printlogo


کد خبر: 221099تاریخ: 1399/9/30 00:00
حضور کاروان روسیه با پرچم المپیک؛ دور از ذهن
تکواندو و کشتی ایران، خوشحال از نبود روس‌ها؟

ایران ورزشی-  با حکم دادگاه حکمیت ورزش محرومیت روسیه از حضور در میادین بین‌المللی به دو سال کاهش پیدا کرد اما دو سالی که بسیار حیاتی است. با این حکم، روسیه از المپیک توکیو، المپیک زمستانی چین و جام جهانی 2022 فوتبال و هر رویدادی که در این دو سال برگزار می‌شود، محروم است. حکمی که تأثیر زیادی روی این رویدادها بخصوص المپیک تابستانی و زمستانی دارد و باعث حذف چهره‌های مطرح این رویداد می‌شود. با صدور این حکم، حتماً امروز ورزشکاران زیادی از کشورهای دیگر در رشته‌هایی مثل کشتی، شمشیربازی، ژیمناستیک، تنیس، قایقرانی، شنا، واترپلو و ... (که روسیه همواره در المپیک در آنها مدال‌دار بوده) راه خود را تا موفقیت در المپیک توکیو هموارتر می‌بینند؛ مثل کشتی‌گیران ایران. 
البته IOC این اجازه را به ورزشکاران روس داده که زیر پرچم کمیته بین‌المللی المپیک در این رویدادها شرکت کنند که از سوی دادگاه حکمیت ورزش برای این بخش هم بایدها و نبایدهایی در نظر گرفته شده است. مثل این مورد که ورزشکاران می‌توانند از کلمه روسیه روی لباس‌شان استفاده کنند اما به اندازه همان کلمه، باید واژه «ورزشکار بی‌طرف» هم مورد استفاده قرار گیرد. ضمن اینکه روی لباس فرم ورزشکاران به هیچ وجه نباید پرچم روسیه باشد. البته اگر در لباس از رنگ‌های پرچم استفاده شده باشد، ایرادی وجود ندارد.
این موارد زمانی به کار می‌آید که ورزشکاران روس بخواهند و بتوانند به صورت انفرادی در المپیک شرکت کنند؛ احتمالی که وقوعش نزدیک به صفر است؛ چراکه سیاست‌های کشور روسیه بعید است چنین اجازه‌ای را به ورزشکاران روس بدهد؛ مگر اینکه اتفاق عجیب و غریب دیگری خارج از این احتمالات بیفتد.
محرومیت روسیه از المپیک روی ورزش ایران تأثیر دارد بخصوص اینکه حتی ممکن است باعث افزایش سهمیه‌های ایران در رویدادی مثل المپیک شود. سجاد مردانی در رده‌بندی المپیک یک پله با سهمیه ورودی فاصله دارد و اگر ورزشکار روسیه نخواهد به صورت انفرادی در المپیک شرکت کند، سجاد فرصت حضور در المپیک توکیو را پیدا می‌کند. البته این تنها تأثیری که غیبت روسیه روی ورزش ایران می‌گذارد، نیست. کشتی همیشه بار ورزش ایران را در المپیک‌ها بر دوش کشیده و یکی از رقبای اصلی کشتی‌گیران ایران همیشه روس‌ها بودند و حالا غیبت آنها می‌تواند کشتی‌گیران ایران را به موفقیتی که دنبالش هستند، نزدیک‌تر کند. اگرچه کسی که مدال المپیک را می‌خواهد باید بهترین در دنیا باشد و فرقی نمی‌کند چه کسی پیش رویش قرار می‌گیرد اما به هر حال فعلاً روی کاغذ اوضاع در بعضی رشته‌ها بر وفق مراد ورزشکاران کشورهای مختلف از جمله ایران شده است. اگرچه باید دید روس‌ها این موضوع را چطور دنبال می‌کنند؟
 

Page Generated in 0.0055 sec