printlogo


کد خبر: 221083تاریخ: 1399/9/29 00:00
ذره‌بین روی اولسان هیوندای، ببر وحشی کره‌ای
گنگسترهای پیر اما بی‌رحم

سام ستارزاده
 
برای مردم بندر اولسان، کلمه «هیوندای» تنها در فرهنگ لغت نیست که معنای «مدرنیته» و «تمدن‌گرایی» می‌دهد. همانطور که کارخانه صنایع سنگین هیوندای با تبدیل اولسان به قطب کشتیرانی و پتروشیمی کره جنوبی، این بندر را ‌قلب تپنده صنعت کره قرار ‌داده، تیم نخست فوتبال این بندر که تحت تملک همین کارخانه قرار ‌دارد نیز در عرض کمتر‌ از چهار دهه در قامت یک تیم مهارناپذیر در حمله خود را به فوتبال آسیا نشان داد.
دو فصل به‌یادماندنی اولسان هیوندای در لیگ قهرمانان کارشناسان ورزشی را مجاب ساخت تا به آنان لقب «گنگسترهای آسیا» را بدهند؛ اولی در سال 2006، جایی که در 6 بازی 14 مرتبه موفق به گلزنی شدند و در نهایت هم‌کشوری آنان، جئونبوک موتورز، ترمزشان را در یک‌قدمی فینال کشید. دیگری هم در سال 2012 که با 24 گل به فینال رسیدند و در شهر خود سه گل دیگر نیز برای الاهلی عربستان کنار گذاشتند تا فاتح باارزش‌ترین عنوان تاریخشان گردند.
در این دوره نیز، ببرهای اولسان در تمام دیدارهایشان جشن گلزنی گرفتند؛ مجموعاً 21 بار اما برخلاف هشت سال قبل، آنها‌ با یک دفاع مستحکم خود را به فینال رساندند. تنها 5 گل خورده؛ آن‌هم در شرایطی که سنگربان ملی‌پوششان، جو هئون وو، به‌علت ابتلا به کرونا تنها یک بازی برایشان انجام داد. هدایت اولسان در اختیار کیم دو هون است؛ مهاجم اسبق چشم‌بادامی‌ها که سابقه گلزنی به تیم‌ملی کشورمان و سلسائو را هم دارد. بهره‌مندی از یک اسکواد عمیق و باکیفیت، امکان طرح‌ریزی چهارمین تیم برتر تورنمنت در اجرای بازی مالکانه و برترین تیم مسابقات از لحاظ تعداد شوت و گل را به این سرمربی 50ساله داده است.
دو سوم این گل‌ها را سه بازیکن زده‌اند؛ جونیور نگرائو، بیارن جانسون‌ و بیت گارام یون. اولی که با اختلاف فاحش نسبت به رقبایش در کی‌لیگ به آقای گلی کره جنوبی رسیده و دومی که ژانویه امسال و از آلکمار آمده، به‌ندرت درکنار هم بازی می‌کنند؛ چرا که اولسان معمولاً با یک مهاجم هدف بازی می‌کند. با این وجود، پای هر یک 5 بار به گلزنی باز شده. دقیق‌تر بررسی کنیم، از هر 4 شوت هرکدام یکی منجر به گل شده. یون کمی عقب‌تر بازی می‌کند؛ در پست هافبک دفاعی اما مهارت ایستگاهی‌زنی و شوت‌زنی وی در دور گروهی کمک شایانی به صعود آبی‌های اولسان کرد. به‌علاوه، خلاقیت این هافبک شماره 10 در خلق موقعیت، او را با سه پاس‌گل، در جمع برترین‌های فصل آسیا قرار 
داده.
دردفاع، جذاب‌ترین مهره گنگسترها در فینال شنبه‌عصر، جونگ سئونگ هئون است؛ از این زاویه که این مدافع ملی‌پوش، در بازی اختتامیه سال 2018 نیز با پیراهن کاشیما مقابل پرسپولیس قرار ‌گرفت. با توجه به نامشخص‌بودن وضعیت جسمانی کیم کی هی، احتمالاً جونگ زوج دیو بولتهویس در خط دفاعی اولسان باشد. مدافع چپ آنان نیز پارک جو هو است؛ بازیکنی که یک سال در ماینتس و دو سال در دورتموند زیر نظر توماس توخل کار کرده و پنج بازی هم با پیراهن زنبورها انجام‌ ‌داده. آنها‌ یک لژیونر مطرح دیگر نیز در خط میانی دارند؛ لی چئونگ یونگ، وینگر سابق کریستال‌پالاس، بولتون و بوخوم.
کیم دو هون معمولاً تیمش را با آرایش 1-3-2-4 به زمین می‌فرستد. بازیکنانش در پیداکردن یکدیگر با چشم‌های بسته در کنفرانس شرق شهره هستند. 
هافبک‌هایی نظیر بیت گارام و دو جائه وون نیز به استفاده از کوچک‌ترین فضاها برای شوت‌زنی از راه دور عادت ورزیدند. البته یحیی گل‌محمدی بیشتر نگران مهارت پنالتی‌گیری طرف کره‌ای- به‌ویژه جونیور- است. در سوی مقابل، فاصله زیاد بین مدافعین اولسان با یکدیگر و البته با هافبک‌ها، نقطه ضعف قابل‌توجه این تیم به‌شمار می‌رود؛ امتیازی که به پرسپولیس داده شده تا روی ضدحمله‌ها برای افزایش بخت گلزنی به این اولسان حساب باز ‌کند.
اولسان هیوندای تابه‌حال هفت بار با نماینده‌های غرب آسیا رودررو شده و هر هفت جدال خود را برده؛ آن‌هم با دریافت تنها یک گل از بنیادکار. آنها به خط حمله قدرتمندشان برای رسیدن به برد هشتم و البته جام دوم تاریخشان اتکا می‌ورز‌‌ند؛ ولی سدی که برابر آنهاست، مقاومتش را دربرابر جونیورها و یانسن‌های زیادی به‌رخ کشیده. پرسپولیس یحیی اگر باهوش و با برنامه عمل کند، می‌تواند از نقطه ضعف رقیب کره‌ای که میانگین سنی بالای 30 سال ترکیب آغازگرش است، نهایت استفاده را ببرد و در زمان خستگی رقیب، ضربه کاری را به آخرین حائل میان آنها‌ و نشان قهرمانی قاره کهن وارد کند.
 

Page Generated in 0.0059 sec