printlogo


کد خبر: 221616تاریخ: 1399/10/7 00:00
چراغپور: حضور در کلاس دانش‌افزایی آینده مربیگری غفوری را می‌سازد
وریا به دنبال ماهیگیری

یادمان نمی‌رود روزهایی را که استقلال بعد از جدایی استراماچونی بدون مربی تمرین می‌کرد و وریا غفوری به مرد همه کاره استقلال بدل شده بود. گرچه مسئولان باشگاه استقلال در آن ایام تلاش می‌کردند ماجرای مربیگری آقای کاپیتان را پنهان کنند اما به واقع همه امور فنی استقلال حدفاصل زمان جدایی استراماچونی تا حضور مجیدی بر دوش وریا غفوری بود تا او توأمان هم به بازی در استقلال بپردازد و هم مربیگری. هرچند که وریا تا امروز هرگز درباره آن نقش‌آفرینی پنهان صحبتی به میان نیاورده اما بعد‌ها کاملاً آشکار شد که او در اندک زمانی مسئولیت فنی استقلال را هم به عهده داشته و در جریان بازی‌ها نیز تعویض‌ها را مدیریت می‌کرده است. شاید وریا از جمله معدود بازیکنان تاریخ فوتبال ایران باشد که به واسطه این مسئولیت‌ها حضوری زودهنگام و البته اجباری را در دایره مربیگری تجربه می‌کند. 
شاید به همین دلیل هم باشد که کاپیتان استقلال در برخی کلاس‌های دانش‌افزایی شرکت می‌کند تا احیاناً اگر استقلال دوباره دچار همان دردسرها شد، بتواند با آگاهی بیشتر این تیم را مدیریت کند. البته اگر آن اتفاقات تلخ دوران پسا استراماچونی هم رخ ندهد حضور در کلاس‌های دانش‌افزایی تا حد زیادی در راه افزایش توان علمی وریا در دایره مربیگری اثرگذار است. او اخیراً در کلاس‌هایی شرکت کرده که جلال چراغپور کار تدریس آن را به عهده داشته است. کلاس‌هایی که تئوریسین فوتبال ایران اعتقاد دارد بیشتر به یک گردهمایی می‌ماند اما جدا از درجه علمی، شرکت‌کننده‌ها پس از حضور در آن با علوم تازه‌ای آشنا می‌شوند که عموماً در کلاس‌های مربیگری به آن اشاره نمی‌شود.
«ما در کلاس‌های مربیگری دانش‌های زیرساخت را تدریس نمی‌کنیم.» این مهم‌ترین جمله‌ای است که جلال چراغپور در تعریف خود از برگزاری کلاس‌های دانش‌افزایی مربیگری به زبان می‌آورد. کلاس‌هایی که البته به زعم مدرس باتجربه فوتبال ایران بهتر است با عنوان گردهمایی خطاب داده شود. چراغپور تأکید دارد که در مواجهه با این گردهمایی یا همان کلاس‌های دانش‌افزایی هرگز ماهیت برگزاری کلاس‌های مربیگری که زیر نظر فدراسیون فوتبال یا کمیته آموزش برگزار می‌شود زیر سؤال نرود. با این حال وقتی نام چراغپور که به واقع یکی از تئوریسین‌های باتجربه فوتبال ایران محسوب می‌شود به میان می‌آید توجه‌ها به سوی این دوره دانش‌افزایی جلب می‌شود و این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که در این دوره چند ساعته آموزشی چه نکاتی از سوی او به شاگردان انتقال داده می‌شود؟ چراغپور که اخیراً پذیرای برخی مربیان و بازیکنان فوتبال بوده، می‌گوید: «سال‌ها است که در کلاس‌های مربیگری از«knowledge of the game» استفاده نمی‌کنیم. ما دانش‌های زیرساخت حرکتی را به دانش‌آموزان یاد نمی‌دهیم. در کلاس‌های مربیگری ما کوچینگ را به هنرجو‌ها یاد می‌دهیم اما کوچینگ‌سازی را آموزش نمی‌دهیم. ما در این گردهمایی سعی کردیم هدف‌های جدیدی را دنبال کنیم و به جای اینکه ماهی را دست دانش‌آموز بدهیم، به نوعی ماهیگیری را به آنها یاد بدهیم تا آنها را با علوم زیرساختی مربیگری آشنا کنیم.»
 از چراغپور پرسیدیم که آیا برگزاری این کلاس‌ها نوعی موازی‌کاری است با آنچه زیر نظر فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود که او پاسخ شفافی به این سؤال داد: «من تأکید می‌کنم که برگزاری این گردهمایی‌ها به هدف زیر سؤال بردن آموزش‌های فدراسیون فوتبال نیست. ما در این کلاس‌ها نه مدرکی به شرکت‌کننده‌ها می‌دهیم و نه کارتی. حضور در این کلاس‌ها صرفاً به جهت آگاهی بیشتر و آشنایی با علوم پایه‌ای‌تر است. در حقیقت اگر بخواهم مثال دیگری بزنم باید به این نکته اشاره کنم که ما در این گردهمایی شرکت‌کننده‌ها را با روح فوتبال آشنا می‌کنیم در حالی که غالب مربیان ما با جسم فوتبال آشنا هستند. یکی از دلایلی که باعث می‌شود بازیکنان اروپایی بعد از پایان دوران بازی خود بلافاصله در مربیگری جا بیفتند و مدارج پیشرفت را طی کنند این است که آنها روح فوتبال را خوب شناخته‌اند.»
 از مدرس فوتبال ایران پرسیدیم که حضور وریا غفوری که اکنون به عنوان بازیکن در این گردهمایی شرکت کرده تا چه اندازه در آینده کاری او اثرگذار است. آیا اساساً شرکت در این گردهمایی در رشد فوتبالی وریا هم اثر گذار است؟ چراغپور پاسخ این سؤال را هم اینگونه بیان کرد: «حضور در این گردهمایی تأثیری در شکل بازی وریا نمی‌گذارد. اولاً که او مدارج خود در دوران بازی را طی کرده و از طرفی باید زیر نظر مربی‌اش در استقلال فعالیت کند و از سویی محتوایی که به شرکت‌کننده‌ها ارائه می‌شود صرفاً برای دوران مربیگری است. حضور در این گردهمایی تنها به مربیگری وریا در آینده کمک خواهد کرد و بر سواد مربیگری‌اش خواهد افزود.»
 
جباری مدیر برگزاری کلاس‌های دانش‌افزایی
اما برای استقلالی‌ها شاید جالب توجه باشد که مجتبی جباری نیز در برگزاری این کلاس‌ها نقش پررنگی دارد و مدیریت برگزاری این گردهمایی را عهده‌دار شده است. جباری که همواره در صحبت‌هایش تأکید کرده دستیار مربی ایرانی نمی‌شود خود به نوعی در مقام متولی ظاهر شده تا چهره دیگری از خود را در فوتبال نمایان سازد. البته جباری در دوره اخیر نیز به عنوان شرکت‌کننده پای درس‌های چراغپور نشست تا در این زمینه نیز صاحب تجربیات تئوریک شود و به قول آقا جلال ماهیگیری را یاد بگیرد. هرچند که باید توجه داشت لازمه پیشرفت در دایره مربیگری فعالیت است که جباری تاکنون هیچ فعالیتی در این حوزه نداشته و باید دید چه زمان او وارد این حرفه خواهد شد و به طور جدی کارش را دنبال خواهد کرد.

Page Generated in 0.0060 sec