printlogo


کد خبر: 221084تاریخ: 1399/9/29 00:00
11 ستاره، یک جام
آخرین ضربه رو محکم‌تر بزن!

میعاد نیک     

بالاخره پس از 77 روز انتظار و دل‌شوره، نوبت به برگزاری مهم‌ترین مسابقه فوتبال باشگاهی در آسیا رسید تا تکلیف قهرمان لیگ قهرمانان آسیای 2020 در سال کرونازده فوتبال مشخص شود. مدت‌ها بود که به حذف نماینده‌های فوتبال کشورمان در مراحل گروهی و در اوایل دور حذفی عادت کرده بودیم اما پرسپولیس آمد تا عادت‌ها را تغییر دهد و تابوها را بشکند. سربازان ارتش سرخ آمدند تا در 3 سال 2 بار به فینال معتبرترین رقابت باشگاهی در آسیا برسند و هر بار هم طیف گسترده‌ای از هواداران فوتبال در ایران را تا سر حد شوق بکشانند.استارت رویاپردازی قرمزهای تهرانی با برانکو ایوانکوویچ آغاز شد تا مسیر موفقیت در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا مقابل دیدگان بازیکنان سرخ ترسیم شود. تیمی که شاید پیش از تئوریسین کروات به توانایی‌های خود امید نداشت، حالا به جایی رسیده که تنها بالا بردن کاپ قهرمانی آسیا توسط دستان کاپیتان حسینی می‌تواند نیازهایش را ارضا کند و بس. پرسپولیسی‌ها پس از آن تراژدی تلخ در استادیوم آزادی و از دست دادن جام لیگ قهرمانان آسیا در استادیوم تماماً‌ سرخ، حالا رویاهای خود را در قطر دنبال می‌کنند. پرسپولیس به‌دنبال آرزوهایش در ورزشگاه الجنوب دوحه می‌گردد و خوب هم می‌داند که در آغوش گرفتن این آرزو، همه آن چیزی‌ است که دارد و خواهد داشت. اگر چه راه سخت بود و مسیر دشوار اما پرسپولیس هرگز نگفت چاره نیست. سرخ‌ها با گابریل کالدرون آغاز کردند و به یحیی گل‌محمدی راضی شدند، با علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و شجاع خلیل‌زاده شروع کردند تا به حامد لک، احسان پهلوان و محمدحسین کنعانی‌زادگان تکیه کنند. پرسپولیسِ این ماه‌ها نشان داده که به معنای واحد کلمه یک تیم است و تعبیر تیم را هم آموخته. درست است که خیلی‌ها در تنگه‌های صعب‌العبور تنهایی پرچم سرخ را رها کردند اما این دشت هرگز از تفنگ‌دار خالی نشد تا گرگ‌ها جرأت حمله را به خود ندهند. پرسپولیس امروز با 11 ستاره به میدان می‌رود تا آسمان غروبِ شنبه دوحه را نورافشانی کند، سرخ‌ها می‌روند تا آرزوی دیرینه خود را محقق کنند و به تنهایی بر بلندای لیگ قهرمانان آسیا قدم بزنند. یحیی گل‌محمدی برای رویارویی با اولسان هیوندای دل به سربازانی بسته که تا پای جان برای حراست از کیان پرسپولیس می‌جنگند و از هیچ تلاشی برای ماجراجویی‌های خود دریغ نمی‌کنند؛ این گوی و این میدان، این 11 ستاره‌ای که باید بدرخشند.
 
یک کلین‌شیت تا قهرمانی
10 نفر دیگر تیم کباب هستند و حامد نانِ زیر کباب! لک که پس از لژیونر شدن علی بیرو به پرسپولیس رسید، حالا وارث حفاظت از قفسی شده که مدت‌هاست امنیت دارد و نقش مهمی را در قهرمانی پرسپولیس ایفا خواهد کرد. صاحب شماره 81 سرخ‌ها پس از عملکرد درخشان‌اش در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا حالا یک مأموریت مهم را پیش رو دارد و آن هم گل نخوردن تا پای جان است. لک نباید امروز دروازه‌اش را فروریخته ببیند؛ سنگر سرخ‌ها به دستان مطمئن و توانمند حامد سپرده شده تا توپ‌خانه دشمن کره‌ای را خنثی کند.
 
حسینی و کنعانی، ویدیچ و فردیناند
بی‌شک اگر سرالکس فرگوسن از وجود نمانیا ویدیچ و ریو فردیناند در خط دفاعی‌اش بی‌بهره بود، هرگز نمی‌توانست به سلطه لیورپول در انگلستان خاتمه دهد. مشابه این زوج هم با سیدجلال حسینی و محمدحسین کنعانی‌زادگان در فوتبال ایران وجود دارد؛ اگر یحیی می‌خواهد قهرمان شود، باید روی این 2 نفر حساب ویژه‌ای باز کند. دو مدافع قدرتی و سرزن تیم پرسپولیس که نقش مهمی در کلین‌شیت‌های حامد لک داشته‌اند، یک 90 و یا 120 دقیقه دیگر دوام بیاورند مشکل حل است! فراموش نکنیم که خلأ شجاع خلیل‌زاده با هماهنگی بی‌نظیر این مدافعان کاملاً فراموش شده و البته که قدرت رهبری و کاریزمای سیدجلال هم برگ برنده‌ای برای سرخ‌ها در فینال آسیاست.
 
شیر باش و آقایی کن!
پیوستن سعید به پرسپولیس حاشیه‌های زیادی داشت اما این پسر نشان داده از تکنیک و توانایی بالایی برای بیمه کردن دفاع چپ پرسپولیس برخوردار است. سعید آقایی با سانترهای دقیق و پاس‌های کم‌نظیرش نشان داده که می‌تواند راه‌گشای مسیرهای گره‌خورده پرسپولیس در تقابل با تیم‌های قدرتمند باشد. مهدی شیری هم باید امروز را مانند نام خانوادگی‌اش بازی کند. تنها برنده‌ها در تاریخ تحسین می‌شوند و امروز مناسب‌ترین فرصت برای مهدی شیری‌ است که تمام ایرادهای وارده را رد کند و دوباره در قلب هواداران سرخ جا بگیرد.
 
تخریب‌چی گردان قهرمان
میلاد سرلک با نمایش‌های بی‌نقص و بی‌ادعایش خیلی زود تبدیل به یکی از محبوب‌ترین خریدهای‌ پرسپولیسی‌ها شد تا خیال یحیی از جانشین کمال کامیابی‌نیا راحت باشد. میلاد در تقابل با اولسانی‎‌های تاکتیکی می‌تواند به یک عنصر مهم برای حفظ استحکام خط دفاعی و تخریب سبک بازی کره‌ای‌ها تبدیل شود، اگر روز خوبش باشد و از آن شوت‌های سرکش هم بزند که چه بهتر!
 
شماره هشتی که بیست است!
آرپی‌جی‌زن قرمزها فعلاً روی فرم است و همه‌کار برای تیمش می‌کند؛ از بازیسازی و پاس‌های عمقی گرفته تا توپ‌گیری و تخریب بازی‌خوانی حریف، از رهبری میانه زمین گرفته تا گلزنی در لحظات حساس. احمد نوراللهی دیگر آن جوانی نیست که آلترناتیو بزرگان باشد، احمد حالا کاپیتان دوم سرخ‌هاست و تجربه‌اش نشان داده که کلید باز کردن در‌‌های بسته را می‌تواند پیدا کند. شماره 8 ارتش سرخ در فینال آسیا باید یاد علی کریمی را در خاطر هواداران زنده کند، برای قهرمانی و برای جاودانه شدن در تاریخ.
 
آخرین ضربه رو محکم‌تر بزن!
مهدی عبدی با گلزنی در دربی پایتخت مشهور شد و با کشیدن جور محرومیت عیسی آل‌کثیر در دیدار با النصر عربستان، محبوب. عبدی در ابتدای جوانی به چیزی که خیلی‌ها آرزویش را داشتند رسیده اما بازی امروز سنگ محک اوست. در چنین بازی‌هایی فرصت‌های کمی به‌دست می‌آید و یک مهاجم شش‌دانگ باید از همین معدود شانس‌ها برای غریو شادی پس از گل استفاده کند. فرصت‌ها اندک هستند و مثل ابر در گذر، مهدی جوان باید خودی نشان دهد تا گل قهرمانی پرسپولیس در آسیا به نام او ثبت شود، نه کس دیگری.
 
یک خداحافظی شیرین
برای گشودن یک قفل معمولاً‌ به کلید نیاز است اما در مواقع اضطراری می‌توان قفل را شکست. بشار را دقیقاً برای همان موقع‌ها ساخته‌اند؛ وقتی همه چیز سوئیچ شده و خبری از گشایش نیست، یک پاس ریزبینانه و یا یک دریبل کوچک می‌تواند کاری بزرگ را شکل دهد. رسن که مطمئناً پس از دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا پرسپولیس را ترک می‌کند، برای آخرین خاطره هم که شده با شماره 5 تیم سرخ دلبری خواهد کرد تا همه اینگونه یادشان بماند چه الماسی بود این عراقی خوش‌استایل!
 
آچار فرانسه تیم یحیی
سیامک شاید خودش هم نداند که پست اصلی‌اش در پرسپولیس چیست اما هر کجا که گل‌محمدی بازی‌اش داده، بهترین نتیجه را گرفته. نعمتی همان بازیکن چندپسته‌ای ا‌ست که پرسپولیس در مواقع لزوم به او احتیاج دارد و درخشش‌هایش در پست دفاع راست و وینگر بیانگر این موضوع شده. سیامک امروز در پست هجومی به میدان می‌رود و قرار است جای خالی احسان پهلوان را پر کند، شاید کمی با چاشنی سرعت و امیدوار به تکرار خاطره خوش گلزنی‌اش به السد.
 
امید به عالیشاه
شقیقه‌هایش در پرسپولیس سفید شده اما نیمکت تیم محبوبش را هم به فیکس تیم‌های دیگر نمی‌فروشد. 
امید عالیشاه با شماره‌ای که سال‌ها بر تن مهدی مهدوی‌کیا بود به الجنوب خواهد رفت تا موشک فوتبال ایران را به ببرهای کره‌ای نشان دهد. 
حضور فیکس در فینال لیگ قهرمانان آسیا پاداش صبوری‌های امید است که با یک عملکرد عالی با اسانس یک پاس گل، مانند خامه روی کیک تکمیل خواهد شد.
 
یک جعبه جواهر
برخلاف سال 2018 نیمکت پرسپولیس اما خالی از سکنه نیست و مهره‌هایی هستند تا نیاز یحیی را برآورده کنند. گل‌محمدی می‌تواند روی آرمان رمضانی، علی شجاعی و کمال کامیابی‌نیا حساب ویژه‌ای داشته باشد. مهم نیست که چه کسی گل می‌زند و چه کسی پاس گل می‌دهد، مهم این است که همه زیر یک لوای واحد به نام پرسپولیس و برای یک هدف واحد به نام نخستین افتخار آسیایی در لیگ قهرمانان می‌جنگند و فرمانده هر چه دستور دهد، همان است!
 
 

 


Page Generated in 0.0049 sec