printlogo


کد خبر: 221138تاریخ: 1399/9/30 00:00
مورینیو و تاتنهام؛ در انتظار فرار بزرگ!

علی بابازاده
 
در هفته دوازدهم از سری رقابت‌های لیگ برتر انگلستان، تیم‌های لیورپول و تاتنهام در شرایطی به مصاف یکدیگر رفتند که پیروزی هر یک از آنها اختلافی ۳ امتیازی را بین این ۲ رقیب ایجاد 
می‌کرد.
تساوی ۱-۱ تا دقیقه ۹۰ پابرجا ماند و حاصل این نتیجه تنها خوشحالی سایر مدعیان بود؛ ساوتهمپتون، لسترسیتی و اورتون نگاهی نیز به بازی بزرگ هفته دوازدهم داشتند و نتیجه مساوی برای‌شان با ارزش‌تر بود. 
با این همه گل دقیقه ۹۰ روبرتو فیرمینو روی پاس اندرو رابرتسون معادلات لیگ جزیره را برهم ریخت و حالا لک‌لک‌ها با اختلافی ۳ امتیازی نسبت به تاتنهام، در صدر جدول قرار دارند.
باخت به یورگن کلوپ صدر جدول را از مورینیو گرفت ولی سؤال اساسی اینجاست که آیا سفیدپوشان لندن باز هم شانسی برای صدرنشینی و قهرمانی خواهند داشت؟
 مورینیو برخلاف آنکه خود را آقای خاص می‌داند، همواره سعی بر آن داشته تا فشار روانی را از دوش بازیکنان خود بردارد! در کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی کلوپ تاتنهام را یک «ماشین نتیجه‌گیری» خوانده بود و ژوزه اینچنین واکنش نشان داد؛ «به عنوان یک مربی تقریباً تجربه‌ای۴۰۰ روزه در تاتنهام دارم و قرمزهای مرسی ساید ۲۰۰۰ روز است که یورگن را بالاسر خود می‌بینند.
 باور دارم این لیورپول است که باید ماشین نتیجه‌گیری و موفقیت خوانده شود و ما در تلاشیم تا به چنین جایگاهی برسیم!»
منتقدان همواره ژوزه را به بازی دفاعی و ضدحمله‌های همیشگی محکوم می‌کنند اما حداقل آمار این فصل لیگ برتر انگلستان چنین چیزی را نشان نمی‌دهد؛ تا قبل از هفته چهاردهم هاتسپر با مهاجمانی آتشین و ۲۵ گل زده سومین خط حمله برتر لیگ جزیره را در اختیار دارد. 
لیورپول و چلسی تنها باشگاه‌هایی هستند که از این حیث آماری بالاتر و بهتر از تاتنهام به ثبت رسانده‌اند. ژوزه مورینیو با باشگاه جدید خود جدای از باخت به لیورپول، نتایج خیره کننده‌ای را مقابل سایر بزرگان جزیره کسب کرده؛ برد ۲ بر صفر مقابل آرسنال میکل آرتتا، تساوی و کلین شیت برابر آبی‌های لندن و شکست پپ گواردیولا و منچسترسیتی! به تمامی این نتایج قابل قبول، پیروزی شیرین و دلچسب ۶ بر۱ در برابر منچستریونایتد را نیز اضافه کنید.
تاتنهام در فصل جاری از نظر ساختار و وجود بازیکنان باکیفیت و آماده یکی از بهترین‌ها به حساب می‌آید؛ در روزهایی که چلسی و آرسنال با مربیان جوان خود در حال پوست‌اندازی هستند و منچسترسیتی و منچستریونایتد، همچنان با نوسان و افت و خیز دست و پنجه نرم می‌کنند، فرصتی طلایی برای هاتسپر فراهم شده تا بتواند مقام قهرمانی لیگ جزیره را به دست بیاورد.
دارن اندرتون اسطوره سابق باشگاه تاتنهام که حد فاصل سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۴ در این باشگاه لندنی توپ می‌زد، معتقد است ژوزه بهترین گزینه برای قهرمان کردن هاتسپر است؛ «با نگاه کردن به نتایج تیم‌های دیگر متوجه می‌شویم که تاتنهام فرصت ایده‌آلی را برای قهرمانی در لیگ پیدا کرده. مورینیو با جادوی خود و سبک متفاوتش اشتیاق قهرمانی را در بین بازیکنان دو چندان کرده، او تجربه بسیار گرانبهایی دارد و می‌داند که چگونه باید در لیگ برتر به پیروزی‌های بزرگ برسد!»
ستاره‌های تاتنهام پس از دوران پوچتینو و روی کار آمدن آقای خاص پرتغالی، با آمادگی فنی و روحی روانی دو چندان پا به زمین مسابقه می‌گذارند و اصلی‌ترین بازیکنان همچون هری کین و سون هیونگ مین کماکان به درخشش خیره‌کننده خود ادامه می‌دهند؛ مهاجمان کره‌ای و انگلیسی روی هم رفته ۱۹ بار موفق به گلزنی شده‌اند و این آمار بدون وجود خط هافبکی خلاق و قدرتمند به دست نمی‌آمد!
امیل هویبیرگ دانمارکی از ستاره‌های بی‌چون و چرای این فصل مورینیو بوده؛ هافبک دانمارکی از حیث بازیسازی بی‌نهایت توانمند است و قدرت بدنی بالایش نیز او را در خنثی کردن تاکتیک‌های حریفان کمک می‌کند. 
جیووانی لوسلسو، اندومبله، اریک دایر، موسی سیسوکو و هری وینکس دیگر نفراتی به شمار می‌آیند که خط میانی هاتسپر را کاملاً مطمئن جلوه می‌دهند. به غیر از خط حمله و میانی مورینیو در درون دروازه هوگو یوریس، کاپیتان تیم ملی فرانسه و قهرمان جهان را در اختیار دارد.
در خط دفاع هم توبی آلدرویرلد، بن دیویس، سرخیو رگیلون، دنی رز، سرژ اوریر و داوینسون سانچز ستاره‌های تیم سفیدپوش شهر لندن برشمرده می‌شوند و این اسامی نه تنها ژوزه مورینیو، بلکه تیم شروود مربی و بازیکن سابق تاتنهام را نیز به وجد می‌آورد؛ «ژوزه در خرید بازیکنان بسیار موفق ظاهر شده و رگیلون و هویبیرگ از خریدهای فوق‌العاده تاریخ باشگاه به حساب می‌آیند.
 او موفق شده تمامی بازیکنان را شست و شوی مغزی دهد و آنان را به قهرمانی در فصل جاری متقاعد کند. چرا نباید به این تیم ایمان داشت؟ 
مورینیو قهرمانی‌های پرتعدادی کسب کرده و حالا نوبت اول شدن با تاتنهام است!»
دیدار روز یکشنبه تاتنهام و لسترسیتی اولین قدم برای کسب قهرمانی لیگ جزیره خواهد بود؛ لستر تا قبل از شروع هفته سیزدهم با یک امتیاز اختلاف نسبت به تاتنهام در رده چهارم جدول جای گرفته. برد لستر پروژه «فرار بزرگ به سمت قهرمانی» را کلید خواهد زد!

Page Generated in 0.0059 sec