printlogo


کد خبر: 219831تاریخ: 1399/9/12 00:00
در دوران کرونا چه بر سر باشگاه‌های کوچک می‌آید؟
گزارش ویژه‌ای ازنبرد برای بقا

مارک دویل
 
پیروزی غیرمنتظره در خانه لاتزیو جشن اودینزه را رقم زد. این پیروزی سه بر یک نه ‌تنها آنها را به رده سیزدهم جدول سری آ رساند و فاصله‌شان را با منطقه سقوط 5 امتیاز کرد، بلکه در شب سالگرد تأسیس باشگاه هم رقم خورد. اودینزه در 30 نوامبر 1896 تأسیس شده است. البته مشخصاً هواداران نمی‌توانستند به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، این پیروزی را در خیابان‌ها جشن بگیرند. پیش‌تر، برای باشگاه‌های کوچک پنج لیگ بزرگ اروپا، «نبرد بقا» به معنای فرار از سقوط بود. اما این روزها، این اصطلاح به معنای واقعی کلمه یعنی تلاش باشگاه‌ها برای جلوگیری از انحلال و ادامه حیات.
اودینزه سال‌هاست که به عنوان یکی از باشگاه‌های پیشرو در ایتالیا شناخته می‌شود، که این به دلیل شبکه گسترده استعدادیابی آنهاست که باعث شده بتوانند امثال مارسیو آموروسو، الکسیس سانچس، خوان کوادرادو، کوادو آساموا، و سمیر هاندانوویچ را کشف کنند، و آنها را با سودی بالا بفروشند. آنها در همان فوریه که همه‌گیری در ایتالیا شدت گرفت، می‌دانستند که فوتبال با چه تهدیدی روبه‌رو است. ماگدا پوتزو، هماهنگ‌کننده بازاریابی استراتژیک باشگاه می‌گوید: «ما اولین باشگاهی در سری آ بودیم که پشتیبانی از برنامه زوم را برای همه افراد مرتبط با باشگاه آغاز کردیم. ما برنامه تیم مدیریت را ارائه کردیم و به بازیکنان و خانواده‌هایشان توصیه‌هایی کردیم که چطور با این شرایط پراضطراب و غیرمنتظره کنار بیایند.» این همه‌گیری همچنان کابوس همه دنیا است. فوتبال حالا پشت درهای بسته برگزار می‌شود. نبود درآمد بلیت‌فروشی باعث مشکلات بزرگی برای باشگاه‌هایی مانند اودینزه شده است، که سهم کمتری از حق پخش تلویزیونی دارند. از سوی دیگر، سری آ به اندازه لیگ برتر درآمد حق پخش تلویزیونی ندارد. البته اودینزه به‌خوبی می‌داند که چطور فاصله دارا و ندار را در فوتبال اروپا پر کند. پوتزو می‌گوید: «هشت سال پیش که کار در فوتبال را آغاز کردم، تقریباً 95درصد درآمد از حق پخش تلویزیونی و فروش بلیت بود. افراد حاضر در این صنعت انگیزه‌ای نداشتند که روش‌های دیگر را امتحان کنند و خارج از چارچوب فکر کنند. خانواده من فعال صنعت بودند و وقتی به فوتبال آمدم، گفتم: این مسخره است. ما باید منابع درآمد بیشتری را پیدا کنیم. شما در کسب‌وکار نمی‌توانید سهل‌انگار و تنبل باشید. چه باشگاه بزرگی باشید و چه باشگاهی کوچک. وقتی اتفاقی مانند ویروس کرونا روی می‌دهد، درمی‌یابید که باید هوشمندتر رفتار کنید. یکی از اولین مأموریت‌های من پس از افتتاح داچیا آره‌نا این بود که از مناطق دیگر درآمد کسب کنیم. نمی‌توان تنها وابسته به اتفاقات داخل میدان بود. به نظرم این همه‌گیری به باشگاه‌ها درس مهمی داد.» همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده مدل تجاری فوتبال زیر سؤال برود، چرا که وابستگی زیادی به حق پخش تلویزیونی دارد. اینکه لیورپول، قهرمان جام باشگاه‌های جهان، مجبور شد از دولت بریتانیا کمک مالی بگیرد نشان می‌دهد که این صنعت چه شرایطی دارد. خطر ورشکستگی برای تیم‌های کوچکتر بیشتر هم است، اما پوتزو می‌گوید که این دشواری‌ها، فرصت هم به همراه دارند: «رقابت برای ما سخت و سخت‌تر شده است. درآمد باشگاه‌ها بر مبنای دستمزد بازیکنان، بازار نقل و انتقالات، اسپانسرشیپ و حق پخش تلویزیونی است و باشگاه‌های کوچکتر باید بر سر این مورد آخر بجنگند. اما عمیقاً بر این باورم که باشگاه‌های کوچکتر باید خلاق‌تر باشند. شما باید محتوای فوتبالی تولید کنید، تا باشگاه تنها متکی به نتایج داخل میدان نباشد. اودینزه اولین باشگاه ایتالیا بود که یک استراتژی استعدادیابی بین‌المللی راه انداخت. وقتی ما این کار را شروع کردیم حتی بزرگترین باشگاه‌های سری آ هم این کار را نمی‌کردند. حالا با گسترش جهانی‌سازی و پیشرفت فناوری، کار برای باشگاه‌هایی مانند ما سخت‌تر هم شده است. اما چون ما از دیگران زودتر کار را شروع کردیم، در این زمینه برتری داریم. ما شبکه گسترده‌ای از استعدادیاب‌ها را داریم که بزرگتر هم شده است. رابطه با باشگاه واتفورد انگلیس هم برای ما خیلی مفید بود. ما هم‌افزایی داشتیم و توانستیم در بازاری که برای باشگاه‌های کوچک رقابتی‌تر و سخت‌تر شده، برتری کسب کنیم. اودینزه، یوونتوس، ساسولو و آتالانتا تنها باشگاه‌های ایتالیایی هستند که خودشان ورزشگاه دارند. ورزشگاه‌ها در حال حاضر به روی هواداران بسته هستند اما ورزشگاه ما به عنوان شتاب‌دهنده ایده‌هایمان عمل می‌کند و باید همیشه باز باشد. ورزشگاه باید 365 روز سال را باز باشد و همه در باشگاه روی ایده‌ها و پروژه‌هایی که ارتباط مستقیم با خود بازی‌ها ندارد، کار کنند. مزیت بزرگ باشگاه‌های کوچکتر این است که جای بیشتری برای نوآوری در بازاریابی دارند. ما می‌توانیم کارهای خلاقانه‌تری انجام دهیم، چون نسبت به باشگاه‌های بزرگ انعطاف‌پذیرتر هستیم و باید استراتژی‌ای تدوین کنیم که خارج از زمین بازی هم کار کند. سال‌ها پیش، این کار غیرممکن بود و همه چیز به نتایج داخل میدان برمی‌گشت. اما حالا ضروری است که فراتر از فوتبال داخل زمین فکر کنیم. من همیشه به شرکایمان می‌گویم: اگر تنها به فکر نتایج داخل میدان هستید، در اودینزه سرمایه‌گذاری نکنید. وقتی سرمایه‌گذاری کنید که باور داشته باشید ما پروژه‌ای منسجم و جذاب داریم و البته پروژه‌ای که بتواند در داخل و خارج میدان، اثرات کرونا را کاهش دهد.»
منبع: سایت گل
 

Page Generated in 0.0057 sec