printlogo


کد خبر: 221079تاریخ: 1399/9/29 00:00
کلید موفقیت سرخ‌ها در گرو مهار سه بازیکن اولسان

سپهر خرمی
 
ظهر امروز از ساعت 15:30 دیدار پایانی لیگ قهرمانان آسیا بین دو تیم پرسپولیس ایران و اولسان هیوندای کره‌جنوبی با سوت داور قطری آغاز خواهد شد. بی‌شک طولانی‌ترین جمعه چند سال اخیر برای هواداران پرسپولیس سپری شد و انتظارها بعد از وقفه‌ای دو ماهه از صعود به فینال این رقابت‌ها به پایان رسید.
اولسان در بسیاری از آمارهای فنی نسبت به شاگردان یحیی گل‌‍محمدی برتری دارد و در واقع رتبه نخست اکثر عملکردهای فنی تیمی در قاره است اما آیا این تیم واقعا شکست‌ناپذیر است و یا پرسپولیسی‌ها با اندکی تدبیر می‌توانند قفل قهرمانی در لیگ قهرمانان قاره کهن را برای اولین بار باز کنند؟
 
مهار سه بازیکن کلیدی اولسان؛ واجب‌تر از نان شب!
تیم فوتبال اولسان هیوندای کره، بیش از هر تیم دیگری در بخش شرق و غرب آسیا در امر گلزنی موفق بوده؛ 21 گل زده آماری است که این تیم را در صدر جدول بهترین خط حمله این تورنمنت قرار داده است. نکته حائز اهمیت اما جایی است که بدانیم 14 گل از این 21 گل را فقط سه بازیکن تیم وارد دروازه رقبا کرده‌اند. جونیور نگرائو برزیلی و بیورن یانسن نروژی دو مهاجم خطرناک آنها هستند که هر کدام 5 بار موفق به گلزنی شدند و یون بیت‌گرام هافبک باتجربه و کره‌ای این تیم نیز با زدن 4 گل و دادن 3 پاس گل ثابت کرده که به شدت بازیکن باکیفیت و البته خطرناکی است. 
جونیور نگرائو در 30 مسابقه فصل اخیر لیگ کره جنوبی موفق به زدن 27 گل شد اما تعلل خط دفاعی این تیم در چند مسابقه آخر باعث شد تا قهرمانی را به رقیب دیرینه خود واگذار کنند. اگر بدانیم که 16 گل از 21 گل این تیم از داخل محوطه جریمه به ثمر رسیده مهار این سه بازیکن می‌تواند زمینه‌ساز یک «کلین‌شیت» دیگر و یا همان بسته نگه داشتن دروازه از سوی حامد لک شود که اگر این اتفاق رخ دهد پرسپولیس اولین تیم تاریخ لیگ قهرمانان خواهد بود که توانسته در شش مسابقه دروازه تیمش را بسته نگه دارد.
 
ترکیب احتمالی؛ کمال کامیابی‌نیا بیرون و مهدی شیری ثابت
شاید بدترین اتفاق ممکن برای یحیی گل محمدی‌، لغو دیدار با ذوب‌آهن در ورزشگاه آزادی بود چرا که او نتوانست ترکیب‌های مدنظرش را در مسابقات رسمی لیگ برتر تست کند و حالا باید بهترین نفراتش را بدون برگزاری دیدار رسمی طی 20 روز اخیر راهی دیدار پایانی کند. برای بررسی دقیق‌تر ترکیب اصلی اما بد نیست نگاهی به دیدار درون تیمی سرخپوشان در ورزشگاه آزادی بیندازیم که باوجود لغو مسابقه با ذوب آهن، یحیی فرصت را غنیمت شمرد و دیدار تدارکاتی جدی بین دو تیم پرسپولیس برگزار کرد. در این مسابقه، بازیکنان محروم و کسانی که در لیست دیدار پایانی نیستند در تیم دوم بازی کردند اما حضور کمال کامیابی‌نیا در ترکیب تیم ذخیره‌ها این امر را تقریباً روشن کرد که سرلک و احمد نوراللهی دو هافبک دفاعی سرخپوشان مقابل اولسان کره‌جنوبی خواهند بود پس مهدی شیری نیز به عنوان دفاع راست وارد زمین می شود و سیامک نعمتی طبق چند مسابقه اخیر در پست هافبک راست وظیفه نفوذ و ارسال از جناحین را برعهده خواهد داشت. بشار رسن و امید عالیشاه دیگر هافبک‌های این تقابل حساس خواهند بود. همچنین مهدی عبدی هم به طور حتم تک مهاجم سرخ‌ها خواهد بود. گفتنی است حضور محمدحسین کنعانی‌زادگان، سیدجلال حسینی و حامد لک نیز کاملاً واضح و مبرهن خواهد بود.
 
چهارمین فینال آسیایی پرسپولیس
پرسپولیس با مربیگری یحیی گل‌محمدی در آستانه قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا است؛ اتفاقی که در صورت رخ دادن، برای اولین بار می‌تواند جام قهرمانی در این رقابت‌ها را به یک تیم ایرانی برساند. پیش‌تر اما سرخپوشان در سال 1990 موفق شده بودند در فینال جام در جام آسیا با پیروزی یک بر صفر در مجموع دو دیدار رفت و برگشت مقابل المحرق بحرین قهرمان این تورنمنت آسیایی شوند.  
در سال 1992 نیز بار دیگر سرخپوشان به فینال جام در جام رسیدند ولی این بار مقابل نیسان ژاپن ناکام بودند تا نایب قهرمانی نصیب قرمزهای پایتخت شود. پرسپولیس سال 2018 و در ورژن جدید طراحی لیگ قهرمانان آسیا برای اولین بار با مربیگری برانکو ایوانکوویچ به فینال این رقابت‌ها راه یافت و در دو دیدار رفت و برگشت با شکست دو بر صفر مقابل کاشیما ژاپن به مقام نایب قهرمانی بسنده کرد. این بار در سال 2020 که طولانی‎‌ترین زمان ممکن برای برگزاری یک رقابت بین‌المللی به واسطه شیوع ویروس کرونا بود با مربی ایرانی چون یحیی گل‌محمدی به فینال راه یافته و باید مقابل اولسان کره جنوبی قرار بگیرد و نکته شایان ذکر اینکه اولین فینال آسیایی است که قهرمانش با یک تک مسابقه در زمین بی‌طرف مشخص خواهد شد.

Page Generated in 0.0055 sec