printlogo


کد خبر: 221043تاریخ: 1399/9/29 00:00
کاوه: منفعتی از مسابقات صربستان نبردیم
حضور یزدانی و قاسم‌پور در لیگ مهم‌تر بود

مصاحبه
ناصر انصافی مقدم    
 
 پس از تعطیلی اجباری 10 ماهه کشتی دنیا به خاطر بیماری کرونا، مسابقه‌هایی تحت عنوان جام جهانی انفرادی کشتی در هر سه رشته فرنگی، آزاد و زنان از سوی اتحادیه جهانی کشتی فدراسیون کشتی در آخرین ماه این سال میلادی در شهر بلگراد پایتخت صربستان برگزار شد. ایران فقط با یک کشتی‌گیر آزادکار در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد که در نهایت هم که به یک مدال برنز دست پیدا کرد. این در حالی است که در غیاب کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، قزاقستان، ازبکستان و چند کشور صاحبنام دیگر به دلیل بیماری کرونا، روسیه با ترکیب کاملی در این تورنمنت بین‌المللی ناشناخته حضور پیدا کرد. به بهانه برگزاری این رقابت‌ها و نتایجی که ایران گرفته، سراغ محسن کاوه، مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد می‌رویم و دقایقی با او همکلام می‌شویم.
 
حسن یزدانی و کامران قاسم‌پور دو کشتی‌گیر سرشناس کشورمان در وزن‌های 86 و 92 کیلوگرم برای رقابت‌های صربستان انتخاب شده بودند، چطور شد که کادر فنی دو کشتی‌گیر جوان را جایگزین آنها کرد؟
جام جهانی انفرادی در صربستان دقیقاً با مرحله نیمه نهایی و نهایی رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی باشگاه‌های ایران همزمان شده بود؛ شاید برای کشتی و حتی کشتی‌گیران ما مسابقه‌های لیگ برتر از رقابت‌هایی که قرار بود به میزبانی صربستان برگزار شود از جهات مختلف بسیار مهم‌تر و با ارزش‌تر بود. از طرفی هم ما می‌خواستیم که به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در کشتی دنیا، مسابقه‌هایی که زیرنظر اتحادیه جهانی کشتی در صربستان برگزار می‌شد را از دست ندهیم؛ بنابراین به این نتیجه رسیدیم که در انتخاب دو کشتی‌گیر اعزامی خود تجدیدنظر کنیم و به جای حسن یزدانی و کامران قاسم‌پور، رحمان عموزاد خلیلی و امیرمحمد یزدانی را به صربستان اعزام کنیم. حضور حسن یزدانی و کامران قاسم‌پور در لیگ برتر کشتی بسیار مهم‌تر از رقابت‌های بین‌المللی در صربستان بود.
اما حتی غلامرضا محمدی هم از رفتن به صربستان خودداری کرد؟
غلامرضا محمدی ترجیح داد در ایران بماند که رقابت‌های کشتی‌گیران کشورمان در مرحله نیمه نهایی و نهایی مسابقه‌های لیگ برتر کشتی آزاد را زیرنظر بگیرد تا بهترین نفرات را برای آینده به اردوی تیم ملی کشتی آزاد دعوت کند. ما برای اعزام دو کشتی‌گیر و مربی خود به صربستان بحث‌های فراوانی در دو هفته گذشته داشتیم و خلاصه به این نتیجه رسیدیم که منفعت کشتی ما در لیگ برتر کشتی بیشتر از حضور در مسابقه‌هایی است که تحت عنوان جام جهانی کشتی آزاد انفرادی در صربستان برگزار می‌شود و برای همین حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و غلامرضا محمدی در ایران ماندگار شدند و به صربستان نرفتند.
کشتی ما چرا به جای یک ترکیب بسیار ناقص یعنی فقط دو کشتی‌گیر، با یک ترکیب چهار یا پنج نفره در مسابقه‌های جام جهانی انفرادی در صربستان حضور پیدا نکرد؟
لزومی به اعزام کشتی‌گیران بیشتری احساس نمی‌شد، یعنی کشتی ما نفعی از این حضور نمی‌برد. ما مثل روس‌ها دنبال کسب نتیجه و مدال در صربستان که برگزارکننده یک دوره مسابقه‌های نصف و نیمه و در حد یک تورنمنت بین‌المللی درجه یک است، نبودیم و برای همین نمی‌خواستیم که کشتی‌گیران ملی‌پوش ما که درگیر رقابت‌های لیگ برتر کشتی بودند را روانه صربستان کنیم؛ باز هم ما دو کشتی‌گیر به صربستان فرستادیم در حالی‌ که آمریکایی‌ها و چند کشور پیشرفته دیگر که اصلاً از حضور در رقابت‌های بین‌المللی در صربستان خودداری کردند و به آن اصلاً اهمیتی ندادند. در واقع در صربستان چیزی عاید کشتی ما نمی‌شد.
در مجموع جام جهانی کشتی انفرادی در صربستان را چطور ارزیابی کردید؟
پس از برگزاری رقابت‌های کشتی فرنگی آن فهمیدیم که این مسابقه‌ها، جام جهانی نیست که به صورت تیم به تیم برگزار می‌شود و فقط یک دوره تورنمنت بین‌المللی کشتی همچون جام‌هایی نظیر ایوان یاریگین در روسیه، دان کلوف در بلغارستان، یاشار دوغو در ترکیه و جام تختی در ایران است و چیزی بیشتر از آن نیست. اتحادیه جهانی کشتی برای اینکه این مسابقه‌ها در سطح جهانی برگزار شود، چاره‌ای نداشت که نام جام جهانی انفرادی را روی آن بگذارد. ناگفته نماند که این مسابقه‌ها در سطح محدودی برگزار شد.
به نظر شما برگزاری این مسابقه‌ها در شرایط خاص کرونایی تصمیم درستی بود؟
به هر ترتیب مدت‌ها بود که کشتی جهان در تعطیلی کامل به ‌سر می‌برد و اتحادیه جهانی کشتی برای فعالیت دوباره کشتی دنیا چاره‌ای نداشت تا به هر ترتیب و هر طریقی که شده مسابقه‌هایی را تحت هر عنوانی در یک کشور راه‌اندازی و برگزار کرده تا دوباره کشتی دنیا خود را پیدا و بازیافته کند. کشتی واقعاً داشت فراموش می‌شد. پس از ماه‌ها تعطیلی کشتی در جهان، تلاش اتحادیه جهانی کشتی و حتی فدراسیون کشتی روسیه به سرکردگی «میخائیل مامیاشویلی» ستودنی و قابل تقدیر است. اتحادیه جهانی کشتی و فدراسیون کشتی روسیه همه انتقادات و خطرات ناشی از بیماری کرونا را برای برگزاری مسابقه‌ها تا کشتی دنیا دوباره از سر گرفته شود، به جان خریدند و این بسیار مهم است.
بعد از برگزاری مسابقه‌های جام جهانی انفرادی در صربستان آیا سایر تورنمنت‌های بین‌المللی برگزار می‌شود؟
اتحادیه جهانی کشتی از همه کشورها خواسته است براساس قوانین و مقررات خود در خصوص مقابله با بیماری کرونا عمل کرده و در صورت لزوم تورنمنت‌های بین‌المللی کشتی خود را برگزار کنند. مثلاً در ایران باید ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه بدهد تا ما بتوانیم رقابت‌های بین‌المللی جام تختی را برگزار کنیم و سایر کشورها هم همین شرایط را دارند. اتحادیه جهانی کشتی حتی برای برگزاری مسابقه‌های قهرمانی قاره‌ها و همینطور رقابت‌های گزینشی المپیک هم در سال آینده برنامه‌ریزی کرده و ما در اسفند ماه امسال باید در مسابقه‌های قهرمانی کشتی قهرمانی آسیا هم حضور پیدا کنیم.
 

 


Page Generated in 0.0047 sec