printlogo


کد خبر: 221052تاریخ: 1399/9/29 00:00
ببرهای کره‌ای چگونه تیمی هستند؟
اولسان هیوندای؛ آواره‌ای که فینالیست شد

ملیکا اربابی
 
وقتی در سال ۱۹۸۳ باشگاه هیوندایی هورانگ در شمال غربی کشور کره‌جنوبی تأسیس شد، کمتر کسی فکر می‌کرد این باشگاه چند سال بعد نماینده استانی در جنوب شرقی کره خواهد شد. هورانگ در زبان کره‌ای به معنی «ببر» است و این باشگاه برای رسیدن به جایگاه امروزش ۲ بار تغییر مکان داده. ابتدا در اینچئون در شمال شرقی کره‌جنوبی بود، بعد به استان همجوار جیونگی رفت و از سال ۱۹۹۰ در اولسان مستقر شد. جایی که اکثر دفاتر شرکت هیوندایی هم در آن قرار دارند.
اولسان هیوندایی تا به حال دوبار قهرمان K League یا همان لیگ برتر کره‌جنوبی شده که آخرین بارش بر‌می‌گردد به ۱۵ سال قبل. آنها ۲ فصل پیاپی است که نایب قهرمان لیگ‌شان می‌شوند و امسال در جام حذفی هم به مقام دومی بسنده کردند. اولسان در بازی فینال مقلوب تیم جونبوک موتورز شد تا آنها هم در چند وقت اخیر طعم شکست را چشیده باشند.
تیم کره‌ای تا به حال دوبار در فینال آسیا حضور داشته. آنها اولین فینال را در سال ۲۰۱۲ از الاهلی عربستان بردند و دومین فینال‌شان هم امروز ظهر مقابل پرسپولیس ایران خواهد بود. فینالی که برای رسیدن به آن متحمل هیچ شکستی نشدند و به غیر از تساوی ۱-۱ در بازی اول مقابل اف‌سی توکیو، در بقیه بازی‌های‌شان همواره با برد زمین را ترک کرده‌اند.
خطرناک‌ترین بازیکن تیم فعلی اولسان کسی نیست جز شماره ۹ آنها یعنی جونیور نگرائو. او شاید به معروفی بازیکنانی مثل ژاوی و ریوالدو و بن‌عطیه و گابی که قبلاً پرسپولیس با آنها رو به رو شده و اتفاقاً در بیشتر اوقات شکست‌شان هم داده، نباشد اما از لحاظ خطرناکی چیزی از آنها کم ندارد.
مهاجم برزیلی در 8 بازی که این فصل برای تیمش در لیگ قهرمانان آسیا انجام داده، 5 گل به ثمر رسانده و در مجموع تا اینجای کار، 22 شوت به سمت دروازه حریفان زده که 15 تای‌شان در چارچوب بوده. آماری که به خوبی نشان می‌دهد بازیکنان پرسپولیس با چه مهاجم دقیق و چارچوب‌شناسی طرف هستند.
اولسان درست مانند پرسپولیس یک مربی بومی روی نیمکتش می‌بیند؛ کیم دو هون. مهاجم سابق تیم ملی کره‌جنوبی که اتفاقاً یکبار در چارچوب مسابقاتی چهارجانبه در قاهره در سال ۲۰۰۱ یک گل هم به ایران زد و زمینه‌ساز پیروزی یک بر صفر کره‌ای‌ها در آن بازی شد.
دو‌هون به عنوان بازیکن دو بار فینال جام باشگاه‌های آسیا را تجربه کرده و هر دو بار هم بازی نهایی را واگذار کرده. آخرینِ آنها در لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۰۴ بود که کیم از قضا در پایان به عنوان آقای گلی مسابقات هم رسید.
حالا او با چنین تجربه‌ای فردا باید نماینده کره‌جنوبی را در مهم‌ترین بازی‌اش به عنوان سرمربی هدایت کند. بازی‌ای که ما مشتاقانه دوست داریم ناکامی دو‌هون در فینال‌های آسیایی را به عدد ۳ برساند.

Page Generated in 0.0058 sec