printlogo


کد خبر: 219509تاریخ: 1399/9/9 00:00
داور بازی آرژانتین و انگلیس:
افتخار می‌کنم که در گل قرن مارادونا نقش داشتم

علی بن‌ناصر، داور تونسی‌ که دیدار آرژانتین و انگلیس در جام جهانی 1986 را سوت زد، می‌گوید افتخار می‌کند که به دیگو مارادونا کمک کرد گل قرن را به ثمر برساند.
مارادونا در آن بازی از نیمه زمین خودی توپ را گرفت و بازیکنان حریف را یکی پس از دیگری دریبل زد و توپ را به گل تبدیل کرد. او چهار دقیقه پیش از این گل، ضربه مشهور «دست خدا» را زده بود.
بن‌ناصر که حالا 76 سال دارد، می‌گوید که چاره‌ای نداشت جز اینکه گل اول مارادونا را بپذیرد. او با مارادونا در سال 2015 دیدار کرد و مارادونا پیراهن امضاشده‌اش را به او داد.
بن‌ناصر درباره گل دوم مارادونا گفت: «او از میانه زمین کارش را آغاز کرد و من از نزدیک تعقیبش می‌کردم. زمانی که بازیکنی مانند مارادونا در بازی حضور دارد، نمی‌توانید چشم از او بردارید. بازیکنان حریف سه بار تلاش کردند که او را به زمین بیندازند اما اشتیاق او برای پیروزی او را به پیش راند. هر بار که خطا رخ می‌داد، من داد می‌زدم: آوانتاژ! تا اینکه او به محوطه جریمه رسید. من از بیرون محوطه جریمه آن صحنه را دیدم و برایم شگفت‌انگیز بود که او چطور سه نفر را رد کرد، آن هم در حالی که نزدیک به 50 متر را با سرعت دوید. به خودم گفتم: مدافعان حالا تلاش می‌کنند که رویش خطا کنند. انتظارش را داشتم که خطا انجام شود و آماده زدن سوت پنالتی بودم اما او یک مدافع دیگر را هم جا گذاشت و دروازه‌بان را هم رد کرد و گلی را زد که گل قرن نام گرفت.
افتخار می‌کنم که به عنوان یک فرد و یک داور، در به ثمر رسیدن این دستاورد تاریخی نقش داشتم. اگر در سه برخورد اول به نشانه خطا سوت زده بودم، چیزی که تا این حد تماشایی بود را از دست می‌دادیم. آن آوانتاژها یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای من است.»
آن بازی در مقابل دیدگان نزدیک به 115 هزار طرفدار در ورزشگاه آزتک در مکزیکوسیتی برگزار شد و بن‌ناصر گفت که مهم‌ترین دیدار زندگی‌اش بوده است، هرچند که گل اول را به اشتباه درست اعلام کرد: «آن را کاملاً آشکار به خاطر دارم. مدافع انگلیس (استیو هاج) به زیر توپ ضربه زد و توپ به عقب رفت و مارادونا و پیتر شیلتون به هوا پریدند. روی هر دو نفر به سمت من نبود. کمک داور، بوگدان دوچف بلغاری، دید بهتری نسبت به صحنه داشت. من اول دستپاچه شدم و به دوچف نگاه کردم که به مرکز میدان برگشت و به این ترتیب گل را پذیرفت. او اعلام خطای هند نکرد. قوانینی که فیفا قبل از بازی به ما اعلام کرده بود مشخص بود: اگر کمک داور در موقعیتی بهتر از ما بود، باید به تصمیم او احترام می‌گذاشتیم.»
دوچف در 80 سالگی و در سال 2017 درگذشت. او گفته بود که فیفا اجازه نمی‌داد آنها با داوران وسط بر سر تصمیماتشان بحث کنند: «اگر فیفا یک داور از اروپا را برای چنین دیدار مهمی انتخاب کرده بود، گل اول مارادونا رد می‌شد.»
حالا بن‌ناصر می‌گوید: «واکنش بازیکنان انگلیس زیبا بود. گری لینکر به نزد من آمد و گفت: داور، لطفاً، خطای هند! من هم جواب دادم: لطفاً بازی کن! از دید من، آن گل صددرصد از نظر قواعد فیفا درست بود.»
لینکر در فاصله 9 دقیقه مانده به پایان مسابقه یک گل برای انگلیس زد و سپس نزدیک بود گل تساوی را هم به ثمر برساند. بن‌ناصر می‌گوید: «وقتی انگلیس گلش را زد، من شخصاً دوست داشتم گل مساوی را هم بزنند. می‌خواستم برای 30 دقیقه دیگر از بازی لذت ببرم. آن بازی از لحظه اول تا لحظه آخر برایم لذت ناب بود. با وجود گرمای آن روز، دوست داشتم بازی به وقت اضافه برود. این بازی زیبایی بین دو تیم بزرگ بود.»
زمانی که مارادونا در سال 2015 به تونس رفت، با بن‌ناصر در خانه‌اش دیدار کرد. او می‌گوید: «به او گفتم که آرژانتین قهرمان جام جهانی نشد، بلکه مارادونا قهرمان شد. او هم گفت: اگر به خاطر تو نبود، نمی‌توانستم گل قرن را بزنم. او به من پیراهنی داد که رویش نوشته بود: برای علی، دوست ابدی من.»
 

Page Generated in 0.0056 sec