printlogo


کد خبر: 219542تاریخ: 1399/9/9 00:00
فروش سرخابی‌ها مثل فروش لیوانی است که زنجیر شده

مصطفی هاشمی‌طبا 

از سال 1380، ما می‌خواهیم دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را خصوصی کنیم. آخرین زمانی که برای این منظور مشخص شد، شهریور ماه سال جاری بود. اما گفته شد که قرار است 5 درصد سهام را وارد بورس کنند. رئیس خصوصی‌سازی مصاحبه‌ای در همین راستا انجام داد و گفت برای خصوصی‌سازی این دو باشگاه باید سه شرط اصلی تحقق پیدا کند تا بتوانیم آن را وارد بورس کنیم. این حرف کاملاً صحیح است.
بنده هم از 18 سال پیش گفتم اگر قرار است دو باشگاه دولتی وارد بورس شود، باید مسائل مالی و ترازنامه‌هایش مشخص شود و شرکت برای سه سال سودآور باشد. این در حالی است که ما همچنان امیدواریم که تا پایان سال جاری این دو باشگاه وارد بورس شوند. آن هم تنها با عرضه 5 درصد از سهام تا قیمت سهام این باشگاه‌ها مشخص شود.
همه اینها در شرایطی است که دو شرکت پرسپولیس و استقلال مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند و تا زمانی که از این ماده قانونی بیرون نیایند، قابلیت واگذاری را نخواهند داشت. مقابل این موضوع گفته می‌شود که قرار است تنها برند این دو باشگاه واگذار شود اما حتی این روش هم مشمول ماده 141 قانون تجارت نیست و نمی‌شود که این شرکت‌ها را به صورت مجزا واگذار کنند. براساس ماده 141 قانون تجارت، باید بافت مالی این شرکت‌ها از طرف سرمایه‌گذار و صاحبانش مشخص شود و یا اعلام ورشکستگی کند و اموال این شرکت‌ها در میان طلبکاران آنها تقسیم شود. تا زمانی که شرکتی مشمول ماده 141 باشد، نمی‌توان هیچ اقدامی در جهت واگذاری آن انجام داد. درست مثل این است که شما لیوانی را با زنجیری به جایی ببندید و بعد آن را بفروشید. شخصی که بخواهد این لیوان را بخرد، بدون شک می‌گوید اول زنجیر را باز کنید. برای اینکه شرکت‌های پرسپولیس و استقلال هم قابلیت معامله پیدا کنند باید از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج شوند.
اگر گفته می‌شود که فلان زمین به نام فلان باشگاه درآمده و میزان سرمایه این شرکت افزایش داشته، در شرایطی قابل قبول است که شرایطش به صورت رسمی حاصل شود. حسابرس رسمی باید تأیید کند که این شرکت دیگر مشمول ماده 141 نیست و ترازهای مالی آن معنی دارد. این باشگاه‌ها باید صورت اموال و صورت سود و زیان داشته باشند و افزایش سرمایه بدهند. همین که بگویند ما زمین داریم، تا زمانی که این زمین در اداره ثبت شرکت‌ها به نام این شرکت ثبت نشود و گواهی‌اش تأیید نشود، نمی‌توان به آن امیدوار بود.
تنها در صورتی می‌توانیم به واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال امیدوار باشیم که تمامی این اقدامات انجام شود. یا بافت مالی و تراز مالی دو باشگاه به صورت درست و رسمی مشخص شود و یا اعلام ورشکستگی کنند. اگر این اقدامات انجام شود، می‌توان به خصوصی‌سازی امیدوار بود.

Page Generated in 0.0046 sec