printlogo


کد خبر: 221633تاریخ: 1399/10/7 00:00
قدردان مالکان خصوصی باشیم

سعید فایقی
 
چند روز پیش به خاطر سیروس خان دین‌محمدی عزیز تلفنی مزاحم اوقات جناب آقای زنوزی ابرکارآفرین استان‌ و کشورمان‌ شده بودم. طبیعی است این عزیزان به دلیل موقعیتی که دارند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و دو، سه سالی است که این بزرگوار درگیر فوتبال هم شده که می‌فرمودند وقت زیادی از ایشان را می‌گیرد. بحث مالکیت و مدیریت متأسفانه در کشور ما هنوز جایگاه خود را مناسب جا نینداخته. در لابه‌لای فرمایشات ایشان استنباط کردم که مالکیت ماشین‌سازی را واگذار کرده‌اند اما شایعات دو، سه روز گذشته در خصوص مسابقه ماشین‌‌سازی و نفت مسجدسلیمان بیانگر مشخص نشدن حیطه مسئولیت مدیریت و مالکیت در باشگاهداری است. چرا که باشگاه یک نهاد مستقل است. هیأت مدیره دارد که طرح‌ریزی می‌کند و مدیر عامل که موظف به اجرای مصوبات هیأت مدیره است.
 حیطه مسئولیت مالک یا مالکان حضور در مجمع عادی یا فوق‌العاده است که در مجمع عادی عملکرد سالانه را بررسی و تصویب می‌کنند و هر آنچه که در صلاحیت مجمع عمومی است از قبیل انتصاب هیأت مدیره، تعیین حسابرس و بازرس و تعیین روزنامه رسمی و مواردی از این قبیل و مجمع فوق‌العاده که بیشتر برای سرمایه‌گذاری و تصویب برنامه و بودجه سالانه و مواردی که قانونگذار آن را بر عهده مجمع فوق‌العاده نهاده است. به جز این دو مورد برای مالک و مالکین وظایف دیگری وجود ندارد و اینکه آقای زنوزی گله داشتند ورزش وقت زیادی از ایشان را می‌گیرد، بیشتر به این دلیل است که برای هر کاری پای ایشان به وسط کشیده می‌شود.
شما در خصوص هواپیمایی آتا در سال چند بار نامی از آقای زنوزی را می‌شنوید و یا در خصوص گسترش فولاد و شرکت‌های دیگر از این قبیل که آقای زنوزی در آنها سهام دارند و به نحوی مالکند؟ در باشگاه‌ها هم وضع به همین منوال است؟ انصاف داشته باشیم آقای زنوزی برای اینکه مشکلی از مشکلات استان را حل کند به درخواست عزیزان مسئول در استان به ورزش ورود کرده‌اند که ما بایستی قدردان و قدرشناس باشیم، نه اینکه هر روز برای ایشان مشکلی درست کنیم.
باشگاه‌ها هیأت مدیره دارند و مدیرعامل نباید ریسک حاصل از نحوه مدیریت را به مالک منتقل کند و پای آقای زنوزی را برای هر مسأله‌ای به وسط بکشد. تغییرات مربیان و خرید و فروش بازیکنان و نحوه اداره باشگاه در حیطه وظائف مدیران باشگاه است، نه مالکین باشگاه. در باشگاه‌های دنیا کی و کجا همواره از مالک باشگاه توقع اداره باشگاه را دارند؟ اگر باشگاهی تصمیم می‌گیرد برای پخش بازی‌ها شرط و شروطی بگذارد به مدیران باشگاه مربوط است. مالک باشگاه را که بی‌خبر از موضوع است، متهم می‌کنیم و مورد خطاب قرار می‌دهیم. شما را به خدا بخش خصوصی را قدردان باشیم و آنها را نرنجانیم. اگر با مالک نامناسب رفتار کنیم انتظار نداشته باشیم که بتوانیم در ورزش خصوصی‌سازی کنیم شاید یکی از دلایل اینکه چندین و چند سال نتوانسته‌ایم پرسپولیس و استقلال را واگذار کنیم، شاید همین برخورد نامناسب با مالکین باشگاه‌ها باشد.

Page Generated in 0.0056 sec