان فصل جایگاهشان را در بالای جدول حفظ کنند. روسونری ثباتی فوق‌العاده در بازی‌های خود به نمایش گذاشته. این تیم در هر یک از 14 بازی‌اش در این فصل حداقل دو گل زده و تنها تیم بدون باخت ایتالیا و پنج لیگ ممتاز اروپا به حساب می‌آید. این تیم 10 برد و 4 تساوی داشته. اینتر هم با 34 گل زده بهترین خط حمله لیگ را دارد. حذف از رقابت‌های معتبر لیگ قهرمانان اروپا که انتقادات زیادی را متوجه مربی تیم، آنتونیو کونته کرد، شاید در روند طولانی و فشرده رقابت‌های لیگ به نفع نراتزوری تمام شود و آنها بتوانند انرژی‌شان را روی اسکودتو متمرکز کنند.
 
مدعیان دیگر
از تیم‌های دیگری که پشت سر اینها هستند، رم و ناپولی استعداد و منابع مالی لازم در جهت مبارزه برای رسیدن به چهار رتبه اول جدول را دارند. آنها به همراه اینتر، دیگر باشگاه‌های ایتالیایی هستند که در جدول لیگ پولی دلویت در میان 20 تیم اول با بیشترین درآمد سالانه قرار گرفته‌اند. ساسولو و آتالانتا که به ترتیب در رده‌های چهارم و هفتم قرار دارند، همچنان شگفت‌انگیز محسوب می‌شوند به دلیل آنکه با اتکا به منابع مالی بسیار کمتر توانسته‌اند با غول‌های سری A مقابله کنند. ساسولو و آتالانتا سالانه به ترتیب 35 و 6/42 میلیون یورو بابت دستمزد بازیکنان هزینه می‌کنند. برای مقایسه باید بدانید یوونتوس که دو امتیاز کمتر از ساسولو و دو امتیاز بیشتر از آتالانتا دارد، سالانه 236 میلیون یورو دستمزد می‌دهد (آتالانتا و یوونتوس هر دو یک بازی کمتر انجام
داده‌اند).
 
ورونا و بنونتوی شگفتی‌ساز
لاتزیو با قرارگرفتن در رده هشتم هنوز نتوانسته بازی‌های فصل قبل را تکرار کند اما هلاس ورونا و بنونتوی تازه صعودکرده فراتر از انتظارات بوده‌اند. این دو در میان پنج تیم سری A با کمترین دستمزد سالانه قرار دارند اما در حال حاضر به ترتیب نهم و دهم هستند. ورونا 20 امتیاز گرفته و 24 میلیون یورو دستمزد می‌دهد یعنی برای هر امتیاز 2/1 میلیون یورو دستمزد پرداخت می‌کند که به این ترتیب، بیشترین بازگشت از دستمزد بازیکنان در سری A به نامش ثبت می‌شود. در انتهای جدول تورینو است با 8 امتیاز و ترس از سقوط. این تیم و مربی‌اش، مارکو جامپائولو تحت فشار زیادی برای خروج از این وضعیت خطرناک هستند بخصوص با توجه به اینکه تورینو در فهرست بالاترین دستمزدهای لیگ ایتالیا تیم هشتم است. لیگ ایتالیا از هفته آینده از سر گرفته می‌شود.
منبع: فوربز
 

Page Generated in 0.0061 sec