printlogo


کد خبر: 221119تاریخ: 1399/9/30 00:00
چرا هواداران از فکری انتقاد می‌کنند؟
آمارهای نگران‌کننده دروغ نمی‌گویند

علی مغانی
 
کادر فنی استقلال متعجب است که چرا رسانه‌ها و هواداران در شبکه‌های اجتماعی به این تیم انتقاد می‌کنند. پاسخ بسیار روشن است؛ استقلال نه خوب نتیجه می‌گیرد و نه خوب بازی می‌کند.
البته چند روز صدرنشینی و قرار گرفتن در جایگاه دوم جدول قاعدتاً با «خوب نتیجه نگرفتن» در تضاد است. اگر بخواهیم ساده‌انگارانه به جدول نگاه کنیم، موقعیت فعلی استقلال آنقدرها هم بد نیست اما اگر به سراغ جزئیات برویم، با واقعیت‌های نگران‌کننده‌ای روبه‌رو می‌شویم؛ 3 برد استقلال تا پایان هفته هفتم، حاصل رویارویی با تیم‌های دوازدهم تا شانزدهم جدول است. 
شهرخودرو و ماشین‌سازی که 6 امتیاز به استقلال داده‌اند، ضعیف‌ترین خطوط دفاعی لیگ را در اختیار دارند. محمود فکری در برابر 8 تیم بالای جدول فقط با دو تیم بازی کرده (فولاد و نفت آبادان) و تنها یک امتیاز کسب کرده. استقلال حتی توان باز کردن دروازه تیم «نیم‌بند» و کرونا‌زده ذوب‌آهن را ندارد تا اولین کلین‌شیت فصل شاگردان رحمان رضایی در این بازی شکل بگیرد.
از آن بدتر، استقلال در بازی عصر جمعه به‌زحمت توان خلق موقعیت گل داشت و به‌جز موقعیتی که ارسلان مطهری با خطا پشت هجده‌قدم متوقف شد، فقط یک‌بار شوت احمد موسوی بود که می‌توانست آبی‌ها را به گل
 برساند. 
کادر فنی استقلال، ضعف مفرط تیم در موقعیت‌سازی را به گردن نمی‌گیرد اما آمار و ارقام هیچگاه دروغ نمی‌گویند. سبحان خاقانی به‌عنوان یکی از عناصر هجومی، در 69 دقیقه‌ای که در زمین حاضر بود فقط 13بار پاس داد و با آمار صفر شوت، صفر پاس کلیدی، صفر سانتر و صفر دریبل، ضعیف‌ترین عملکرد ممکن را بروز داد.
ارسلان مطهری هم که در سیستمی شبیه به 4-1-4-1 به‌عنوان تنها مهاجم تیم به کار گرفته شده بود، اگرچه خیلی تلاش کرد که مؤثر واقع شود اما او هم موفقیت چندانی نداشت و کمتر از همیشه توپ را لمس کرد. 
ارسلان مؤثرترین حرکتش در 90 دقیقه، همان فراری بود که می‌توانست منجر به اخراج مدافع ذوب‌آهن شود، وگرنه در سایر موارد، آمار قابل قبولی ثبت نکرد؛ دو شوت خارج از چارچوب، یک دریبل و دو نبرد هوایی موفق. این خلاصه عملکرد مهاجمی است که نسبت به سال گذشته بسیار کمتر گل می‌زند. 
تقصیری هم ندارد! مگر او در طول 90 دقیقه چندبار در موقعیت گلزنی قرار گرفته و چند پاس سالم به او رسیده که انتظار داشته باشیم معجزه کند؟
هوادارانی که این روزها انتقادها را متوجه محمود فکری و کادر فنی استقلال کرده‌اند، به‌جز دقایق کوتاهی در بازی با مس رفسنجان و شهرخودرو، عموماً شاهد نمایشی کسالت‌بار و چرخش بی‌هدف توپ در مناطق غیرمؤثر زمین بوده‌اند. آنها احساس می‌کنند استقلال در بازی‌هایی متوقف می‌شود که به‌سادگی می‌توانست پیروز شود.
در فصلی که استقلال میانگین یک گل زده برای هر بازی را ثبت می‌کند، یادآوری اینکه همین تیم در لیگ نوزدهم به عدد حیرت‌انگیز 55 گل زده رسیده بود، انگار به مرور خاطره‌ای در دوردست شباهت دارد.

Page Generated in 0.0054 sec