printlogo


کد خبر: 221523تاریخ: 1399/10/4 00:00
صابر کاظمی بهترین بازیکن لیگ والیبال از نگاه آمار
ستاره چپ‌دست

ایران ورزشی- در زمان استراحت بین دو نیم‌فصل لیگ برتر والیبال، بخش آماری فدراسیون والیبال بهترین‌های لیگ در پست‌های مختلف را یکی‌یکی اعلام می‌کند؛ آماری که تا زمان نگارش این گزارش تنها در بخش امتیازگیری تقریباً تکمیل و پنج بازیکن اول آن معرفی شده‌اند. در این لیست پنج‌نفره چهره‌هایی دیده می‌شوند که در بین آنها هم بازیکن بسیار جوان وجود دارد و هم چهره‌هایی که شاید دیگر شانس چندانی برای بازی در تیم ملی نداشته باشند و بازیکنانی که هنوز شانس خوبی برای ملی‌پوش شدن دارند.
 
چپ‌دست مستعد
بعضی اتفاق‌های خوب هم اگر در زمان خودشان نیفتند ممکن است به سود ما نباشند. چیزی شبیه به موفقیت بزرگی که صابر کاظمی در روزهای قبل از 19، 20سالگی تجربه کرد و به بازیکن ثابت تیم ملی والیبال تبدیل شد؛ تا جایی که در رقابت با تیمی مانند برزیل چندین ست را در زمین مسابقه بود. آن اتفاق اگرچه بزرگ و فوق‌العاده بود اما زمان ثابت کرد زودتر از موعد درست خودش اتفاق افتاده و به‌نوعی باعث تخریب روند رو به رشد این بازیکن شد. این چپ‌دست جوان البته کم‌کم یک‌بار دیگر خودش را پیدا کرد و پس از سپری کردن یکی دو فصل معمولی در ترکیه و سپس ایران، حالا به سوپراستار لیگ برتر تبدیل شده. اگر در هفته‌های گذشته باید به نمایش‌های خوبش در برخی مسابقات اتکا می‌کردیم اما حالا آمار کامل او در 13 مسابقه لیگ برتر پیش روی ماست؛ آماری که به‌وضوح می‌گوید در بسیاری از فاکتورها بهترین بازیکن نیم‌فصل اول بوده؛ آن هم در اوج جوانی و در حضور بازیکنان باتجربه‌ای که برخی به اندازه تمام سال‌های عمر او در لیگ بازی کرده‌اند. طبق آماری که فدراسیون منتشر کرده، کاظمی با 267 امتیاز، بهترین آمار را در میان تمام بازیکنان لیگ برتری داشته. این تعداد امتیاز ماحصل 47 ست و 13 مسابقه‌ای بوده که کاظمی در دور رفت به میدان رفته و در نتیجه آمار 5/6 امتیاز در هر ست را برای او به ارمغان آورده است؛ نتیجه‌ای که او را امتیازآورترین بازیکن نیم‌فصل اول کرده است. نکته بعدی جزئیات بیشتر 267 امتیازی است که کاظمی کسب کرده. او نه‌تنها در اسپک که اصلی‌ترین وظیفه او است موفق بوده، بلکه هم خیلی خوب سرویس زده و هم در دفاع عملکرد قابل قبولی داشته است. کاظمی در 13 بازی نیم‌فصل اول 217 امتیاز از اسپک به دست آورده، 30 امتیاز در سرویس و 20 امتیاز از دفاع روی تور. به این ترتیب او هم در امتیازهای کسب‌شده از اسپک بهترین آمار را دارد و هم سلطان بلامنازع سرویس‌زنان لیگ در دور رفت بوده. آمار فوق‌العاده 30 امتیاز سرویس می‌گوید که او در هر مسابقه به‌طور میانگین بیش از 2 امتیاز مستقیم را از سرویس به دست آورده که واقعاً آمار خیره‌کننده‌ای است.
20 دفاع روی تور هم برای او به‌عنوان یک پشت‌خط‌زن که وظیفه اصلی‌اش زدن اسپک است آمار بسیار خوب و قابل قبولی است و قطعاً از بسیاری مدافعان لیگ برتر نیز بهتر بوده است! در این میان البته نباید فراموش کرد که کاظمی ست‌های بسیار بیشتری را نسبت به سایر بازیکنان امتیازآور لیگ در میدان بوده و تقریباً تمام ست‌های ممکن را بازی کرده است. حضور در تیم صدرنشین و شرایط بسیار خوب این تیم هم البته در عملکرد فوق‌العاده او بی‌تأثیر نبوده که البته این یک رابطه متقابل است و فولاد سیرجان ایرانیان هم از ستاره خود به اندازه کافی منتفع شده است.
 
بازیکنانی که باید دیده شوند
پس از کاظمی در لیست بهترین امتیازآورها امین اسماعیل‌نژاد از سایپا، رضا قرا از لبنیات هزار آمل، بنیامین ایگدری از گنبد و میثم صالحی از شهرداری ارومیه حضور دارند؛ بازیکنانی که به‌جز ایگدری همگی حداقل حضور در اردوی تیم ملی را تجربه کرده‌اند اما هیچگاه جایگاه ثابت و خوبی در تیم ملی نداشته‌اند. حالا اگر بخواهیم رضا قرا را هم به‌خاطر شرایط سنی و داشتن قریب به 30 سال کنار بگذاریم، چهار بازیکن دیگر این لیست پنج‌نفره نیازمند توجه خاص در آینده و حضور در اردوهای تیم ملی هستند؛ بازیکنانی که اکثرشان در برهه‌هایی از سال‌های گذشته جزو شگفتی‌سازها و چهره‌های آینده‌دار لیگ بودند اما عدم توجه و رسیدگی، آنها را دچار افت‌های دوره‌ای و طولانی کرد. حالا شاید زمان خوبی باشد برای استمرار توجه به بازیکنانی که می‌توانند رقابت برای پوشیدن پیراهن تیم ملی را گرم‌تر کنند.

Page Generated in 0.0044 sec